Tidsstyrd COM-port? *LÖST*
Tidsstyrd COM-port? *LÖST*
Söker ett program eller en metod för att skicka strängar till en COM-port på fasta klockslag. Olika strängar skall kunna skickas på olika klockslag.
Det är inget krav att kunna hantera inkommande trafik.
Det är inget krav att kunna hantera inkommande trafik.
Senast redigerad av Pjoms 3 september 2007, 14:40:28, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag testade, men fick bara nå't i stil med "Åtkomst nekad" och tolkade det som att man inte får öppna porten på det viset p.g.a. den hårdare uppstyrningen i XP jämfört med Win98.
Gamla program som skriver direkt på porten brukar ju ge något snarlikt felmeddelande.
Testade nu på jobb-burken och det funkar! Det kan väl inte var så pinsamt att jag redan hade porten öppen när jag testade hemma igår...?
Tack för tipset i alla fall!
Gamla program som skriver direkt på porten brukar ju ge något snarlikt felmeddelande.
Testade nu på jobb-burken och det funkar! Det kan väl inte var så pinsamt att jag redan hade porten öppen när jag testade hemma igår...?

Tack för tipset i alla fall!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har en lösning på problemet, och tänkte att det kanske även kan vara användbart för någon annan.
Hittade en liten snutt VBScript som gör det jag vill, d.v.s. kastar ut valfri data på en COM-port. Bara att spara ner i en textfil för varje sträng och döpa till xxx.vbs så blir den körbar. Sedan får "Schemalagda aktiviteter" köra vald fil på respektive klockslag.
Inte den snyggaste lösningen, men det gör vad jag behöver just nu!
Hittade en liten snutt VBScript som gör det jag vill, d.v.s. kastar ut valfri data på en COM-port. Bara att spara ner i en textfil för varje sträng och döpa till xxx.vbs så blir den körbar. Sedan får "Schemalagda aktiviteter" köra vald fil på respektive klockslag.
Inte den snyggaste lösningen, men det gör vad jag behöver just nu!
Kod: Markera allt
Set fs=CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set a = fs.CreateTextFile("COM1:",True)
a.write chr(255)
a.write chr(128)
a.write chr(80)
a.Close