Program för ljudredigering i en WMV fil?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Henry

Program för ljudredigering i en WMV fil?

Inlägg av Henry »

Har en filmsnutt på datorn inspelat från ett videoband där detta prog dock blev inspelat på tidigt 80-tal. Ljudet är efter denna tid inte längre klart och tydligt och det har också blivit svagt, lite brusigt och med något konstant lätt visslande ljud i bakgrunden som jag gärna hade velat bli av med och även snygga till ljudet så att det tex även blivit klarare.

Har själv ingen koll på vad som finns men det fanns visst en del prog för att ändra enbart ljudfiler men har inte hittat något som kan göra det med en hel film eller importera ljudet i filmen igen. Tänkte att någon här kanske använt något bra program som skulle kunna fixa dessa grejer? Freeware hade förstås inte skadat då det bara kommer att användas till denna fil.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Glöm WMV. Gör om den till ett *vettigt* format så finns det säkert mängder med program som klarar biffen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade inget val med WMV.. Har ändock inte hittat något till något annat format som kunnat det jag vill och som helst också varit freeware men jag får fortsätta att leta.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

En lösning är att du använder VLC för att "rippa" ljudspåret till WAV eller liknande, sen finns det mängder med program som kan hantera wav-filer.

Tror MS movie maker (tror det ingår i xp om jag inte minns helt fel?) kan hjälpa dig med att dubba över gamla ljudspåret i videon med din färdigredigerade wav-fil.

Räkna inte med några underverk när du har en komprimerad fil att utgå från bara.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo det verkar faktiskt som om MM kan just dubba över det andra spåret, men vet dock inte om det accepterar andra format än det som redan är i denna fil vilket möjligen ändå kanske kan vara wav. Har precis lärt mig det lite lätt då jag använde just detta prog för att spela in denna video så jag har inte full koll än.

Det smidigaste hade varit om man hade kunnat hantera denna filmfil direkt i ett prog och tex bara sagt till det att ta bort brus och ta bort det och det och höj volymen lite och så hade allt varit klart på en minut, men har dock inte hittat något som kunnat detta och det finns dessutom även en hel uppsjö med standard skitprogram på nätet som man måste plöja igenom. Men at kunna hantera ljudet i en filmfil direkt är det förmodligen kanske bara mer dyra prog som kan det skulle jag tro så det får väl då bli lite mer jobb med det hela. Skall se om det finns några prog som klarar dessa krav jag har om det istället handlar om en ren ljudfil i wav format då istället.

Edit: lite av en slump råkade jag precis snubbla över ett prog som klarar av det mesta som jag är ute efter och det har bra funktioner tycker jag. Det heter Wavepad.
BJ

Inlägg av BJ »

Sen så blir det nog svårt att få tillbaka diskanten. Den brukar vara borta när den har försvunnit...

Men chansen finns väl... Du kan ju alltid prova.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nädå, det är inga problem. Man använder en Exciter. Den lägger till diskant som inte finns i orginalet.

Upptäckten av excitern (eller var det enhancern?) var en slump (som mycket annat). Det var en farbror som kopplade in en förstärkare och upptäckte att ljudet blev så mycket bättre än det han skickade in. Han hade råkat koppla ihop båda kanalerna, där en var tunn och komprimerad (tack vare ett fel i förstärkaren) och andra kanalen var orginalljudet. :)
BJ

Inlägg av BJ »

Va...?
Det låter som det där som Fraunhofer (Var det dom?) hittade på till digitalradio eller nånting. Menar du att det skulle gå att få tillbaka en del av diskanten på ett gammalt videoband?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Minns inte om det var Fraunhofer, men ja, det går att lägga till diskant som inte finns. Inte med en EQ, men med en exciter. Man kan utan större problem fräscha upp ljudet på gamla synthar, analoga band eller tillfällen då för mycket komprimering har tagit dämpat diskanten. Det används flitigt av kommerciella radiostationer som NRJ, Mix Megapol, m.fl.
BJ

Inlägg av BJ »

Okej. Jag får titta om jag kan hitta mer om det. Det verkar intressant.
Senast redigerad av BJ 30 augusti 2007, 08:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Diskanten är tvärtom faktiskt lite av ett problem på ett sätt i detta fall. Det är så att det ligger ett lite lätt kraftigt brus i bakgrunden som är i det övre registret som är lite lätt störande men visserligen inte katastrofalt och detta har jag försökt att få ner lite med diverse inställningar men utan att göra tal och så sämre. Men då det mesta ljudet ligger inom nästan samma område tycker programmet så tar det är ner en del av tal och så vilket jag inte vill.

Har dock lyckats rätt ok med detta innan tyckte jag ända tills jag hittade att programmet hade en equalizer som jag precis har börjar experimentera med för att se om det kan göras lite bättre. Problemet är att programmet inte verkar vara så snabbt av sig så det är väldigt hackigt om man skall ändra dessa inställningar i realtid, tar runt 5 sek innan en inställning går in och man hör skillnad på ljudet och detta tar ju en extremt lång tid att göra för att testa vilka nivåer som är bäst. För att inte tala om när man skall lägga till dessa inställningar till hela spåret då det tar flertalet minuter och jag tycker inte att min dator är så speciellt långsam, men men.

Skulle diskanten försvinna så är det inga problem jag laddar bara om ljudspåret från filmfilen igen. Men jag håller med att det inte så lätt att ha kvar diskanten och då detta brus i bakgrunden finns så förstärks det med om jag vill få fram tal för det verkar nästan finnas i hela registret.
Skriv svar