Klass A förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Klass A förstärkare

Inlägg av gurgalof »

Jag skulle behöva ritning på en enkel, mono, klass a förstärkare. Ska inte kosta så mkt heller.
pire85

Inlägg av pire85 »

Du kan ju kolla på:
http://sound.westhost.com
om du hittar nåt som passar!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

http://sound.westhost.com/project10.htm (sidan som pire85 bjöd på länk till)

Bild

Verkar vara en ok förstärkare om det är en enkel och billig klass A förstärkare du är ute efter och 20W duger. (iofs, dyrast i samtliga förstärkare man bygger är i regel kylfläns, chassi och trafo, EJ komponenter)

Rent spontant gillar jag inte riktigt att han använder en bd139 som spänningsförstärkare (den bd transistor som sitter längst ner till vänster på bilden). bd är en effekt transistor med trist beta, vilket leder till sämre lineäritet. Använd hellre en bc547C, en billig transistor med högt beta.

Vill du ytterligare förbättre spännigsförstärkarsteget kan du darlingtonkoppla
två bc547c istället för att bara ha en enda. (glöm inte att sätta ett emittermotstånd på c:a 300 ohm på första transistorn i darlingtonstegen, annars går det så låg biasström vilket leder till lågt beta, då beta ofta är mycket lägre vid låga strömmar)

Jag tycker även han borde använda en strömspegel som nedre del av ingångsteget istället för bara ett 1k motstånd.

Sätter du dit en strömspegel för du högre Open Loop gain, detta kan leda till instabilitet (notera "Kan" ej räknat nåt själv på denna krets:) . För att sänka OL gainet kan du lägge emittermotstånd på 50-150Ohm i serie med emittern på de två bc559 transistorerna, detta har även fördelen att det lineäriserar ingångssteget.

summa kardemumma blir att strömspegel och emittermotstånd ger oförändrat openloopgain men ett lineärare ingångssteg.

oj, mina spontana kommentarer blev lite längre än jag tänkt, men men... :roll:
Lycka till
Skriv svar