Varvtalsreglering på billig polermaskin? Hjälp!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
speakman

Varvtalsreglering på billig polermaskin? Hjälp!

Inlägg av speakman »

Har funderat kring att köpa en "riktig" polermaskin (roterande), men dom är inte billiga direkt.

Ett alternativ hade ju varit om man kunde implementera en "riktig" varvtalsregulator i en billig istället, för det är väl i princip det enda som egentligen skiljer dom åt (bortsett från kvalité osv.).

En typ sån här hade ju funkat.

Men hur gör man en varvtalsreglering på bästa vis? 230V är inte min starka sida så att säga. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det bör funka med en dimmer som klarar induktiv last.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Ser ut som den maskinen jag har, och den har vartalsreglering.

maila å kolla med dem.
Fender

Inlägg av Fender »

Det står i början av maskinens info "En steglös polermaskin på 1200 W".
Nu besparade jag dig ett mail till Spånga järn och trä ;-)

Ha en fin Midsommar.

Mvh.
Fender
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Visst har den varvtalsreglering, och dem funkar säkert bra. Det man behöver se upp med är mellan vilka varvtal den är reglerbar, jag köpte en liknande för ettpar år sen och den lämnade jag tillbaka efter att en kompis som rekonditionerar dagligen sågade den pga att man inte kunde ställa ner varvtalet tillräckligt (med överhängande risk att bränna lacken som följd).
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jo det är känsligt, men den polermaskin jag har kan jag inte ställa "varvtalet" utan bara "effekten" ungefär.
Alltså, om jag sätter den på "1" för att gnussa in medlet, så gör det VÄLDIGT stor skillnad om jag lägger lite tryck på den (stannar helt) eller låter den snurra helt fritt (tusentals rpm).
Det jag är ute efter är som proffsens - oavsett tryck så går den _exakt_ rätt hastighet.

Spånga har ju den här också, som nog är som det jag är ute efter. Skiljer dock väldigt mycket i pris...

peter555: Kan den uppfylla kravet jag beskriver här ovan?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det sitter väl en allströmsmotor i maskinen så jag är inte säker på att momentet blir oförändrat. Jag har ibland dragit ner varvatlet på vinkelslipar och det har fungerat bra, men då har jag använt en vridtrafo.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall man ha konstant varvtal och inte bara reglerbar moment så krävs det någon form av varvtalsreglerande system som märker av lastökningen och kompenserar för detta (läs mäta varvtal) - detta gör inte en vanlig varvtalsreglering baserd på fasstyrning av perioderna då strömstötarna alltid är höga och samma när det väl 'tänds' oavsett om rotorn är låst eller snurrar ganska långsamt - man får ingen lastindikering på att bara mäta strömmen.

---
Hade samma bekymmer med dremlen när jag skulle slipa och polera olika saker och tillslut blev det en ny med varvtalskontroll...

Och visst. prislappen ökar orimligt mycket för denna finess om man ser vad som stoppas in i komponentvärde - men att bygga något eget motsvarande skulle bli ännu dyrare i form av spenderad tid och komponentinköp med tillhörande fraktpriser, så det är bara att svälja och betala.

(det är inte alltid bra att vara teknisk kunning och den vägen inser hur mycket lurad prismässigt man egentligen är...)
Skriv svar