Tennisbollkanon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
markusp

Tennisbollkanon

Inlägg av markusp »

Jag såg Brainiac (tror jag det stavas) för ett par veckor sedan där dom gjorde ett enkelt bombrör med hjälp av tre stycken pringles förpackningar. Dom använde zippobensin som "krut", avfyrningen var elektronisk. Sedan jag såg detta har jag funderat på hur man skall göra en egen liknande sak, jag kan tilläga att en halv kapsyl av zippo bensin sköt iväg ett äpple nästan 60 meter vid ca 45 graders vinkel. Jag har alla grejer som behövs till att göra en egen, fast lite häftigare men samma grundide. Först och främst har jag en alu. väska som allting skall få plats i, vidare har jag en knappsats, en lcd (4 * 20), motordriven kamerahållare (upp/ner 90 grader, sidled 350 grader), tändningslås, diverse nyckelbrytare, basic stamps (bs1 och bs2) som skall vara hjärnan i projektet. Jag har även andra brytare och även en lasermodul som jag ska ha som sikte hade jag tänkt, eventuellt ska jag ha en minikamera och en färglcd i väskan så jag ser när ammon skjuts iväg. Tanken är att själva röret ska kunna rotera i 350 grader och höjas och sänkas i 90, för att kunna starta måste man knappa in en pinkod som visas på lcd'n (****). Själva huvudbrytaren är en nyckelbrytare, strömkällan skall vara två stycken 12 v batterier (panasonic), jag har även funderingar på att bygga en sorts ramp med en fjäder som trycker upp ammo och en solenoid som "puttar" i den i röret, självklart måste jag isåfall sätta någon sorts elektronisk dosering till zippobensinen. Jag har ännu ingar ritningar förutom i huvudet (där jag ser den färdiga produkten). Det är ganska irriterande när man ser hur resultatet blir i huvudet men är för dålig att rita eller cadda. Jag undrar om det är någon som vet hur man gör med själva avfyrningen, jag har tänkt att kortsluta kablarna inne i röret så att gnistor bildas, jag har skaffat en automatsäkring som skydd mot komponenterna. Måste det bildas gnistor för att antända bensinen? finnsa det något bättre sätt att göra det på? Tacksam för svar, i gengäld ska jag försöka rita upp något så ni får se ungerfär hur jag ska göra. /Markus Persson
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en riktig tennis tränare skickar iväg bollen genom att låta den passera mellan två svänghjul som snurrar ordentligt, helt klart smidigare

ska du verkligen ha en kanon så är gas mycket bättre än bensin
såk på spudgun

och naturligtvis blir det olagligt med en sådan om den ger mer än 10 j på projektilen
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dessutom kommer med stor sannolikhet ludden på bollen att fatta eld eller i alla fall bli lite svedd skulle jag gissa på.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du har tillgång till, eller kan låna en högtrycksluftpump, tex till ett luftgevär, kan du ju använda tryckluft istället, om du monterar en högtryckstank (typ en vanlig expansions cylinder för luftgevär, eller en tub, etc som tål trycket) och tex en soleniod reg. ventil efter denna. :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Om du nu mot förmodan bestämmer dig för att bygga den så tycker jag du ska använda gas istället för bensin. Då skulle du kunna köpa en sån där tub man fyller tändare med. Med en liten solenoid är det ju inga problem att dosera. Dock kan det ju vara bra med en bakslagsspärr :)

När du ska tända gasen så tror jag det är smidigast att ta ett litet tändstift med tillhörande tändspole från någon 23cc motor eller liknande.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Som grym sa två svänghjul är bäst. Med dessa så har du möjlighet att få skruv på bollen också. Båda hjulen samma hastighet ingen skruv, ena snabbare eller långsammare och du har över- under- skruv. Du kan också enkelt reglera hastigheten bollen kommer med. Gör hela härligheten vridbar och du kan få tvist på bollen i sidled också.
Edit: Dunder och granater är skoj och man skulle tänka sig en ny produkt isåfall, hörselkåper för tennisbruk med pannband i olika matchande färger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, man kanske skulle kunna göra tvärt om, om man hadde två kraftigt byggda däck och snurrade upp dom i så hög hastighet man vågar och matar i stålkulor borde man få fattigmans kulspruta :badgrin: :tyst:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kan inte undgå att tänka på denna kanon jag såg ifjol. En radioamatör som byggt den och visade i Åbo.

De skjöt tennisbollar, vattenflaskor och en massa annat. Otroligt bra effekt, de skjöt sönder en massa saker med den. Borde ha egna bilder på den och offren någonstans, bara jag hittar dom.

Här finns upphovsmannens bilder.
Skriv svar