Basic Stamp

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Lundsten

Basic Stamp

Inlägg av Lundsten »

Hej jag har köpt en BS2. Jag har provat å gjort nå små program men jag känner att jag behöver en lite knuff... Så jag funderar om någon vet nå bra böcker, gärna på svenska.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Tja vad ska man säga, sälj den och lär dig AVR/PIC istället. Det är det rådet vi brukar ge... :wink:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är inte finessen med Stamp'arna att tillverkaren har ganska
mycket färdigt material ? Och att Stamp'e i sig är så pass
enkel så att man inte behöver någon "knuff" ?

Sen kommer du att märka att de flesta här inte ger så mycket
för Stamp, men det kan du strunta i om du hade bra och väl
genomtänkta orsaker för att välja just Stamp... :-)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Att välja stampen är att bli blåst på både prestanda och pris.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fördelen med BS är att det ska vara mycket enkelt att komma igång.
Nackdelarna är att den är dyr, långsam, "trång" och låst i designen.

Om man istället accepterar en lite högre inlärningströskel kan man gå direkt på en PIC/AVR, där får man full kontroll från första sekund (på gott och ont), full hastighet (slår BS med en 10-potens) och angenäm pris (10-potens där med fast åt rätt håll).

Jag vill påstå att det som kan vara besvärligast (att ställa hårdvaruregister rätt) lär man inget om med BS, man lär däremot att mikroprocessorer går långsamt, har dåligt med minne och begränsade möjligheter.

Så BS är en usel lösning hur man än vänder och vrider det, för varje BS kan du köpa en PIC + en WISP628 (enheten som laddar in programmet i PIC'en) och få pengar över och då WISP628'an (eller liknande) är en universalgrej som duger till "alla" PIC behöver man bara 1 st.

Så vill du något "på allvar" bör du sälja Basic Stamp'en och välja en riktig mikroprocessor och en bra programmeringsenhet, då börjar det gå snabbt och bli roligt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Lundsten

Böcker på svenska får du leta extra länge efter. Om du inte har något speciellt problem med engeleska så föreslår jag att du vänjer dig, all dokumentation i denna världen finns antingen på engelska eller några konstiga asiatiska figurer. :wink:

Att köra Basic Stamp är som att sätta sig på en trehjuling med kromade fälgar när man har både MC-körkort och hoj i garaget. Visst finns det fördelar, alla kan väl cykla, speciellt om man inte ens kan trilla! Men hur skoj är det när man växer upp?
Min rekommendation är bara att tänk efter innan du köper för mycket "BS"-tillbehör. När du väl lärt dig den utantill så finns det inte mer att hämta, till skillnad från PIC och AVR.
Forumets wiki berättar.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Folk här på forumet har en vana att racka ner på basicstamp/picbasic men man vänjer sig!
Jag håller med om att en vanlig PIC och MPASM är mycket effektivare men ibland så orkar man inte, hinner inte eller vill man inte börja med ASM eller C och då funkar ju Basic.

Nu till lite tips:
Har du kollat deras forum? http://forums.parallax.com/forums/
Sen har ju basicstamp en hel del gemensamt med picbasic så du kan kolla på http://www.picbasic.co.uk/forum/
Båda är ganska nybörjarvänliga och du borde få många tips där.

Jag använder själv PicBasic och trivs med det.
Om du vill ha tag på BasicStampgrejer (BS2, Board of education) till bra priser så PM:a mig, jag har en del som jag aldrig använt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns ju uppåt 100 exempel på "vad göra" på parallax.com. Tyvärr är ju många avsett för deras "tillbehör" som precis som stampen är minst sagt "obilliga".

Men förslag på vad göra:
1. Hastighetsmätare för bil
2. Universalfjärr
3. Blinkande tomteluva
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag håller inte med om att du ska sälja din BS2'a! Jag tycker att den är väldigt bra att kunna när man ska lära sig PIC/AVR, efftersom man förstår lite mer hur en microprocessor funkar. Jag "växte" själv upp med en BS2'a och årgrar det inte! Jag har dem två böckerna som fanns i start paketet, men är inte helt säker på att jag vill sälja dem då de kan vara bra som insperation o lite hjälp till PIC'arna. Min "board of ediocation" och BS2'an är jag inte heller säker på at jag vill bli av med då det kan vara bra att testa saker med om man har stressigt.
Skriv svar