När solen har värmt upp den lilla tanken till tex 80 grader under dagen så sjunker tempen på varmvattnet till 35-40 tills på morgonen utan att vi förbrukar något varmvatten alls! med andra ord så blir det en avkylning som är ganska kraftig under natten..
Jag löste detta tillfälligt med att sätta en timer på pumpen så att den inte går alls mellan kl 22 och 05 vilket gjorde saken bättre - man kunde iallafall ta en dusch på morgonen... men detta verkar inte pumpen hålla för att få ett påslag och avslag varje dag - det låter illa om pumpen nu, jag antar att det är gjorda för att gå hela tiden... (trots att de slås på och av hela tiden i solvärmesystemet)
Min fundering var om man kunde få den att gå långsammare än inställningarna på pumpen under stora delar av dagen och bara köra den i normal hastighet på högförbrukande tider? det är väl asynkronmotorer? de borde gå att styra med PWM?
Skulle detta gå så menar jag att jag sparar på pumpen genom att inte få dessa hårda tillslag och stopp på den och kan låta den gå på långsamhastighet på natten och stora delar av dagen med!
Pumpen är inte till för att skapa trycket utan bara för att cirkulera det varma vattnet fram och tillbaks. Och givetvis måste isoleringen av alla rör ses över med..
Nån som har förslag? kanske sitter på en färdig lösning tillochmed?!
mikroprossessor skulle säkert klara biffen - men nu har jag bara kommit så långt i programeringen att jag fixar 3 lysdioder som blinkar med variation med en pot.. så jag kan inte skriva ett själv - ännu