IDE till USB adapter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
d-sier

IDE till USB adapter?

Inlägg av d-sier »

Jag har en lite udda ide som jag tänkte bolla lite med här.

USB till IDE converters är ju vanliga men inte det jag är ute efter.
USB minnen å andra sidan är billiga men de flesta (gamla) datorer klarar inte att boota ifrån dom.

Min tanke är en IDE till USB adapter så jag kan koppla in en (eller flera med raid?) USB minnen och få en snabb SSD disk.

Den enda egentliga nackdelen jag kan se är att de minnen som sitter i vanliga USB minnen har en begränsad livslängd, men det har å andra sidan vanliga hårddiskar med.

Fördelarna skulle vara en ljudlös, strömsnål och snabb disk som dessutom skulle vara ganska billig i jämförelse med vanliga SSD's

Om någon har någon info, tankar, ideer eller annat att ge om detta så skulle det uppskattas.

//d-sier
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

För USB vet jag inte, men till CompactFlash finns det ju t.ex. så'na här
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför?

Det finns ju USB minnen som kan bootas ifrån med autostart osv. och då är det väl ganska onödigt och besvärligt.

Visst kunna det vara kul att ha ett antal USB-minnen som en gemensam hårddisk men den blir långsam som fan då.

Men ett par 4GB USB-sticks med boot-möjlighet, sedan är det väl klart?
d-sier

Inlägg av d-sier »

Compact Flash har jag funderat på, men USB minnen är ganska rejält mycket billigare.

Botbarheten har inte bara med USB minnet att göra, datorn måste ha stöd för det i bios.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Fördelen med CF-kort är väl att de är kompatibla med IDE vilket innebär att det enda man egentligen behöver för att koppla dem till IDE-porten är en enkel adapter. Lär bli bra mycket mer komplicerat med USB.
CF-kort går ju dessutom att köpa tokbilligt på ebay.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Som sagt, alla PC med IDE kan boota från CF kort, även bärbara.

Att boota från USB är mycket mycket svårare.

Att göra en RAID av USB går inte alls i Windows. Linux kan "nästan".
Linux kan boota från USB men inte från USB RAID. Windows kan inte boota från USB alls.

Du kanske kan köra CF kort i en vanlig IDE RAID, jag labbar med detta nu. En sak är säker såhär långt och det är att du måste ha adapters med stöd för DMA.
d-sier

Inlägg av d-sier »

Jo jag vet att CF går att använda i princip som en hd.

Men min tanke är att man har t.ex. 3 (eller fler) usb sticks som kopplas till tre usb host controllers.

Sedan har man sin HW raid i princip bara en nand.
bit 1 till disk 1, bit två till disk 2 och så vidare sedan nandar man allt och lägger på sista disken. sedan inte att förglömma måste man ha nån form av checksum för att kolla efter koruption om jag kommer ihåg digitalen rätt.... lite mer avancerat än så men inte skitsvårt direkt...

Sedan får man ha nåt chip? som agerar IDE interface.

Det är i korta drag vad jag har tänkt mig....

Nån mer tanke kring detta?

//d-sier
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja detta är en mycket bra metod att skaffa sig väldigt mycket jobb.
Mindre än 300 timmar får du nog inte till det på.
Den enklaste metoden är nog en snabb Linuxdator som ligger mellan USB och IDE gränsnittet.
Så jag instämmer med alla tidigare, detta är att gå över Atlanten för att hämta saltvatten.
Att boota från USB stickor går till på så sätt att USB sticka låssas vara en USB CD läsare under bootningen, allt fler röster hörs för att denna möjlighet skall spärras på BIOS nivå.

Så samanfattningsvis.
Mycket, mycket jobb utan att vinna något alls.
d-sier

Inlägg av d-sier »

Tråkiga ni e som sågar mina bra ideer vid fotknölarna på mig... :(
Det enda jag verkar kunna vinna på det här e tydligen kunskap, får fundera lite mer...

Jag har iofs börjat fundera på en annan sak sedan jag började kolla på det här, varför finns det inga prisvärda usb raid disk lådor? Kunde iofs bara vara en hubbliknande sak där man kopplar in en massa vanliga usb-hdd ;)
Jag menar att tekniken borde i princip vara den samma, om inte enklare...

Vid bootning via usb kan den även lådsas vara en floppy har jag stött på.
Men det är iofs inte viktigt efter som det var IDE det var tänkt det skulle kopplas till.

Btw, hur viste du att jag var gud och kunde gå på vatten?? :lol:

//d-sier
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Varför skulle man vilja ha en raid via USB. Det går för långsamt helt enkelt.
USB 2.0 HS klarar maximalt 20Mbyte/s kontinuerligt men till en läskigt hög CPU last (mycket interupt). Dagens diskar ligger väl snarare runt 100MByte/s kontinuerligt. Med SATA och E-SATA på en vanlig kontroller så får man tag på dessa prestanda och kan ha glädje av dom.
Via USB är dödfött och är alldeles för jobbigt att implementera.

Det finns några riktigt bra RAID NAS enheter för Gbit LAN med upp till 4 interna enheter och valfritt antal externa USB enheter. Netgear har väl den som verkar bäst just nu.
http://www.netgear.com/Products/Storage ... D4250.aspx
Men det är ju egentligen vanliga Linux datorer i specialmekanik bara.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

limpan4all: är du säker på att USB minnen emuleras som CD-ROM:er? BIOS kan nämligen inte hantera CD-ROM:er utan emulerar det (enligt El Torito) som en diskettenhet är rätt så säker att det gäller alla INT 13h.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

När du nu säger det så... Du har givetvis helt rätt.
CD enheter emulerar diskettenheter när dom bootas ifrån.
Vad jag blandade ihop det med var autostartfunktionen som startar program från USB stickor när dom stoppas in. Den autostartfunktionen kommer av att USB stickan emulerar CD-Rom under sin uppstart.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

limpan4all: Varför vill folk stoppa USB-minnen från att låssas var CDROM?

På Dustin kan man köpa dessa USB-minnen:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010049802

Dom låssas vara USB-floppys, utöver att vara vanliga minnen.

Så när man stoppar dom i datorn så får man i windows en B: (en till floppy utöver den man har). Så sättar man sin bootbara-floppy i A: och säger "diskcopy A: till B:" i utforskaren.

Så kan man ta USB-minnet och sätta i dator som helt saknar floppy och boota DOS med olika util på ett smidigt sätt... Funkar även bra för "F6" i windows installationen och andra saker som Ghost typ...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

För att det är ett utmärkt sätt att sprida virus på.
Eller annan oönskad aktivitet.
Tänk dig att du bara stoppar in din USB-sticka i någon kollegas dator och omedelbart så har du installerat en programvara som ligger i bakgrunden och loggar allt kollegan gör inklusive lösenord osv. Att skicka vidare sakerna via intranätet till din egen dator är ju en barnlek.
Skriv svar