Vilket Labbaggregat Dual Power skall man köpa?

Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Vilket Labbaggregat Dual Power skall man köpa?

Inlägg av Jeppsson »

Är på jakt efter ett dual power lagaggregat som också har strömbegränsare och även gärna en extra utgång som kan leverera power till labbbreddboardet.

Är det någon som har något förslag på labaggregat och/eller försäljare?!
Har själv hittat två som jag tycker är lämpliga!

Bild
Kjell.com
Labbaggregat Dual Power
2x0-30V & 5V/2X3A, 4xLCD Displ
Stabiliserat labbaggregat med ställbar dubbel oberoende utspänning och ström. 2x0-30V / 0-3A. 2x90 Watt + 1x15 Watt. Aggregatet har också en oberoende 5V 3A utgång. De två inbyggda aggregaten kan seriekopplas (Max 60V 3A) eller parallellkopplas (Max 30V 6A). Ställbar ström och utspänning för båda utgångarna. Max belastning 3A per utgång. Jordad anslutning. Jorduttag på fronten. Mått: 360x265x165 mm. Vikt 7,0 kg.
Pris: 1999:- exkl frakt

Bild
Conrad.se
NÄTENHET PS 2403 PRO
Operating voltage : 230 V ~ / 50 Hz (± 10%)
Power consumption : 450 VA max.
Output voltage : A: 0 to 40 VDC (-100 mV ~ 41.5VDC)
B: 0 to 40 VDC (-100 mV ~ 41.5VDC)
C: 3 to 6 VDC
Output Current : A : 0.01 to 3 A adjustable
B : 0.01 to 3 A adjustable
C : 2 A (max.)
Residual ripple : ≤ 2 mV rms (rms = effective)
Stability : 8 mV/h max.
Control response at :
a) Change of load 0~100 % : ≤ 30 mV / ≤ 10 mA
b) Change of mains supply ± 10% : ≤ 5 mV / ≤ 2.5 mA
Mains power fuse (5x20 mm) : slow burning 3.15A / 250V
Dimensions (W x H x D) : 380 x 138 x 280 (mm)
Weight : approx. 10kg
Operating temperature : +5 ºC to +40 ºC
Rel. humidity : max. 85 (non-condensing)
Protection class : 1

Pris: 1990:- inkl frakt denna veckan!

Som det känns nu så lutar det lite mot Conrads labbagreggat dom har 0-40 VDC out och man kan även justera ner labbspänningen till bredboardet ner till 3,3 VDC om man nu vill det!

Tips och förslag mottages gärna!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag tycker conrad aggregatet verkar trevligare, fler specar över det och 2 0-40 volt och en matning till sina byggen som brukar vara 3.3 eller 5 volt.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Det lutar åt det samt att det är ju gratis frakt nästa vecka oxå!!! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Misstänker att det från Conrad är bra. Jag har ett liknande, närmare bestämt detta som jag är mycket nöjd med.

Det har en anslutning för 3-6V (2A) och en anslutning för 0-40V med strömbegränsning mellan 0,01A - 5A. Det går utan problem att koppla ihop utgångarna så man får t.ex +5V, GND och -5V.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

"This session has timed out as you were inactive for over 60 minutes."

Ännu en totalt inkompetent website... (Conrad)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tryck på "Next" så hittar du labbagget ändå. :)

Eller sök på: 510079 (NÄTENHET PS 405 PRO)
BJ

Inlägg av BJ »

Jag vet inte hur det är med dom här två, men en del aggregat som kan ge hög ström har fläktar som låter rätt så mycket. Ganska jobbigt när man sitter och grejar.

Tillägg:
Visst verkar det lite oseriöst när man skriver "Självklart [är de / har de] (nånting)". Det är inte alls självklart...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Var det inte Conrad som blev mer eller mindre stämplat som oseriöst av flertalet medlemmar för ett tag sen?
xxargs

Inlägg av xxargs »

En sak som man inte saknar förrän när man råkar på ett aggregat som saknar detta är on/off-kopplare på själva spänningsutgångarna som inte påverkar hela aggregatet.

En självklarhet trodde man - med dom som köptes in på jobbet sist då den 'vanliga modellen' var utgången så är det on/off på hela aggragatet med odefinierad uppstartsbeteende på alla spänningar sinsimellan innan det lugnade ner sig (vi prata om ms här) och detta suger bokstavligen. Det spelar ingen roll att det är jättefina digitala displayer etc. när det mest grundläggande inte fungerar... - det måste ha varit ett riktigt 'Aj, fan, det tänkte vi inte på' när hela uppdraget lades ut på någon kinesisk tillverkare...

kolla sådan innan inköp!!!!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag har ett EL302D, 69-853-52 på Elfa.
Det har möjlighet att göra som du säger och jag håller med om att det är en ovärderlig funktion.
Det som jag hade önskat på det aggregatet är möjlighet att ta ut lite högre ström men annars är jag väldigt nöjd. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag hävdar fortfarande att Conrad är oseriösa som företag, däremot vet jag inte om det är något större fel på deras produkter.
Aggregat som man kan stänga av spänningarna separat på blir nog mer och mer ovanliga. Jag har inte haft något sånt och inte heller känt något behov av det. Naturligvis så får det inte vara någon overshoot när man slår på det.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Aggregat där man kan stänga av spänningarna har dom på Campus Norrköping om dom inte gjort sig av med varenda ett under det senaste året. Riktigt trevlig funktion. Bara slå av spänningen, sen höja den och slå på igen. Dock så var det bara enkel utgång på dom, plus fast 5V
xxargs

Inlägg av xxargs »

peter555 skrev:
<snipp>

Aggregat som man kan stänga av spänningarna separat på blir nog mer och mer ovanliga. Jag har inte haft något sånt och inte heller känt något behov av det. Naturligvis så får det inte vara någon overshoot när man slår på det.
Nu menar jag nödvändigtvis inte att varje utgång kan stängas av på för sig, det räcker om utgångsomkopplaren stänger av och på momentant på alla utgångar samtidigt - det viktiga är att på och avstängningen inte sker på nätsidan, före trafo/switchare/reglering etc. - för det är då det hoppar och har sig innan regerkretsarna får spänning nog och allt lungar ned sig, utan att brytaren sitter just mellan regulatorerna och bananproppsplintarna - det är en jäkla skillnad i beteende om en 3.3 Volts krets skall överleva vid påslag eller inte...

I RF-sammanhang så kör man med ibland så små marginaler på tex en RF-trissa att 5.0 Volt så kan du slå av och på hur länge som helst - medans 5.2 Volt så smäller den redan vid första försöket även om överspänningsdippen är under 1 us pga. genombrott i kislet... lagren är tunna när det gäller RF på höga frekvenser.... och värst är det när detta sker bara någon gång ibland...

Det är sådan som kan skilja om en labbagregat är använbar eller inte på något så enkelt som en ON-OFF-kopplares placering i nätaggregatets strömväg...

---

Transientbeteende vid av/påslag och även störningar utifrån är något som förvånansvärt många välbetalda civilingenjörer/konstruktörer missar/ignorerar grovt på och upptäcks först långt inne i ett projekt (och i värsta fallet ända ut hos kund) av den enkla anledningen att man helt enkelt inte vill leta efter detta då det anses störa 'den egentliga uppgiften' - och detta görs gång på gång då tex RF-konstruktör inte tycker att strömförsörjningsbiten är ett kvalificerat designproblem (vilket det är) utan 'skall bara finnas'.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har faktiskt inte sett en sådan brytare på något av alla agg jag använt i mitt liv. Förutom på det jag byggde själv härom sistens ;)
http://madmodders.se/projekt/labbagg/klar1.jpg
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det är en funktion som jag faktiskt finner väldigt användbar. Har det på alla mina större nätagg, verkade vara mer standard förr.

Väldigt bekvämt att slippa transienter när man slår på matningen speciellt om man driver känslig apparatur, Lyckades att döda en grönlaser pga starttransienter. så sedan dess så tänker man på det iaf:)
Skriv svar