microbatteriladdare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

microbatteriladdare

Inlägg av grym »

eftersom jag har en del blybatterier ståendes för olika ändamål och dom ibland får stå mäånader i sträck så har jag länge gått opch velat ha en spänningsstabil liten batteriladdare, eller bättre beskrivet en underhållsladdare

hittade på ebay spänningsreferensen lm4040 för en billig penning köpte 200 för framtida bruk
nu går jag i valet och kvalet hur jag ska göra mina laddare, en sak som jag vill ha är en enkel lysdiod som visar att dom är anslutna, och sedan ska man kunna ha flera batterier som laddas från samma kraftkälla

enkelt uträknat behövs ca 40mA för att underhållsladda ett 60 AH batteri i normala fall

nu kommer det jag velar om, shunt eller serieregulator, inget stort beslut båda fungerar men kräver lite olika design

kraftdelen kan bestå i en väggvårta med 15>24v ut, eller vid hyllan för vinterförvaring av batterier, en liten trafo med likriktare och kondensator

en smidig shuntregulator vore ungefär som följer, motstånd för strömbegränsning, parallellt över de så sitter lysdioen med sin stömbegränsningsmotstånd

därefter lm4040 op för spänningreglering, en liten effektmos med strömbegränsningsmotstånd kopplad mellan anslutningsterminalerna till batteriet

när spänningen går över 13.80 börjar mosen leda och shuntar ner spänningen

fördelar är att lysdioden alltid lyser när det är inkopplat, eventuellt en lysdiod till vid gaten på mosen som visar att spänningen är uppe i rätt värde

seriereglerad så går strömmen ner till nästan noll vid fulladdat batteri och det är inte lika enkelt att så bekräftelse på att batteriet är anslutet och allt ok

synpunkter och förslag?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är egentligen inte alls i linje med vad du förmodligen tänker men ändå: Jag har använder själv L200 till båt, mc, husvagn och inte anslutna UPS’ar, jag trivs mycket bra med L200, lätt att bygga med, pålitlig och jag har inte sabbat nått batteri än.
Skriv svar