Du har antagligen en TERCO 4441 milltrainer, det står nog på skylten på baksidan på den. Jag har en likadan stående sedan många, många år, som jag hade tänkt bygga ny styrning till i vinter. Jag har haft den gamla styrningen, men den var ganska kass. Bland annat bara 100 programsteg och ingen datoranslutning. Dessutom var den inte chopprad utan eldade upp det mesta av effekten i en motståndsbank.
Det har byggts upp en stegmotorstyrning på cnczone, tråd 'unipolar motor microstepping', som jag har tänkt använda som bas.
Drivmotorn är en permanentmagnet DC-motor på gissningsvis något kring 200 volt. Den drevs direkt från den likriktade nätspänningen via en triac-styrning.
Nu till chucken. Du saknar endast en mutter. Det ska sitta spännhylsor i den. Min chuck är märkt PERMAN TYP och Eminent Sweden 5533, så det kan hända att det går att få tag på delar från någon kunnig maskinfirma. Förhoppningsvis passar standardspännhylsor där, jag har inte provat. Har du någon, kan du ju stoppa in i konan i ändan på axeln, för jag skulle gärna vilja veta om det går och så storleken, för jag har bara en spännhylsa och vill införskaffa flera olika storlekar.
Här är bilder på chucken:
Den första bilden är på chucken i delar, som de ska skruvas ihop
De andra bilderna är närdelar på den mutter du saknar. Har du svarv så går det alltid att tillverka en sådan, då det ser ut som en enkel sak

Märkningen på muttern är E/10B. E/ står nog för tillverkaren Eminent och 10B är kanske deras typnummer för muttern. Samma E/-beteckning återkommer på chucken och på spännhylsan.
Vad jag har luskat ut så går bordet X 190mm, Y 80mm, Z 40mm.
Stegmotorerna har ett steg för varje 1/100 millimeter, motorns hastighet står ju på den, 500-2500 rpm, 180W.
Stegmotorerna behöver en chopprad styrning på 4,6A, vilket, vad jag förstår, gör att i princip ingen av IC-kretsarna, som finns i de billigare styrningarna, räcker till. I originalstyrningen matades de av ett nätaggregatet på 19V x 10A x 3 via en jättemaffig toroid, likriktare och kondensatorer.