Egentillverkad Weldon utan kasst

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Egentillverkad Weldon utan kasst

Inlägg av DW »

Hej där ute,
jag vill bara visa ett kanske udda sätt och tillverka grejor i en fräsmaskin - tror jag Gjorde en egen Weldonhållare enligt bild och text på denna länk.

http://web.telia.com/~u33228040/

Mitt mål var att få så lite kasst som möjligt för att inte fräsa på en sida som kan ske om fräsen kastar. När fräsen sedan skall slipas tar jag inte ur den ur hållaren utan slipar den direkt i slipmaskinen. Då blir det garanterat 0.001 Var idén gammal eller har jag gjort någon glad ?

DeW
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är brukligt att göra saker direkt i spindlen om man vill ha bra tolleranser, nuförtiden är det oftast bra konor och spindlar, men man behöver inte gå så långt tillbaka för att man gjorde saker direkt i verktyget medans det sitter i spindel eller liknande, vissa saker gör man alltid så, några moment i inslipningen av drivklackar och sådant

annars :tumupp:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

grym skrev:det är brukligt att göra saker direkt i spindlen om man vill ha bra tolleranser, nuförtiden är det oftast bra konor och spindlar, men man behöver inte gå så långt tillbaka för att man gjorde saker direkt i verktyget medans det sitter i spindel eller liknande, vissa saker gör man alltid så, några moment i inslipningen av drivklackar och sådant

annars :tumupp:

Okey Grym, lite ovant att jobba så i en fräs tycker jag men i svarven är det ju mer självklart tycker jag. Dock blev resultatet mycket bra o det var det jag var ute efter -då kan jag räkna mej till det gamla gardet - med tanke på att dom brukade göra så förr :glasogon:
gotis

Inlägg av gotis »

Visst e d kul å göra nån glad!
gammal teknik brukar ju dyka upp med jämna mellanrum.

såg en liten filmsnutt med en som svarvade små knoppar i fräsen, han hade satt upp svarvstål å stickstål på bordet å hade satt arbetsstycket i spindeln.

smart om man inte ska svarva stora prylar.
sledneck

Re: Egentillverkad Weldon utan kasst

Inlägg av sledneck »

DW skrev:Hej där ute,
jag vill bara visa ett kanske udda sätt och tillverka grejor i en fräsmaskin - tror jag Gjorde en egen Weldonhållare enligt bild och text på denna länk.

http://web.telia.com/~u33228040/

Mitt mål var att få så lite kasst som möjligt för att inte fräsa på en sida som kan ske om fräsen kastar. När fräsen sedan skall slipas tar jag inte ur den ur hållaren utan slipar den direkt i slipmaskinen. Då blir det garanterat 0.001 Var idén gammal eller har jag gjort någon glad ?

DeW
En tusendel?
Då har du riktigt bra rundgång i dina spindellager.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Har du provat att ta ur verktyget ur ISO40 konan och satt i det igen och mätt? Kanske vänt det 180 grader och mätt igen!?

Om inte. Gör det. Risken är ju stor att det inte är en tusendel kast längre.

Förresten var pinnfräsen rak när du fräste? Indikerade du upp den?
sledneck

Inlägg av sledneck »

Hur mäter du en tusendel?
Normalt kalibrerar man passbitar med en microkator,
men en sådan har jag aldrig sett ute i produktion.
Om du är praktiskt lagd så spelar 0,01mm kast på
typ en 16mm pinnfras 30mm skärlängd ingen roll.
Mättekniskt kan du aldrig få det bättre i en vanlig
verkstad.
Ex. Om jag öppnar ytterdörren på mitt jobb så
växer min maskin 0,5mm på längden.
Som tur är har jag glasskalor så de blir aldrig något
problem för mig.
H.O

Inlägg av H.O »

Alltså borde inte kastet på verktyget bli extremt litet när hållaren tillverkas så som DW beskriver? Under förutsättning att det används i den maskinen och monteras med samma orientering i spindeln varje gång - eller har jag otur i mitt tänk här....

sledneck,
Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om mikrokator förut så jag var tvungen att Googla det men hittade mest kinesesika sidor så jag mottar med varm hand en förklaring av vad det är och hur den funkar. Vad jag kunde se så såg det ut ungefär som en 'vanlig' indikator-klocka

Vad är det för maskin du kör, och hur stor är den om den växer 0.5mm när du öppnar dörren?

Rätta mig om jag har fel men enligt Wikipedia har järn en utvidgningskoefficient på 1.2mm/100 grader K. Så om din maskin är 5 meter lång (och gjord i järn) så måste ju temperaturen i lokalen (och i hela maskinen) ändras, typ 8-10 grader.

/H.O
sledneck

Inlägg av sledneck »

Här kommer en förklaring HO.
Mitt Arborrverk slår 3.5meter i X.Längdutviddningskoificientet
(långt och svårstavat ord)för stål är ca:0,01mm per meter
och grad.På vintern kan det skilja 40grader mellan rå ämne
och färdig detalj.
Toleransgrad 7 kan bli svår att mäta när referensobjektet
inte håller referenstemperatur 20 grader.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

H.O skrev:Vad är det för maskin du kör, och hur stor är den om den växer 0.5mm när du öppnar dörren?

Rätta mig om jag har fel men enligt Wikipedia har järn en utvidgningskoefficient på 1.2mm/100 grader K. Så om din maskin är 5 meter lång (och gjord i järn) så måste ju temperaturen i lokalen (och i hela maskinen) ändras, typ 8-10 grader.

/H.O
Det är ett TOS Varnsdorf Arborrverk som tar 20 ton på bordet. X-bädden är drygt 7m lång för att ge ett slag på 3.5m med full support av bordet för att klara vikten. Den lyfter 2.5m i Y axel och man har en hiss man åker med upp. Alla de här typerna av maskiner lever med temperaturen. Man har temp kompensering på vissa, glasskalor osv. Att räkna på en skruv med pulsgivare funkar inte så bra när man kör hundradels toleranser som han gör.

Jag råkar skifta mot Sledneck i samma maskin...... :wink:

Det där med tusendelar. Vi kan stå och köra jobb som vi mäter till vissa mått, rundhet, kast, planhet, vinkel osv i en laserkalibrerad maskin men vi får i tusendelsperspektiv lika många mätresultat som mätningar. Inte ens i en kalibrerad CE johansson mätmaskin får man repeterbarhet på 1 tusendel vid mätningar. Finns inga vanliga spindellager som ger den rundgången. Inte ens 50 000kronors vinkelkontaktlager ger det i praktiken. Kommer man ner till en hundradel i verkligheten så är det jäkligt bra.

Edit : Sledneck du hann före. Får väl fetta in verktygen för dig som hämnd.... :wink:
sledneck

Inlägg av sledneck »

Hoppas att du kan kinesiska eller annat mumbojumbo.
http://www.exploitpr.com.cn/exploitpr_P ... 51882.html
sledneck

Inlägg av sledneck »

Micke_71 skrev:
H.O skrev:Vad är det för maskin du kör, och hur stor är den om den växer 0.5mm när du öppnar dörren?

/H.O
Det är ett TOS Varnsdorf Arborrverk som tar 20 ton på bordet. X-bädden är drygt 7m lång för att ge ett slag på 3.5m med full support av bordet för att klara vikten. Den lyfter 2.5m i Y axel och man har en hiss man åker med upp. Alla de här typerna av maskiner lever med temperaturen. Man har temp kompensering på vissa, glasskalor osv. Att räkna på en skruv med pulsgivare funkar inte så bra när man kör hundradels toleranser som han gör.

Jag råkar skifta mot Sledneck i samma maskin...... :wink:

Det där med tusendelar. Vi kan stå och köra jobb som vi mäter till vissa mått, rundhet, kast, planhet, vinkel osv i en laserkalibrerad maskin men vi får i tusendelsperspektiv lika många mätresultat som mätningar. Inte ens i en kalibrerad CE johansson mätmaskin får man repeterbarhet på 1 tusendel vid mätningar. Finns inga vanliga spindellager som ger den rundgången. Inte ens 50 000kronors vinkelkontaktlager ger det i praktiken. Kommer man ner till en hundradel i verkligheten så är det jäkligt bra.

Edit : Sledneck du hann före. Får väl fetta in verktygen för dig som hämnd.... :wink:
Nja. Jag brukar inte sjunka så lågt att jag
inte kan acceptera practical jokes från andra medarbetare.
Ha Ha.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Nä du tog ju den med vapenfett infettade telefonen ganska bra. :mrgreen:
sledneck

Inlägg av sledneck »

En microkatar jobbar med en tvinnad tråd istället
för kugghjul och vändglapp som en vippindikator
och vanlig mätklocka.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Jag brukar ju sköta det hela proffisionellt