Jag snubblade ner i elektronikskrotcontainern på jobbet och fick med mig en Compaq PRO UPS 500 upp. Batteriet verkar vara kass.
Är det knepigt att modda den så att man kan använda den till 12VDC/230VAC-omvandlare så att man kan använda den i tex bilen?
/Klas
Använda en UPS stand alone?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Enklare att köpa en DC/AC omvandlare, men visst går det göra om en gammal UPS så att man kan ha den som DC/AC. Dock måst man oftast modda elektroniken samt att det är inte helt ovanligt med 24,36 eller 48 V på DC-sidan. Detta är ju spänningar som man normalt inte har i DC-väg.... Men men allt går....
Har haft många sorters upser i alla storlekar, och det har varierat om man kan starta dom offline eller inte, vissa har inte velat alls medans vissa kan man tvinga igång
men ingen har varit 12v matning, 24v är minsta jag stött på, så använda den till 230 i bilen kan bli problematiskt.
En 500va är ju inte så kraftig ändå så det är nog enklare å köpa en för några hundralappar
men ingen har varit 12v matning, 24v är minsta jag stött på, så använda den till 230 i bilen kan bli problematiskt.
En 500va är ju inte så kraftig ändå så det är nog enklare å köpa en för några hundralappar