Svävande penna

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bobaah

Svävande penna

Inlägg av bobaah »

Jag vet att sådana här saker redan finns men det är ju mycket roligare att bygga dem själva! Jag har kollat lite på den här men den behöver modifieras lite om man inte vill spendera lite tid med att få pennan i precis rätt läge.

Tanken är att ha två elektromagneter och två sensorer, en uppe och en nere. Pennan kommer att ha en magnet uppe och en nere också för att få grepp om den.
Meningen med detta är att båda elektromagneterna är på med samma styrka, sedan beroende på vad sensorerna visar så balanserar PICen styrkan på båda tills pennan är i mitten av de båda fälten.

Det borde funka eller hur? Du kanske inte kan slänge pennan in i fältet men du borde kunna stoppa in den och sedan låta fältet balanseras "av sig självt".

Vill gärna ha feeeeeeeeedmeback eftersom jag själv är lite av en optimist och tror att allt jag gör kommer att fungera.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Iden är tuff och allt men är en pic snabb nog för de beräkningarna?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är inte mycket beräkningar som ska till, man har ju bara 8-10-12 bitar AD ändå, och reglerloopen behöver inte vara snabbare än 100 Hz eller så.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... p?p=237993

Bygger man den analogt så klarar man sig utan mikrokontroller, men det är svårare att få den långtidsstabil då.
bobaah

Inlägg av bobaah »

jag tror jag skippar analogt byggande, ska lägga upp ett kretsschema snart så kan vi se hur mycket jag har missat.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Själva kretsen är den lägga grejen, programmeringen den svåra. Jag vet inte hur du tänkt lösa det, använda den färdiga programvaran i artikeln du länkade till?
bobaah

Inlägg av bobaah »

jo, jag vet. Men samtidigt måste kretsen utformas så att pinnarna räcker till. Jag tänker nog använda stora delar av den givna koden, men med lite modifiering som t.ex. att man inte ska trycka på en knapp för att bestämma höjden eller så. grovt blir det ju att när båda sensorerna säger samma sak så ska den stanna, annars ska den sänka och höja styrkan.

Ska jag vara ärlig är mitt första problem kretsen, den måste göras om från början så att det går att ha två sidor med magneter.

#EDIT#
Och inte ta fler pinnar på PICen.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Bra. :) Lägg upp så långt du kommit med schemat och eventuellt problem om du stöter på något, så ska det nog gå att reda ut något! Vilken PIC kör du med?
bobaah

Inlägg av bobaah »

Tänkte köra en ATMega168 Microcontroller som han från DIY sidan använde. Med tanke på att jag ska återanvända stora delar av hans kod så kan det vara bra, dessutom har den rätt antal delar. Eller så så ska jag köra en AT90CAN128 Automotive då den har fler pinnar utifall jag inte orkar göra ett effektivt kopplingsschema.

#EDIT"
Skapade ett litet schema som borde fungera, i princip är det DIY schemat fast jag tog bort knappen för att välja höjd och några pinnar som användes för att kontrollera att lindningarna var rätt på magneterna (det kan jag kolla på ett annat sätt, alternativt inte göra dem fel) och stoppade dit två spolar. Sen tänkte jag ha två sensorer men om jag vet avståndet mellan magneterna och längden på pennan (vilket jag gör, ska inte göra ett universalsvävare för alla saker så...) så behöver jag bara en sensor och sen blir det ju lätt att räkna ut avstånd #2 och justera magneten.
-->SCHEMAT<--
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Varför skall du ha två magneter?
bobaah

Inlägg av bobaah »

För att om jag har en magnet så måste pennan placeras rakt och i mitten, tanken är att den undre magneten ska hjälpa till att guida pennan till mitten av magnetfältet (dra pennans spets mot sig) medan den övre lyfter pennan.

Nu när jag tänker efter, det skulle gå att bara ha en permanent magnet på undersidan, och en kraftig elektromagnet på ovansidan, men jag tror att det säkraste sättet är att ha två elektromagneter.

Eller menar du att jag har två magneter på varje sida?

En av dem är svag och justerar pennan när den är nära platsen där den ska vara, den andra är starkare och ser till att pennan inte hamnar utanför fältet så att mikrokontrollern inte kan styra den.
Senast redigerad av bobaah 30 juni 2007, 14:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ser ändå ingen anledning för två magneter. Pennan vill nog nedåt ändå.
bobaah

Inlägg av bobaah »

anledningen till det är att man ska kunna släppa pennan i fältet och den skall justeras in automatiskt, det blir mycket svårare med bara en magnet, sedan när pennan är på plats kan man stänga av magneten på undersidan om man vill eftersom den är på plats då.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tror snarare det blir svårare med två magneter. Reglersystemet behöver vara mer än dubbelt så vasst, dels är det två reglerloopar och dels så dras inte pennan med en konstant kraft nedåt utan med en positionsberoende kraft plus den variation som blir från regleringen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är tämligen övertygad om att Gimbal har rätt.
bobaah

Inlägg av bobaah »

Nu när han lägger fram det så där logiskt så...jo, men med bara en magnet återstår problemet att pennan måste placeras i exakt rätt läge, saken var ju den att man i princip ska kunna släppa pennan någorlunda varsomhelst i fältet och sedan ska den justera automatiskt. Några förslag hur man gör det isf?
Skriv svar