UV-box av scanner. Bilder!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

UV-box av scanner. Bilder!

Inlägg av RD »

Lyckades få en dag över så här i slutet på semestern till att ta tag i ett litet miniprojekt.
Nämligen att bygga en UV-box av en gammal scanner som mycket lämpligt låg och väntade på mig i ett soprum.
UV-rör, glimtändare osv kommer från kjell&co.
Jag vet att alla gillar bilder så här kommer dom

För en gångs skull är det bara bra att scannern är stor och klumpig.
Bild

Här är alla scannerdelar utslitna och allt monterat.
Finns gott om plats kvar om man i framtiden skulle få för sig att montera in ett par rör till, men i dagsläget gör jag inte så stora kort.
Det som kan behövas nu är nån typ av reflektor för att få jämnare belysning, men det får kommande tester visa.
Bild

Jag var tvungen att slakta en gammal lysrörsarmatur för att få tag på passande enledare för dragningarna i boxen. I samma armatur plockade jag även den här kopplingsplinten med snabbplintar och avstörningskondensator.
Säkringshållaren kommer från den allmänna röran i skrotlådan.
Hittade ingen passande chassikontakt så det blev direktansluten matningssladd med skyddsplast vid genomföringen.
Bild

Klart!
Svårare än så var det inte och bättre kan det inte bli ;)
Bild

Framtiden får utvisa om jag orkar bygga nån trevlig styrning till den.
Jag lät knapparna i fronten sitta kvar utifall att.
Nu slår man på och av den med den otroligt lågteknologiska metoden stickpropp i / stickpropp ur.

/RD
*Edit* Uppdaterade bildlänkarna */edit*
Senast redigerad av RD 2 oktober 2007, 23:04:30, redigerad totalt 1 gång.
xobx

Inlägg av xobx »

Snyggt, fast det skulle kanske vara bra om du la under ngt på ena sidan så ytan blir plan och inte lutar..

Sen saknar du en chipspåse :wink:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Som jag har förstått det så krävs kvartsglas för att släppa genom UV strålar. Är det kvartsglas i scannern? Bara en tanke jag fick, annars är det ett smart sätt att göra lyslåda av en scanner.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Beror nog vilken typ av UV som behövs - är det UVC som behövs till gamla Eprommar så behövs kvartsglas överallt, men är det för fotoresistbelysning så är det UVA och 'near UV' som gäller och då släpps nog tillräckligt stor andel igenom - fotoresist går att köra på vanliga lysrör och fönsterglas om så även om det tar lite längre tid.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Fräsen skrev:Som jag har förstått det så krävs kvartsglas för att släppa genom UV strålar. Är det kvartsglas i scannern? Bara en tanke jag fick, annars är det ett smart sätt att göra lyslåda av en scanner.
Jag har själv gjort en UV-box av en scanner och det funkar utmärkt i alla fall till att belysa fotolaminat.
Har hört massa teorier om att "-Det går inte med glas" och "-Det måste vara plexi".

Jag har provat båda och glas funkar bäst för plexit är nästan omöjligt att hålla rent från repor.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

testade att byta plexiglas skivan som jag har i min låda, med 4 st 8 watt uv rör. då låg exponeringen på ungefär 3-4 min.

den nya skivan krävde 8-9 min exponerings tid, trodde de var något fel på laminaten först,men de var de inte utan de vara bara skivorna som släppte igenom mycket mindre uv

så kan de vara
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Vi diskuterade det här med glas vs. plexi även i min UV-box-tråd:

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c&start=17

Ja man undrar ju lite hur det ligger till egentligen...
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Första egna kretskortet hemma

Inlägg av RD »

Nu har jag äntligen fått tid att testa min fina UV-box.
Första kretskortet som jag etsat själv hemma.
Efter ett test med olika belysningstider visade sig 2 minuter vara helt perfekt.
Layouten skrev jag ut i högsta upplösning med min bläckstråleskrivare på OH. Det blev riktigt svart så jag valde att testa med endast ett blad trots att många skriver att man bör köra med dubbla. Det gick alldeles utmärkt.
Etsade gjorde jag i etskaret från kjell.com med tillhörande doppvärmare och bubbelpump.
Det enda som jag inte lyckas med är att få med utfyllnaden av tomma ytor när jag skriver ut från eagle så det blev lite mycket koppar att etsa bort i onödan.

En bild på kortet är ju obligatoriskt:
Bild
Skriv svar