Irriterande tjut, vad kan det vara och hur går det hitta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Frisk
Kontakt:

Irriterande tjut, vad kan det vara och hur går det hitta?

Inlägg av Frisk »

Har ett ganska högfrekvent tjutande ljud utanför min lägenhet, bor på 2a våning, här hörs ljudet väldigt väl, medans det nästan inte hörs alls på markplan.
Skulle gissa på att ljudet är någonstanns runt 12-16kHz kanske 60-70dB vid balkongen, men är bara en uppskatting
Upplever att ljudet kommer från huset som paralellt, men kan lika gärna vara en reflektion.
Någon som har en idé på vad detta kan vara, eller hur jag identifierar ljudet?
Hade precis områdeschefen för Telgebostäder här, hon kunde inte identifiera ljudet och hade inte heller några idéer på vad det kunde vara.

Någon som har några tips på vad det kan vara? Eller hur jag lokaliserar varifrån det kommer?

Min främsta tanke är någon form av skrämma för gnagare, tror mig hört ett flertal(Vet inte säkert att det är sånna, men det ända jag kan tänka mig), men de har ofta ett oscillerande ljud, detta är helt konstant.

Kortfattat för er som inte orkar läsa allt babbel:
Högfrekvent ljud >10k
konstant, dygnet runt
Hörs mest på våning 2(av 2), för att nästan inte höras alls på marknivå
Vad kan det vara?
Hur hittar jag ljudkällan?
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

kanske går att lokalisera med en riktmikrofon?
BJ

Inlägg av BJ »

Har ni en fläkt på taket kanske? Dom kan börja gnissla när dom blir lite dåliga. Jag vet inte om det blir riktigt så hög frekvens, men ljust är det i alla fall.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Frisk: Bra beskrivning! :tumupp:

En riktmikrofon skulle luras av reflektioner. Det är bättre om det finns någon möjlighet att gå omkring och lyssna. Kanske om det finns något fönster högre upp än 2a våningen. Hur många våningar är det på huset?

Låter det dygnet runt? Låter det mer/mindre i ventilation (t.ex köksfläkt, badrum)?

Ljudet kanske låter på ett helt annat sätt egentligen och att det bara är de högsta frekvenserna som når din lägenhet.
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Tack för alla snabba svar!
Har funderat på riktmikrofon, men har inte tillgång till någon,och misstänker man även lätt skulle kunna få in reflexer som JimmyAndersson säger.
Jag tror inte det är en fläkt från mitt hus som låter, har inte upplevt det så, men skulle klart kunna vara en reflex av mitt hus i det paralella.

Jag har försökt gå omkring och lyssna, men ljudet hörs väldigt knappt från marken.

Vad jag upplevt det som låter det dygnet runt.
ända gången jag hör ljudet innomhus är då jag har fönstret öppet och stereon avstängd (ganska ovanligt) Hörs mest från balkongen (bor i en studentlägenhet, ingen "egen" balkong utan finns en/våning)

Finns inget fönster högre upp än min våning.
Ska försöka ge en beskrivning på hur "området" ser ut:
rakt ut från mitt fönster ligger det huset jag upplever ljudet kommer från, husen ligger i en backe så skulle tro det husets grund börjar 3-5m ovanför mitt, detta är ett 4-plans-hus till vänster ligger ett annat hyreshus, har inte upplevt något ljud från detta, nedanför dessa ligger altså huset jag bor i, 3plans, skulle gissa på att min våning/balkong ligger ca 1tr upp på huset ovanför mitt, bakom mitt hus ligger brandstationen, denna skulle kunna vara en tänkbar källa, men aldrig upplevt något ljud på den sidan, dessutom är brandstaionen lägre än huset jag bor i, vilket verkar konstigt att den skulle skicka ut ljud över huset jag bor i, som sen reflekteras tillbaka.

Till höger om allting håller de på och bygger nya statshuset, vilket även de skulle kunna vara en tänkbar källa, men ljudet har låtit sen innan de började bygga statshuset.

Hoppas jag inte rörde till allt för mycket, ska försöka kladda ihop en bild..
edit:bild
http://bilder.minhembio.com/bild/index. ... 173716.jpg
Senast redigerad av Frisk 13 augusti 2007, 14:48:34, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kan vara en inverterstyrd motor.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Någon som glömt stänga av väckarklockan? :D

Jag tror inte ljudet kommer från husen till vänster om ditt i bilden, då borde ljudet även höras på backen. Samma sak om det kom från byggarbetsplatsen. Ljud med höga frekvenser sprids väldigt riktat, som en stråle. Hamnar man utanför den så hörs det knappt något alls.

Troligast är nog ändå huset mitt emot ditt. Någon våning som ligger i höjd med din lägenhet. Om ljudet kom från någon annan våning i det huset så misstänker jag starkt att det även skulle reflekteras ner mot backen. Samma sak om det kom från ditt hus.

Har du möjlighet att gå in i trappuppgångarna i huset mitt emot? Om det inte finns fläktar på taket så borde ljudet höras starkt i någon trappuppgång där.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Inverterstyrda motorer piper med lägre frekvens, runt 1-5KHz, eller inte alls >20KHz.

En skrämma är det inte, de piper med 30+ KHz, dvs ultraljud, och får heller inte avge hörbart ljud.

Den frekvens du beskriver ligger spot on där flybacken på äldre tv-apparater skrek som en diskant med ca 15KHz konstant ton, fast vem skulle ha en sån tv på dygnet runt i så lång tid.

Det kan ju vara bara nån high end nisse som spelar in sina nyinköpta diskanter och har riktat dem så att han själv inte ska må dåligt av det, dvs ut genom ett fönster.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Ryker det i grannhuset är det nog ett brandlarm :lol:
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Tycker med att skrämmor borde låta med lägre frekvenser, men av de som finns på Kjell & CO låter alla som det står något på under 20kHz
http://www.kjell.com/?item=88094&path=
http://www.kjell.com/?item=88071&path=

Låter ungefär som en CRT-TV, fast jag upplever det som något lägre frekvens

"fast vem skulle ha en sån tv på dygnet runt i så lång tid." -Vem skulle spela in sina diskanter i 1½år i sträck?

glömde skriva det, vandrat omkring i området och lyssnat, låter just "neråt" från det huset, gått runt det och lyssnat en del, inte hört något på baksidan eller så, kanske skulle gå ut en sväng och se om dörrarna är låsta, kanske kan vara värt en sväng in och kolla.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För att kolla om det är vattenpumpen kan du lägga en skuvmejsel mot elementet och skaftet mot örat.
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Gjorde precis misstaget att gå ut och lyssna, gick bort till väggen vid det parallela husset, hördes lika mycket där, om inte ännu mer, inte upplevt det så förut, men var helt klar så nu, kanske är härifrån någon stanns det låter, som sen reflekteras tillbaka, eller om det är nån av brandkårens antenner, men känns väl inte så trovärdigt, tyvärr finns det ingen lucka som man kommer upp på taket från.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en tanke två möjliga

det finns en i närheten som har en hundspärr på ungefär dom frekvenserna, en riktad piezodiskant som är riktad så att hunden inte ska vara på vissa ställen

det andra är en skadedjursskrämmare
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

jag tror mer på luftventilation på taket.Den på huset jag bor i brukar låta rätt mycket, speciellt på natten då det är tyst.

Edit: eventuellt luftventilation från brandstationen.
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Hundspärr tror jag inte på, då ljudet helt försvinner när jag stänger fönstret borde inte den låta lika mycket året om, troligtvis har även hundägare fönster/balkong m.m. stängt på vintern.

Skadedjur skulle det kunna vara, men känns som en mer "privat" lösning, inget som installeras i en lägenhet, känns inte riktigt rimligt. (iof funkar den ju på mig, jag håller mig för det mesta borta från att ha öppna fönster och att sitta på balkongen)
Skulle mycket väl kunna vara ventilationen, men känns som det skulle bli mer ett oscillerande ljud, och inte konstant på samma sätt.
Misstänker i alla fall att det kommer från något tak, det låter så, är det skadedjurs-skrämma borde den sitta närmare marken, få råttor och annat som flyger.
Skriv svar