Jag tänker inte snacka mera skit här, ni får fråga om ni vill veta något specifikt. Nedan kommer en "bygglogg" i form av bilder med kommentarer.
Komponenterna är lödda på förstärkarkorten.
Jigg för lödning av likriktardioderna, så det blir någotsånär rakt.
Gängning av kylflänsarna.
Plåtlådan är utklippt, bockad, och hålen för kontakter och liknande är gjorda.
Och en bild från andra sidan.
Testmontering av delar som skall "sticka ut".
Borrning av klossarna att fästa korten i.
Klossarna är monterade.
Nu börjar det närma sig. Observera det rena skrivbordet

Locket drog sig så det blev en buckla på mitten när jag svetsade fast fronten. Jag fick alltså krympa plåten lite för att få ner bucklan. Inte vackert, men det skall ju bearbetas ännu!
Utsidan.
Bearbetningen påbörjas med _mycket_ spackel!
Man tager vad man haver, och när man inte haver, så improviserar man!
Efter detta följer en period av slipning, spackling, slipning, spackling, slipning, spackling, och till sist åker hela skiten i skrotlådan! Det var helt enkelt gjort för dåligt från början för att jag skulle fortsätta.
Men f*n ta den som ger sig! Nya plåtar är utklippta och bockade, men med lite fler bockningar för att ge mer stabilitet. Jag passade också på att göra lådan lite mindre då den andra blev lite väl stor (och det påverkar ju också stabiliteten).
Och andra sidan.
Här testar jag passformen, och jag tycker att den är tillräckligt bra. Jag skulle ändå inte kunna göra det mycket bättre med de verktyg jag har att tillgå.
Jag bockade en ny front också (den syns redan på förra bilden). Denna har alla sidor bockade och är därför mycket stabil.
Denna gång gör jag inte misstaget att försöka svetsa fast fronten. Det får bli med nitar i stället.
Försänkt hål för försänkta nitar. Upprepa det snabbt några gånger!
Fronten är fastnitad, och allt verkar bra.
Bottnet skruvas fast i locket (plåtmuttrar, eh?) med syrafasta skruvar från en gammal framkallningsmaskin.
Hålen för insignalen och högtalaranslutningarna.
Volymratten är också hemgjord, på grund av obefintligheten av snygga färdiga dito. Den består av en 12 mm syrafast slipad axel fastsvetsad på en 5-6 mm rostfri plåt. Sedan svarvas plåten när och planas på ändan. "Väggen" är gjord av en gammal rörkoppling av mässing. Dessa limmas ihop med epoxylim och lackas slutligen.
Bottnen är grundmålad, och här märker jag ut var hålen för fastsättningen av komponenterna skall vara.
Nu är hålen även borrade. Allting kan ju inte gå rätt hela vägen igenom, så transformatorn hamnar på fel sida p.g.a. att jag ritar på undersidan. Smart! Men det är ju inte så stor skillnad.
Locket är grundatmålat och sedan målat på nytt med slipgrund. Lite spackel behövs dock, men här i något rimligare mängder än på den andra lådan.
Här har jag målat lådan. Tyvärr fick jag göra om det då resultatet inte blev helt lyckat.
Förstärkaren testas, och visar sig fungera!
I reflektionen syns det att locket inte är _helt_ rakt, men då det inte syns annars bryr jag mig inte om det. Man borde ha fått till en bockning på baksidan av locket också så hade det blivit bättre, men samtidigt också mycket svårare att bocka resten av locket...
Skrivbordet på studieorten, med förstärkare, högtalare och datorskärm (med Amarok som musikspelare). Jag brukar faktiskt hålla det ganska rent också!
Förstärkaren och en högtalare från en annan vinkel.
Jag borde väl också erkänna att det rann lite på ena sidan när jag målade lådan. Det får ni ingen bild på! Vi får se vad jag gör åt det senare. Jag vill inte börja slipa bort det riktigt ännu, då jag tror att målet härdar ännu. Förhoppningsvis lyckas det att bara slipa bort det som har runnit och polera upp sidan. I annat fall målar jag om hela locket... eller så får det vara

Hålet under volymkontrollen är för en lysdiod som skall indikera när förstärkaren är på. Den kommer väl dit så småningom.
Nu när jag kontrolläser märker jag att det inte är riktigt prima svenska jag skrivit, men det får vara. Jag kan ju skylla på att jag är finne