Använda en UPS stand alone?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Noxin

Använda en UPS stand alone?

Inlägg av Noxin »

Jag snubblade ner i elektronikskrotcontainern på jobbet och fick med mig en Compaq PRO UPS 500 upp. Batteriet verkar vara kass.

Är det knepigt att modda den så att man kan använda den till 12VDC/230VAC-omvandlare så att man kan använda den i tex bilen?

/Klas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror på om den startar eller inte
en liten ups går inte att starta utan att den först är ansluten till 230v, snacka om moment 22 :lol:

sedan så kan du inte konternuerligt ta ut den effekten från en ups, dom har inte kylning nog(oftast) men lite mindra effekt så går det bra
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Enklare att köpa en DC/AC omvandlare, men visst går det göra om en gammal UPS så att man kan ha den som DC/AC. Dock måst man oftast modda elektroniken samt att det är inte helt ovanligt med 24,36 eller 48 V på DC-sidan. Detta är ju spänningar som man normalt inte har i DC-väg.... Men men allt går....
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Har haft många sorters upser i alla storlekar, och det har varierat om man kan starta dom offline eller inte, vissa har inte velat alls medans vissa kan man tvinga igång

men ingen har varit 12v matning, 24v är minsta jag stött på, så använda den till 230 i bilen kan bli problematiskt.

En 500va är ju inte så kraftig ändå så det är nog enklare å köpa en för några hundralappar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har två ups'er med 12v batteri, oche n trasig med, men dom är små 250va/500va/500va dom större brukar ju ha högre batterispänning
xxargs

Inlägg av xxargs »

En eller flera, ofta är det två i serie som minimum för 24 volt till växelriktaren, strömmarna blir annars väldigt höga vid användning av 12 Volt så det försöker man undvika...
Skriv svar