Jag har en synt som jämt skall strula, det är fet transistorerna som brinner, av någon konstig anledning.
Varje gång har jag lämnat in på service, ingen större summa (700-800) men denna gång beslutade jag att försöka fixa själv, efter alla dessa reparationer har jag säket betalat mer än vad synten kostade ny.
Värdena på npn transistorerna tog jag med till elfa och en schysst kille plockade fram några kvalitetstransistorer, som dock var större än dom klena kiselvarianterna jag hade i synten, de nya har ett plåthölje.
Jag löddade fast dom och ljudet lät rejält distat, precis som innan.
Efter några veckor gick jag till elfa och tog med de ursprungliga transistorerna, killen i kassan sa att dom ej hade motsvarande transistorer.
Jag är rädd att den första expediten har gett mig fel transistorer och att jag råkat förstöra någonting i min synt

För övrigt är det en Kurzweil k 2000,orchestral med allt som går att köpa till...har tre till, en av dom brukar också pajja med jämna mellanrum.
Ingen vet varför transistorerna pajjar, eller om det kan förstöras andra saker om man sätter in några med andra värden?
Tack på förhand!