14-21W Led lampa
14-21W Led lampa
Tjingeling,
Tänkte dra igång ett lampprojekt och tänkte det kan vara bra att bolla lite idéer här. Verkar finnas många hängarounds som har för mycket fritid. Ok, en lampa alltså, som jag kommer att dyka med. Har funderat lite och så här ser specarna ut just nu:
Lamphuvud separerat i egen alukropp med kabel till batteripack
7st Seoul P4 dioder med individuell optik monterade i hexagonmönster
Batteri: 20st AA Lenmar NiMH = 24V 2.5Ah alt 12V 5Ah
LED:arna ska kunna drivas i två olika modes, 700mA eller 1000mA med
ställare utifrån på lamphuvudet.
Batteriet är hopplockat som 5st celler i en cirkel (med hål i mitten) och sedan 4st sådana moduler staplade på varandra. Gör att man kan stoppa in batteriet i en 50mm alurör och svetsa ihop ena änden.
Så, problemet just nu är att jag inte verkar hitta någon vettig drivkrets. Det närmaste jag kommer just nu är: http://www.taskled.com/ccxw.html
Men om man räknar på max spänningsfallet för 7*P4 blir det 26,6 V och kretsen klarar bara 25V.
Så kretsen som jag behöver ska kunna boosta från 12/24V till runt 30V för att kunna driva alla i serie eller ha två kanaler som driver 3 resp. 4 dioder vardera.
Dessutom har jag ingen laddare för 24NiMH utan bara för 12V så helst har jag batterierna parallellt. (Jag vet, inte så bra men praktiska tester visar att det går).
Men kör jag 12V med 4 kanaler så jag kan köra buck utan boost genom att driva bara två dioder i serie.
Någon som har någon design eller komersiell produkt i åtanke ?
Kretsen måste vara liten för att få plats i lamphuvudet, typisk i den storleken som vanliga ficklampskretsar har.
Ska lägga upp lite bilder på hur jag har tänkt mig så fort jag kommer åt en vettig dator.
Tänkte dra igång ett lampprojekt och tänkte det kan vara bra att bolla lite idéer här. Verkar finnas många hängarounds som har för mycket fritid. Ok, en lampa alltså, som jag kommer att dyka med. Har funderat lite och så här ser specarna ut just nu:
Lamphuvud separerat i egen alukropp med kabel till batteripack
7st Seoul P4 dioder med individuell optik monterade i hexagonmönster
Batteri: 20st AA Lenmar NiMH = 24V 2.5Ah alt 12V 5Ah
LED:arna ska kunna drivas i två olika modes, 700mA eller 1000mA med
ställare utifrån på lamphuvudet.
Batteriet är hopplockat som 5st celler i en cirkel (med hål i mitten) och sedan 4st sådana moduler staplade på varandra. Gör att man kan stoppa in batteriet i en 50mm alurör och svetsa ihop ena änden.
Så, problemet just nu är att jag inte verkar hitta någon vettig drivkrets. Det närmaste jag kommer just nu är: http://www.taskled.com/ccxw.html
Men om man räknar på max spänningsfallet för 7*P4 blir det 26,6 V och kretsen klarar bara 25V.
Så kretsen som jag behöver ska kunna boosta från 12/24V till runt 30V för att kunna driva alla i serie eller ha två kanaler som driver 3 resp. 4 dioder vardera.
Dessutom har jag ingen laddare för 24NiMH utan bara för 12V så helst har jag batterierna parallellt. (Jag vet, inte så bra men praktiska tester visar att det går).
Men kör jag 12V med 4 kanaler så jag kan köra buck utan boost genom att driva bara två dioder i serie.
Någon som har någon design eller komersiell produkt i åtanke ?
Kretsen måste vara liten för att få plats i lamphuvudet, typisk i den storleken som vanliga ficklampskretsar har.
Ska lägga upp lite bilder på hur jag har tänkt mig så fort jag kommer åt en vettig dator.
Jag reagerade mest på att du vill ha två lägen med 0,7 A och 1 A. De är alldeles för lika för att det ska vara lönt. Utan referens kommer du knappt kunna avgöra vilket läge du använder. Satsa istället på 1/4 av effekten (strömmen) eller mindre på "halvljus" så får du en bättre upplevd balans (och kan spara riktigt mycket batteritid).
Är du bara intresserad av färdigmonterade kretskort som drivare?
Är du bara intresserad av färdigmonterade kretskort som drivare?
Brinntid
Anledningen till att jag överhuvudtaget vill ha två olika lägen är att det borde inte vara så svårt att göra, strömbrytaren kommer sitta på lamphuvudet och då är det bara att köpa en 3 lägesbrytare med olika motstånd som styr reglerkretsen. Att jag har valt 0.7 och 1A är att de ger ganska exakt 2 resp. 3 timmars brinntid med verkningsgrad för elektroniken på 0.9. Mer brinntid är onödigt då man ändå inte dyker längre och isf skulle jag kunna valt ett mindre batteri men det blir för klent då. Typiska användningsfall är just 2 eller 3 timmar vilket gör det ganska bra.
Ljusmässigt får jag 1225 lm med 0.7A och 1610 lm med 1A. Det är ändå 31,4% mer ljus så det borde vara någotsånär synbart.
Att gå ner till 1/4 (350mA ?) effekt kanske är aktuellt för en klenare design med 10st AA batterier och högre verkningsgrad men inte aktuellt för den här lampan.
Färdiga kretskort är inte alls ett krav, jag har tillgång till etsutrustning och så även om jag aldrig använt det förut. Men det vore kul att göra. Det bästa vore nog att få tag på riktiga kretsritningar till CCX:en eller liknande och modifiera designen med antingen högre utspänning eller fler kanaler.
Ljusmässigt får jag 1225 lm med 0.7A och 1610 lm med 1A. Det är ändå 31,4% mer ljus så det borde vara någotsånär synbart.
Att gå ner till 1/4 (350mA ?) effekt kanske är aktuellt för en klenare design med 10st AA batterier och högre verkningsgrad men inte aktuellt för den här lampan.
Färdiga kretskort är inte alls ett krav, jag har tillgång till etsutrustning och så även om jag aldrig använt det förut. Men det vore kul att göra. Det bästa vore nog att få tag på riktiga kretsritningar till CCX:en eller liknande och modifiera designen med antingen högre utspänning eller fler kanaler.
Visst blir det kanske 31,4 % mer ljus, men ögat uppfattar inte ljusstyrka linjärt (var tacksam för det!), så en ökning med en liten bråkdel i ljusflödet ger inte alls lika stor uppfattad effekt.
Sedan vet jag inte om du funderat på ljustemperaturen, det är förvisso en helt estetisk grej, men jag föreställer mig bara att det inte är så kul att dyka i kallt vatten med ett blåaktigt ljus. Eller tvärtom att allt blir gulaktigt
Fundera vidare och publicera lite fler konkreta frågor så tror jag du får bättre repons här!
Sedan vet jag inte om du funderat på ljustemperaturen, det är förvisso en helt estetisk grej, men jag föreställer mig bara att det inte är så kul att dyka i kallt vatten med ett blåaktigt ljus. Eller tvärtom att allt blir gulaktigt

Fundera vidare och publicera lite fler konkreta frågor så tror jag du får bättre repons här!
precis som $tiff skriver så jobbar ögona logaritmiskt skala precis som örat för ljudet
33% ger knappt märkbar skillnad (mer än slösa/sparar batteriet lite extra)
skall du få upplevelsemässigt dubblad /halverad ljusstyrka så måste du ändra strömstyrkan med en faktor 10.
något att tänka på i strömspar-lägen
33% ger knappt märkbar skillnad (mer än slösa/sparar batteriet lite extra)
skall du få upplevelsemässigt dubblad /halverad ljusstyrka så måste du ändra strömstyrkan med en faktor 10.
något att tänka på i strömspar-lägen
Lampa
Alternativet till att ha två olika lägen är att inte ha det. Och då måste jag välja 700mA för att den ska räcka då man dyker 3 timmar. Vilket gör att jag får massa onödig kapacitet i batteriet när man bara dyker 2 timmar. Så det är användningsfallen som styr ganska hårt här. Sen hurvida man verkligen upplever mer ljus är nästan orelevant. Strunt i det iaf.
Det jag behöver hjälp med är att ta fram en kretsdesign för en drivare. (Eller om någon vet om en färdig krets som fungerar).
Olika alternativ är:
Köpa två stycken CCX:er (två kanaler) som driver 3 resp. 4 dioder var. Tar lite mer plats i lampan och dyrare.
Designa egen krets, använda en kanal, boosta upp spänningen till ca 30V och driva alla 7 dioderna i serie. Val mellan 0.7A och 1A.
Designa egen krets, använda fyra kanaler, bara buck operation, varje kanal driver 1-2 dioder i serie. Blir fler komponenter men enklare eftersom jag inte behöver höja spänningen.
Vad tror ni ?
Det jag behöver hjälp med är att ta fram en kretsdesign för en drivare. (Eller om någon vet om en färdig krets som fungerar).
Olika alternativ är:
Köpa två stycken CCX:er (två kanaler) som driver 3 resp. 4 dioder var. Tar lite mer plats i lampan och dyrare.
Designa egen krets, använda en kanal, boosta upp spänningen till ca 30V och driva alla 7 dioderna i serie. Val mellan 0.7A och 1A.
Designa egen krets, använda fyra kanaler, bara buck operation, varje kanal driver 1-2 dioder i serie. Blir fler komponenter men enklare eftersom jag inte behöver höja spänningen.
Vad tror ni ?
Bilder
Nu så har jag fixat lite bilder på lamphuvudet iaf. Jag har modellerat de här bilderna med Crees Xlamp7090XR-E istället för P4:an
Framifrån
Bakifrån
Här ska alltså elektroniken in samt lite kablar till strömbrytare och så.
Från sidan
Här ser man kylkanalerna som går precis under banorna för dioderna. Tänkte det vore optimalt att leda in vattnet direkt under dioderna. Borde få bra verkningsgrad när det är 2 gradigt vatten 2.5mm under basen på dioderna..
Rakt framifrån
Framför sitter hexagonala linser från polymer optics
http://www.polymer-optics.co.uk/product ... 0cree.html
Nu är det bara att spänna upp den i svarven..
Framifrån
Bakifrån
Här ska alltså elektroniken in samt lite kablar till strömbrytare och så.
Från sidan
Här ser man kylkanalerna som går precis under banorna för dioderna. Tänkte det vore optimalt att leda in vattnet direkt under dioderna. Borde få bra verkningsgrad när det är 2 gradigt vatten 2.5mm under basen på dioderna..
Rakt framifrån
Framför sitter hexagonala linser från polymer optics
http://www.polymer-optics.co.uk/product ... 0cree.html
Nu är det bara att spänna upp den i svarven..
svarv
Ja, jag tänker svarva den manuellt ur ett stycke aluminium, det är inte så komplicerad design, och sen blir det plexiglas framför och förmodligen delirinplast (härdplast) som lock i bak. Ev plexi där i början också så att man ser om lampa börjar läcka. Lite snyggt om man ser elektroniken upplyst genom kabelgenomföringshålen..
När serieproduktionen startar så kan man ju leja ut huvudet till legotillverkning..
Men som sagt, ingen som är sugen på att rita en krets till mig ?
Förutom det, jag hade tänkt fästa dioderna i alu:t med "cooltape" dvs. värmeledande dubbelhäftande tejp och sen löda anslutningarna för hand men det kanske är enklare att göra ett kretskort och ytmontera dioderna ? Tänkte att det blir betydligt sämre värmeöverföring om man har ett kretskort emellan. Någon som har försökt handlöda Cree-dioder ?
Med tape så kommer dioderna att spännas/tryckas mot tejpen när man skruvar fast frontglaset. Ska lägga till glas, skruvar och bakstycke så man ser hur den kommer se ut komplett.
Elfa kunde nog ta in linserna men bara på orginalförpackning så om någon är sugen på lite några linser ? Typ 100 ?
När serieproduktionen startar så kan man ju leja ut huvudet till legotillverkning..

Men som sagt, ingen som är sugen på att rita en krets till mig ?
Förutom det, jag hade tänkt fästa dioderna i alu:t med "cooltape" dvs. värmeledande dubbelhäftande tejp och sen löda anslutningarna för hand men det kanske är enklare att göra ett kretskort och ytmontera dioderna ? Tänkte att det blir betydligt sämre värmeöverföring om man har ett kretskort emellan. Någon som har försökt handlöda Cree-dioder ?
Med tape så kommer dioderna att spännas/tryckas mot tejpen när man skruvar fast frontglaset. Ska lägga till glas, skruvar och bakstycke så man ser hur den kommer se ut komplett.
Elfa kunde nog ta in linserna men bara på orginalförpackning så om någon är sugen på lite några linser ? Typ 100 ?
Så här gjorde jag
Jag gjorde en sådan lampa som du vill göra men jag körde med 35 W halogen lampa samt att jag hade ett underhålls fritt bly akumulatror eller va det nu heter.
12 v samt 3/5 Ah.
funkadar bra.
sen har jag på batteri packet en batteri indikator.
Här är lite vilder.
Ska även leta fram lite bilder på själva lampan framöver



Laddning av batteriet sker med samma plug som du kopplar inlampan på
så på detta visa slipper man öppna upp batteri packer,enda gång du behöver öppna är när batteriet ska bytas eller om nåt är fel.
foppa
12 v samt 3/5 Ah.
funkadar bra.
sen har jag på batteri packet en batteri indikator.
Här är lite vilder.
Ska även leta fram lite bilder på själva lampan framöver



Laddning av batteriet sker med samma plug som du kopplar inlampan på
så på detta visa slipper man öppna upp batteri packer,enda gång du behöver öppna är när batteriet ska bytas eller om nåt är fel.
foppa
Det ser stort ut det där batteripacket. Spände du fast det direkt på flaskan sen då ? Även lampan ser stor ut för att inte innehålla något batteri ?
Vad hade du för batteriindikator, någon form av spänningsmätning ?
Vilket material är själva batterilådan, och är det utfräst innuti eller ?
Har ritat grundenheten för batteripacket nu, består av 10st AA batterier som bildar en 12V cell. De konstiga plupparna i ändarna motsvarar dimensionerna för lödningen och kabelanslutningar så jag vet hur stort det blir.
batteri1.jpg
Det ska bli två st sådana här i ett aluminiumrör.
Vad hade du för batteriindikator, någon form av spänningsmätning ?
Vilket material är själva batterilådan, och är det utfräst innuti eller ?
Har ritat grundenheten för batteripacket nu, består av 10st AA batterier som bildar en 12V cell. De konstiga plupparna i ändarna motsvarar dimensionerna för lödningen och kabelanslutningar så jag vet hur stort det blir.
batteri1.jpg
Det ska bli två st sådana här i ett aluminiumrör.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26545
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Hej....Butcher skrev:Det ser stort ut det där batteripacket. Spände du fast det direkt på flaskan sen då ? Även lampan ser stor ut för att inte innehålla något batteri ?
Vad hade du för batteriindikator, någon form av spänningsmätning ?
Vilket material är själva batterilådan, och är det utfräst innuti eller ?
Har ritat grundenheten för batteripacket nu, består av 10st AA batterier som bildar en 12V cell. De konstiga plupparna i ändarna motsvarar dimensionerna för lödningen och kabelanslutningar så jag vet hur stort det blir.
batteri1.jpg
Det ska bli två st sådana här i ett aluminiumrör.
Jo själva batteripacket spänner man fast på flaskan,enkelt å bra.
Batteriindikatorn är ett hemma bygge som mäter spänningen från 7 v till 12v.
Vitsen med att mäta från 12v till 7 v är att under 7 volt så lyser lampan för svagt för att vara till nån nytta i mina ögon.
Batteripack samt lampa är svarvade samt frästa...vad plasten heter vet jag inte.
jag var inne på att fixa till med lysdioder men jag hittade inga som passade för mina behov...men idag finns dom.
locket till batteripacket är i aluminium samt guldringen på lampan.
varför jag ville ha dom delarna i aluminium är av 2 orsaker
1 snyggt
2 att kunna dra å skruvarna hårt"plast ger efter"så att det blir tätt.
jag är nöjd med min lampa förutom att det är klapp i Bar Graphen.
men den fixar jag när det är dags för batteri byte
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=4599.htm
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=95120
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 006029.htm



är det nåt mer du vill veta så fråga
Mvh Foppa
Du är medveten om att CCxW-drivarna från taskled är buck-drivers som kräver högre spänning än utspänning för att fungera va?
Det jag skulle valt är att köra med tredubbla drivers, en för tre och två för två leds och sedan köra från 12V, då kan du också gå ner till halva batteripacket för kortare dyk, om du absolut vill köra från 24v så fungerar dock två drivers bra.
CCxW-drivarna är rätt trevliga grejor om man bara vill ha en ljusstyrka, annars så är nFlex min personliga favorit...
Det är bara ett motstånd som sätter strömbegränsningen på en CCxW-driver, det borde utan problem gå att köra en CC5W 1000mA och ha en switch som förändrar resistansen på sense-motståndet (lägger ett motstånd i paralell) och därmed byter strömstyrka på lysdioderna.
Cree XR-E är svårlödda tycker jag... men jag är å andra sidan ingen hejare på att löda egentligen...
Det jag skulle valt är att köra med tredubbla drivers, en för tre och två för två leds och sedan köra från 12V, då kan du också gå ner till halva batteripacket för kortare dyk, om du absolut vill köra från 24v så fungerar dock två drivers bra.
CCxW-drivarna är rätt trevliga grejor om man bara vill ha en ljusstyrka, annars så är nFlex min personliga favorit...
Det är bara ett motstånd som sätter strömbegränsningen på en CCxW-driver, det borde utan problem gå att köra en CC5W 1000mA och ha en switch som förändrar resistansen på sense-motståndet (lägger ett motstånd i paralell) och därmed byter strömstyrka på lysdioderna.
Cree XR-E är svårlödda tycker jag... men jag är å andra sidan ingen hejare på att löda egentligen...