GAMDALF - Minigolf-hjälpen :-)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

GAMDALF - Minigolf-hjälpen :-)

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad är då detta? Jo en: GolfbollsAvfyrande Maskin, Digital Ackurat Lasersiktande Fordon.

Vad annars? :D

Jag är inte särskillt bra på minigolf, men nu i kväll blev både jag och sambon utklassade av hennes pappa. Till saken hör att han har så dålig syn att han inte skulle kunna läsa "50 000 Artiklar" eller "electrokit" i bannern här över på en halvmeters avstånd. Ändå vann han kvällens minigolf med 20 poäng!

Så jag började förstås fundera på en manick som kan spela minigolf. :D

I första hand så tänkte jag mig att den blir radiostyrd. Möjligen att den kan bli autonom i en senare version.

Några specifikationer:
* Den ska klara att köra upp för 7cm höga kanter.
* Den ska kunna svänga vänster/höger och köra bakåt/framåt.
* Lasersikte.
* Den ska kunna skicka iväg en golfboll minst 10cm och max 12 meter.
* Allt ska gå att styra via trådlös fjärrkontroll.
* Man stoppar in golfbollen manuellt i ett hål på fordonet/roboten.

Några funderingar:
* Hjul eller larvfötter?
* Hur ska den slå iväg golfbollen?
* Hur ser man till att bollen skjuts iväg åt det hållet där laserpukten är?

Eftersom jag har ganska många projekt planerade just nu så är inte detta något som ska byggas just nu. Men kanske till nästa sommar. Det är förstås fritt fram om någon vill låna idén. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Avfyrningen borde väl kunna fixas med en dragmagnet?
Man sätter alltså en aluminiumstav på andra sidan, så den skjuts ut när dragmagneten drar. Kraften borde kunna ställas med pulslängden till spolen. Blyacc och en mosfet borde kunna ge ordentligt med kraft till spolen. :)
Alternativt nån typ av coilgun och en fetingkondensatorbank... :lol:
Eller varför inte kolsyrepatron?

Larvfötter vore ju häftigast.

Lasersiktet ja... Måste väl nästan till nån slags kamera och bildanalys för det. lasern på ett "kanontorn", och när man ställt in punkten roteras fordonets kropp, men tornet hålls still, tills punkten är i mitten av bilden... Eller nåt :D
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Hur ska man lyckas få längden så exakt som mellan 10cm och 12m? Tänk att det råkar vara lite blött i ett skuggigt parti, det kan bli svårt att förutse skulle jag säga.
Enklaste kanske vore att gå dit mitt i natten med egen boll och egen klubba och öva lite i smyg :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

purre, man får dock normalt sett vara försiktig på sista banan :wink:

on topic, helt klart fel sätt att lösa problemet, det är bollen man skall styra, antingen gör man en boll man har kontroll över, eller gör man något som kan manipulera bollen utifrån, eller kanske, underifrån, järnakärna och starka magneter vore väl något, eller en radiostyrd boll, kanske skulle kunna gå med innvändigt micro gyro för styrning eller små bandlarver som fälls ut och går den sista sträckan
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"små bandlarver som fälls ut och går den sista sträckan"

Det skulle se väldigt kul ut! :lol: :lol:

Purre:
"Hur ska man lyckas få längden så exakt som mellan 10cm och 12m?"

Först tänkte jag att laserpunkten bara skulle användas som sikte, men om man skickar ut pulser så går det ju att sätta en reflektor i banans hål eller framför tunnlar för att mäta avstånd. Sedan går det nog att göra en liten tabell i t.ex en PIC-krets som då anpassar avfyrningsmekanismen efter avståndet. Det här med bollens vikt är lite besvärligt, men om man verkligen menar allvar så går det förstås att lägga till en liten lastcell som håller koll på vikten. Eller så tar man helt enkelt med sig en liten våg och knappar in bollens vikt. :D

MadModder: Intressant idé med att låta kanontornet vara stilla. Det skulle dessutom se snyggt ut. :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En sådan maskin får nog anses som helfusk, däremot skulle det vara lite fräckt med en gyrostabiliserad putter med lasersikte. Också fusk naturligtvis, men bra mycket roligare.

Lägg upp bollen. Sikta in klubban (med lasersiktet, eller för extra nördfaktor, infrarött sikte och speciella videogoggles för att se punkten). Lås klubba på mål, dvs anfallsvinkeln på klubban blir gyrostabiliserad. Putta utan risk att råka vrida klubban.

Tror nog det klubbhuvudet kan se rätt speicellt ut, med kardanupphängning och snurrande balanshjul.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Är det inte bättre att bygga in radiostyrning i en egen boll, som du styr med en radiokontroll?

Så kan du köra den som du vill.

Dock får du insistera att inte spela sista hålet pga en hemsk upplevelse som barn eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Jag tar och spelar lite kolf istället. Någon som har några hemmagjorda kolf-banor att dela med sig utav? :)
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

citizendildo skrev:Dock får du insistera att inte spela sista hålet pga en hemsk upplevelse som barn eller nåt sånt.
:lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nr 2 i din signatur gav mig träningsvärk i skrattmusklerna. :lol: :lol:

citizendildo:
:lol:

Eller så har man en stuntboll till sista hålet. :)

Finns det så små motorer att det får plats 2st i en golfboll?

Gimbal:
Bra idé! :)

Principen för konstruktionen skulle kanske bli ungefär som en inverterad pendel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

får jag föreslå en simpel lösning, åk dit på natten , borra ett djupt hål under vare hål i golfbanorna, lägg dit en normal boll skål, sedan måste du göra följande, i varje djupt hål så ordnar du tunnaste möjliga fiskelina fäst i en tyngd som är lite större än en golfboll, dra sedan fisklinan genom alla hinder och fäst den osynligt vid utslagsplatsen, i golfbollen ordnar du bara en fästpunkt, se till att alltd få slå först, gå till utslagsplatsen, fäst linan och annvänd tuggummi som peg, det ser inte bra ut om bollen åkeriväg av sig själv , sedan behöver du bara träffa bollen så mycket att du får loss den från tuggumit, och med detta så har du ett slag per bana

för dom elektronikintresserade kan man istället för det djupa hålet ha en liten motor med lintrumma , men det är inte lika kul
Skriv svar