AudioSector(.com) Gainclone [~2,5Mb bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
idiotdea
Kontakt:

AudioSector(.com) Gainclone [~2,5Mb bilder]

Inlägg av idiotdea »

På grund av dåliga och för stora högtalare i min studielägenhet, beslöt jag att flytta dem och förstärkaren till garaget hemma. Detta ledde förstås till att jag måste hitta något nytt att spela musik med på studieorten. Jag valde alltså att bygga ihop en gainclone-byggsats från audiosector.com. Högtalarna hade jag också tänkt bygga själv, men tidsbrist och lönsamheten i det gjorde att jag köpte färdiga istället. Det blev ett par Monitor Audio Bronze Reference 2.

Jag tänker inte snacka mera skit här, ni får fråga om ni vill veta något specifikt. Nedan kommer en "bygglogg" i form av bilder med kommentarer.

Bild
Komponenterna är lödda på förstärkarkorten.

Bild
Jigg för lödning av likriktardioderna, så det blir någotsånär rakt.

Bild
Gängning av kylflänsarna.

Bild
Plåtlådan är utklippt, bockad, och hålen för kontakter och liknande är gjorda.

Bild
Och en bild från andra sidan.

Bild
Testmontering av delar som skall "sticka ut".

Bild
Borrning av klossarna att fästa korten i.

Bild
Klossarna är monterade.

Bild
Nu börjar det närma sig. Observera det rena skrivbordet :)

Bild
Locket drog sig så det blev en buckla på mitten när jag svetsade fast fronten. Jag fick alltså krympa plåten lite för att få ner bucklan. Inte vackert, men det skall ju bearbetas ännu!

Bild
Utsidan.

Bild
Bearbetningen påbörjas med _mycket_ spackel!

Bild
Man tager vad man haver, och när man inte haver, så improviserar man!

Efter detta följer en period av slipning, spackling, slipning, spackling, slipning, spackling, och till sist åker hela skiten i skrotlådan! Det var helt enkelt gjort för dåligt från början för att jag skulle fortsätta.

Bild
Men f*n ta den som ger sig! Nya plåtar är utklippta och bockade, men med lite fler bockningar för att ge mer stabilitet. Jag passade också på att göra lådan lite mindre då den andra blev lite väl stor (och det påverkar ju också stabiliteten).

Bild
Och andra sidan.

Bild
Här testar jag passformen, och jag tycker att den är tillräckligt bra. Jag skulle ändå inte kunna göra det mycket bättre med de verktyg jag har att tillgå.

Bild
Jag bockade en ny front också (den syns redan på förra bilden). Denna har alla sidor bockade och är därför mycket stabil.

Bild
Denna gång gör jag inte misstaget att försöka svetsa fast fronten. Det får bli med nitar i stället.

Bild
Försänkt hål för försänkta nitar. Upprepa det snabbt några gånger!

Bild
Fronten är fastnitad, och allt verkar bra.

Bild
Bottnet skruvas fast i locket (plåtmuttrar, eh?) med syrafasta skruvar från en gammal framkallningsmaskin.

Bild
Hålen för insignalen och högtalaranslutningarna.

Bild
Volymratten är också hemgjord, på grund av obefintligheten av snygga färdiga dito. Den består av en 12 mm syrafast slipad axel fastsvetsad på en 5-6 mm rostfri plåt. Sedan svarvas plåten när och planas på ändan. "Väggen" är gjord av en gammal rörkoppling av mässing. Dessa limmas ihop med epoxylim och lackas slutligen.

Bild
Bottnen är grundmålad, och här märker jag ut var hålen för fastsättningen av komponenterna skall vara.

Bild
Nu är hålen även borrade. Allting kan ju inte gå rätt hela vägen igenom, så transformatorn hamnar på fel sida p.g.a. att jag ritar på undersidan. Smart! Men det är ju inte så stor skillnad.

Bild
Locket är grundatmålat och sedan målat på nytt med slipgrund. Lite spackel behövs dock, men här i något rimligare mängder än på den andra lådan.

Bild
Här har jag målat lådan. Tyvärr fick jag göra om det då resultatet inte blev helt lyckat.

Bild
Förstärkaren testas, och visar sig fungera!

Bild
I reflektionen syns det att locket inte är _helt_ rakt, men då det inte syns annars bryr jag mig inte om det. Man borde ha fått till en bockning på baksidan av locket också så hade det blivit bättre, men samtidigt också mycket svårare att bocka resten av locket...

Bild
Skrivbordet på studieorten, med förstärkare, högtalare och datorskärm (med Amarok som musikspelare). Jag brukar faktiskt hålla det ganska rent också!

Bild
Förstärkaren och en högtalare från en annan vinkel.

Jag borde väl också erkänna att det rann lite på ena sidan när jag målade lådan. Det får ni ingen bild på! Vi får se vad jag gör åt det senare. Jag vill inte börja slipa bort det riktigt ännu, då jag tror att målet härdar ännu. Förhoppningsvis lyckas det att bara slipa bort det som har runnit och polera upp sidan. I annat fall målar jag om hela locket... eller så får det vara :)

Hålet under volymkontrollen är för en lysdiod som skall indikera när förstärkaren är på. Den kommer väl dit så småningom.

Nu när jag kontrolläser märker jag att det inte är riktigt prima svenska jag skrivit, men det får vara. Jag kan ju skylla på att jag är finne :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Blev lite rädd när jag såg den rostiga plåten, men sen blev det kalas ju :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Blev lite rädd när jag såg den rostiga plåten
Samma här, men den stilen är snygg (om man gillar inredning typ Mad Max och Matrix, som jag gör.)

Slutresultatet blev riktigt snyggt! :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Enkelt, stilrent. Kanonfint! :tumupp:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Lådan har du verkligen lyckats få supernice :tumupp:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Snyggt!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

mycket stiligt! Vad har du för plåtbockningsmaskin?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Helt rätt. Riktiga hifiprylar har bara volym =)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Snyggt chassibygge :tumupp:

Går den ta isär om man skulle behöva utföra service?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Skulle gissa att botten sitter fast med syrafasta skruvar från en gammal framkallningsmaskin? Chansar vilt här nu! :wink:
sebbe

Inlägg av sebbe »

grymt snyggt bygge :tumupp:

låter det bra?

det ser inte så svårt ut att bygga man vart ju grymt sugen :D
men hur funkar det, förstärker det mycke? kan man driva vanliga högtalare och spela ganska högt och det låter bra?

mvh
sebbe
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Riktigt snyggt.
Jag skulle också vilja bygga något liknande, får man be om en redovisning av prylarna du köpt och vad det kostade ungefär?

Hur fick du till lacken så bra?
hur ser nya lådan ut på baksidan? Hålen verkar helt annorlunda än dom som var i första lådan.

Somsagt, väldigt snyggt bygge.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Tack för alla kommentarer!

Angående rosten har väl lite ytrost aldrig skadat någon :) Gick bort lätt med sandpapper.

Här kommer en bild på plåtbockningsmaskinen:
Bild
Hemgjord, och äldre än mig (22) i alla fall, troligtvis närmare dubbelt så gammal. Ingen dundermaskin, men den fungerar bra att bocka lite tunnare plåtar med för eget bruk.

Och så en bild på baksidan:
Bild
Kylflänsarna sitter helt på insidan i denna låda, men på de volymer jag spelar har jag inte märkt att förstärkarkretsarna ens skulle bli varmare.

En liten redovisning över byggkostnaderna:
- LM3875 Dual Mono Classic Kit. Från audiosector.com, och kostade ungefär 50€ inklusive frakt.
- Insignal- och högtalaranslutningar, Från olika ställen, sammanlagt ungefär 15€.
- Strömanslutningsboxen, ~5€.
- Transformator, ~30€
- Kablar, ~5€
- Mål, Spies & Hecker bilmål, svårt att säga priset då jag hade härdare, förtunnare samt slipgrund från tidigare, men kanske runt 30€.
Så tillkommer det också lite skruvar, plastbitar och plåten som jag hade från förut...

Jag skulle gissa att jag lagt ut ungefär 150€ på hela förstärkaren. Om man jämför detta mot byggsatsen på ~50€, så ser man att det tillkommer en hel del andra utgifter också.

För att få till lacken skulle jag säga att förarbetet är det viktigaste. Spackla och sandpappra och se till att allting är jämt, och att det inte finns några repor eller bucklor som syns eller känns med handen; de kommer garanterat att synas när man har målat ytan. Sedan är det enligt min mening också stor skillnad vad man använder för mål. Här har jag som sagt använt 2-komponents bilmål, och det märks också i priset. Målning för mig är samma som lackering för er svenskar :)

Hur det låter och hur mycket den förstärker är ju inte det lättaste att svara på. Om ljudet tänker jag inte säga mer än att jag tycker det låter bra; bättre än min gamla förstärkare och högtalare. Mer vågar jag inte säga då jag i princip är tondöv :) Transformatorn är (om jag minns rätt) på 2x18V, men den skulle fungera med 2x22V eller 2x24V också, och då borde man få till bra mycket mer förstärkning. Databladet säger i alla fall att förstärkarkretsen är på 56W, så med rätt dimensionerad transformator borde man närma sig 2x56W för hela förstärkaren.

Jag tror jag svarade på allt, men om jag missade något får ni fråga på nytt.
sebbe

Inlägg av sebbe »

nää jag tycker det här är skit coolt byggt

jag inte fatta att en som ser ut att vara en lite vanlig krest och typ nåra kondningar och typ ett motstånd kan låta som en vanlig förstärkare :D
man blir ju grymt sugen att testa bygga nåt liknande :D
men när volymkontroll och sånt kopplar man den på inkommande singnal eller?

tror du/ni att det skulle kunna gå och bygga något liknande bara för att testa med tillexempel kjell & co förstärkar krets? typ lång länk

mvh
sebbe
ursäkta för allt noob snakk :oops: :D:P
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Fint chassie får jag säga
Skriv svar