220AC -> 5DC (billigast, enklast)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

220AC -> 5DC (billigast, enklast)

Inlägg av DuckHead »

Hej på er!
Är på jakt efter ett sätt att på ett smidigt sätt få ner 220AC till 5DC. Konstruktionen ska vara liten, så en transformator är inte att tänka på. Dessutom bör den vara idiotsäker, ska ut på marknaden.
Fick tips av min far att det för ett par år sedan fanns en krets där man via en störra konding matade 220 rätt in och ut kom DC i någon spänning. Någon som vet vad detta kan vara för magisk krets?

Någon som har en bra lösning på lager och vill dela?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

En liten switchad väggvårta behöver ju inte vara mycket större än själva kontakten du ändå måste stoppa i väggen.
Hur stor ström behöver du ha ut?.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Vad är en "väggvårta" :?:
Konstant en 8 mA, sedan kommer ett relä att dras sporadisk vilket medför en sisådär 100 mA. Så över 100mA ska den klara.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du kan aldrig klara 100mA med kondensatorlösningen om den dessutom skall ut på "marknaden" dessutom blir det dyrare än med transformatorbaserade lösningar. En billig "väggvårta" som levererar 5V 1000mA kostar ju bara ca 40:- i kvantiteter >10st inkl moms och det kan man inte göra mycket själv för. Om man beställer ett tusental från Asien direkt så hamnar dom på ca 20:-.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Med en väggvårta så får en godkänd inkoppling till 230VAC. Du tar på dig ett väldigt stort ansvar om du ska designa en marknadslösning som du ansluter till 230VAC.
Edit: Sätt dig först in i vilka bestämmelser som gäller, så du vet hur du ska göra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En väggvårta kan se ut såhär
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har för mig jag för ett antal år sedan såg en krets (och det finns nog några numera) typ spänningsstabilisator som man kunde mata direkt med 230V från väggen och ut fick man en stabiliserad spänning på några volt eller så. Kommer inte ihåg vad den hette eller hur mycket ström den kunde ge men jag vet visserligen inte om denna typ för att direkt driva något utan att vara galvaniskt skild från nätet kan bli godkänt ur elsäkerhets synpunkt om den skall släppas på marknaden.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Henry, du menar kanske LR8?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Tack för tipsen. Får jag uppdraget kommer jag läsa på som bara den.
Rolig liten krets sen där LR8!
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Hmm... om du ska mata 5V och 100 mA med en linjär regulator så betyder det

230 * 1,41 - 5 = 319 V spänningsfall över regulatorn, och
319 * 0,1 = 31,9 W värme att kyla bort... :shock:

Tips 1: hitta ett relä som går att mata med 230V istället och mata bara elektroniken (8mA) på 5...

Tips 2: använd inte ett relä, använd en triac eller nåt annat kul :)

Vad gäller elsäkerheten så räcker det nog med att hålla användaren galvansikt skild från nätet :D, elektroniken spelar ingen roll, så länge den är väl inkapslad och inte brinner upp :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Rätta mig gärna om jag har fel, men inte kan man väl räkna effekten på detta vis när det gäller en switchad nätdel (som en "väggvårta" eller motsvarande är)? Om det skulle funka på det sättet skulle en väggvårta, dom flesta har en sådan till sina mobiltelefoner, bli oerhört varma! Min laddare ger 700mA vid 4,9V, om du räknar med ohms lag även där skulle den börja brinna! :shock:

Vid samma räknesätt ger det 319 * 0,7 = 223W!!! (skaplig värmekälla)

/PeterH
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MASCOT är en stor norsk tillverkare av div nätadaptrar.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

PeterH skrev:Rätta mig gärna om jag har fel, men inte kan man väl räkna effekten på detta vis när det gäller en switchad nätdel
Du har helt rätt, det jag menade var om man använder en linjär regulator som den som hade diskuterats innnan (LR8) och kopplar den direkt utan trafo till elnätet.

Edit: stava rätt
Senast redigerad av digitaliz 2 juli 2007, 22:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

digitaliz

inte helt rätt för man annvänder fasförskjutningen i kondensatorn som motstånd och den är reltivt förlustfri, så det går att annvända kondensator som spänningsminskare upp till nägra tiotals mA utan bekymmer

sen kan man ju fuska lite med med reläet, troligtvis behöver den bara den strömmen spänningen som den sär specad för vid tillslag, därefter kan man sänka både ström och spänning ordentligt och ändå ha den dragen, och då räcker det med en lagom konding som orkar dra reläet,
man får prova sig fram med varje enskilld relä sort men på vanlig 12v relän så har jag hittat många som håller sig dragna ner till mellan 8 och 3 volt, brukar sedan välja några volt över det för att ha lite kraft kvar i kontakterna och att den ska tåla lite skakningar
Skriv svar