Den har varit uppe förr. Vi konstaterade väl mest att det flourocerande ämnet i vattnet inte var så kul att ha att göra med, både pris, tillgänglighet och effekter på sin omgivning.
Jag har byggt en motsvarande för borstlösa fläktar, det får räcka för min del
$tiff skrev:Den har varit uppe förr. Vi konstaterade väl mest att det flourocerande ämnet i vattnet inte var så kul att ha att göra med, både pris, tillgänglighet och effekter på sin omgivning.
Reagerade lite på en sak. Det står att blinkfrekvensen på UV-dioderna är fast, och att PIC:en styr pumpen med PWM, och ser till att dropparna kommer i lagom hastighet.
Hade det inte varit mer exakt att styra blinket istället? En pump har ju en viss tröghet.
Det står att det sitter en sensor i droppröret som känner av att en droppa kommer, det finns även kort på den.
Jag anser att det är ett instabilt sätt och man kan även se att dropperna som ska stå stilla "hoppar" lite så jag är inte allt för imponerat. Men visst är det lite coolt att se dropparna i slow-motion.
Vad jag menar är att om man räknar ut blinkfrekvensen efter hur dropparna kommer, skulle det bli mer stabilt än att styra dropphastigheten efter blinkfrekvensen.
Ni tror inte det är lite felformulerat och att sensorn faktiskt använd för att trigga PIC:en som sedan styr IR-LED:arna? Jag har inte orkat lusläsa artikeln utan trodde det var så den användes vid första anblick...
The PIC uses a simple algorithm that could probably be implemented in hardware instead - the buttons increase and decrease the speed of the motor (via the duty cycle of its PWM output pulses), and the drop pulse will reset the strobe phase. The strobes are at a fixed frequency, so they'll strobe about five times per drop.
Hmm... lite skum lösning. Fast frekvens, men ändå inte...
Hmm... man blir ju lite sugen att bygga bara för att testa andra lösningar på styrning av IR-LED:s och pumpen... Skulle det vara helt idiotiskt att montera en laser under strålen istället och bara styra ut med PIC:en när den skall tändas? Man behöver fortfarande trigga med sensorn i toppen, men kanske man kan slippa det flourecerande vattnet..?
Då rent genomskinligt vatten får en laserstråle att brytas i den som en lite konstigt lins så kommer strålen inte att spridas i hela droppen och komma ut ifrån den från alla håll vilket i så fall hade sett ut som om droppen hade lyst upp helt röd utan den kommer inte att lysa upp droppen som det fluorescerande ämnet gör då strålen kommer att gå rakt igenom den.