Hörselslinge mottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Hörselslinge mottagare

Inlägg av gurgalof »

ni vet sånna där hörselslingor som finns i golven på vissa ställen och sänder ljud till hörapparater. Jag skulle vilja veta mer om själva mottagaren (hörapparaten) så man skulle kunna bygga en egen.

Slingan kallas förövrigt t-slinga
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Jag fick tag på en förstärkare till ett sådant system för många år sedan. De kan ju bytt nu, men detta systemt fanns en koppartråd runt rummet med ett ohmtal likt en högtalare och den kopplad direkt till utgången på denna förstärkare. Förstärkaren var mono och inte så kraftig, så jag skrotade den och byggde ett spänningsaggregat av den.

Jag tror att det skulle räcka med en spole som du kopplar till en förstärkare för att få fram ljudet. Induktiv mottagare.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

jag provade att koppla en spole till en klass a förstäkare och höll den nära ett nätagg och ur högtalaren fick jag ett 50hz ljud.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag har ingen erfarenhet alls av detta, men jag skulle gissa att det är någon FM modulerad högfrekvenssignal. Prova en vanlig bredbands radiomottagare med slingantenn och försök skanna in frekvensen.

Eller sök på google på H-field receiver.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

OpenGT: Det är fortfarande samma system.

Jag pajade en högtalare, tog spolen och kopplade den till mp3 spelaren. Jag spelar musikk så att det bildas ett magnet fält. Jag tar min spole kopplad till en förstärkare och håller nåra mm ifrån högtalarspolen och gissa vad som hände jo jag hörde låten i min mottagare.
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Grattis!!! Nu kan du springa till kyrkan och höra vad prästen har att säga. :D

Det finns slingor som tillbehör till Nokiatelefoner. Du får be dina kompisar använda sådana så kan du lyssna på dem.
Bild

Med samma förstärkare kan du koppla Biltemas givare till tändinställningslampa. Kopplar du denna över en kabel så hör du vad som sänds i den.
Kopplar du den till oscilloskop, får du en enkel strömprobe.
Bild
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

En sådan har jag byggt, den bestod av en slinga i taket bestående av en kabel med tio ledare som kopplades som en ring, det blev då en stor spole, som OpelGT skrev kopplas den till högtalarutgången på en förstärkare .
Mottagaren bestod av en mångvarvig spole och en förstärkare till hörlurar.
Nu har utvecklingen gått lite framåt sedan mitt bygge (1968) så om det är samma system i dag kan jag inte veta.

Bert
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Telefonpickup

Inlägg av ensten »

Jag har byggt en liten mottagare av en telefonpickup (en så'n där med sugpropp som används för att plocka upp ljudet från en analog telefon), samt en liten förstärkare med tre trissor. Funkar klockrent!
Skriv svar