Variera hastighet på cirkulationspump?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor

Variera hastighet på cirkulationspump?

Inlägg av G-man »

Jag funderar på hur jag ska lösa ett problem vi har med vårt varmvatten, ute i pannrummet sitter det en cirkulationspump som ser till att man inte måste spola i 15 minuter innan man får fram varmvattnet, en bra idé MEN!

När solen har värmt upp den lilla tanken till tex 80 grader under dagen så sjunker tempen på varmvattnet till 35-40 tills på morgonen utan att vi förbrukar något varmvatten alls! med andra ord så blir det en avkylning som är ganska kraftig under natten..

Jag löste detta tillfälligt med att sätta en timer på pumpen så att den inte går alls mellan kl 22 och 05 vilket gjorde saken bättre - man kunde iallafall ta en dusch på morgonen... men detta verkar inte pumpen hålla för att få ett påslag och avslag varje dag - det låter illa om pumpen nu, jag antar att det är gjorda för att gå hela tiden... (trots att de slås på och av hela tiden i solvärmesystemet)

Min fundering var om man kunde få den att gå långsammare än inställningarna på pumpen under stora delar av dagen och bara köra den i normal hastighet på högförbrukande tider? det är väl asynkronmotorer? de borde gå att styra med PWM?

Skulle detta gå så menar jag att jag sparar på pumpen genom att inte få dessa hårda tillslag och stopp på den och kan låta den gå på långsamhastighet på natten och stora delar av dagen med!

Pumpen är inte till för att skapa trycket utan bara för att cirkulera det varma vattnet fram och tillbaks. Och givetvis måste isoleringen av alla rör ses över med..

Nån som har förslag? kanske sitter på en färdig lösning tillochmed?!

mikroprossessor skulle säkert klara biffen - men nu har jag bara kommit så långt i programeringen att jag fixar 3 lysdioder som blinkar med variation med en pot.. så jag kan inte skriva ett själv - ännu ;)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det enklaste är att prova med en dimmer för induktiva laster, det kan fungera. Risken är att pumpen låter illa. Annars är det bara att sätta igång och bygga en H-brygga och hacka frekvensstyrningskod.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Kanske en motorshunt som leder runt vattnet i en annan bana som inte kyls av.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Pumpen tål definitivt att slås på och av i en dygnsrytm! Din lösning med timern hade mina föräldrar också i deras förra hus, där hade det fungerat utan problem i ca: 20 år med samma pump så jag tror inte på att det är start/stopp som har gett pumpen missljud och är det så är den av så kass kvalitet att den iaf. ska bytas!

Är det av rädsla för att skada pumpen som du vill dimma den är det nog större chans att ha sönder den med dimning än bara en av/på!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vi har också problem med att cirkpumpar dör. De gamla som suttit i 20 år tuffar på men de nya kaputt efter 2-3 år oavsett av/påslag. Verkar som de är grymt känsliga för allehanda saker.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ingen har pajat ihop ännu iallafall, men det är ett misstänkt surr ifrån den, och tanken med det var att rädda pumpen och ev kunna cikulera mindre under den tiden av dygnet det inte är så troligt att man använder så mycket varmvatten .. och på natten inget då...

Grundfoss är märket på den, har fått uppfattningen av att det är bra pumpar! Har gjort en "solfångare" till "poolen"(sån som bara står på backen) och den slår på och av ganska mycket i syresatt vatten och höll förra året iallafall ;) men där gjorde jag så förra året att jag satte ett skymmningsrelä och solfilm framför sensorn så att den bara skulle slå på vid fullt solsken...
peter555

Inlägg av peter555 »

Det verkar som att det är färskvatten som du pumpar. Då ska det vara en pump som klarar VVC, vanliga cirkpumpar kommer att rosta.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Går du inte bara runt det verkliga problemet. Vilket måste vara att rören inte är ordentligt isolerade. Att köra långsammare ger bara vattnet mera tid att kylas av så det hinner bli kallare innan det kommer tillbaka. Det är väl ok att slå av pumpen eller varva ner den för att spara energin som roterar pumpen, men det verkliga tappet av energi är i ledningarna.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Uppdatering av saken.. lite åtgärder ska utföras under dagen.. i samråd med rörfirman ska nu detta göras..

En returventil ska installeras, den ser till att returvattnet inte är högre än 38grader - det i sig minskar cirkulationen..

Rören isoleras både vid huset och i pannrummet..

Timern kvarstår på pumpen, rörfirman lovade att stå för alla haverier på pumpen om den skulle gå sönder av att slås på och av hela tiden! :)
Dock råkade jag på patrull när inköpet av en timer skulle göras, hittade en som skulle klara 112 till och frånslag- vilket är sant om man ser det till att det är 16 till och frånslag(8 till 8 från) per dag och varje dag räknas individuellt... denna var alltså bristfällig!
Jag leter nu efter en som har betydligt flera till och frånslag på en dag.. tanken är att köra 2*10min per timme på pumpen och ha den helt avstängd mellan kl 21-05 ...

Nån som har nått tips på en timer som fixar det? Jag har köpt mekaniska av flera kvaliteter och prisklasser men ingen av dem håller måttet i lägnden... de hakar sig och så måste man ju ställa om dem så fort det är ett strömavbrott...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har en biltema "elektronisk timer" den klarar iaf 12 av/på oavsett när det ska göras. Den har inbyggt batteri för backup som håller grymt länge. Artnr är 44-870. Kanske inte duger men för 50 spänn så kan man ju inte få allt. :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

om det är totalt 12 av och på så blir det ju färre än den jag har ;) den verkar ha utgått hos biltema, jag har haft 2 sånna till annat sen tidigare, båda är trasiga numera... men tack för tipset! :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Fast är man busig kan man ju köra en "dubbelmacka" dvs du sätter den inre "på" och sen växlar du de(i tex biltemafallet) 12 av/på sen sätter du den yttre som på och växlar med den inre :)

Känns lite som macgyver men ändå 8)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

ha ha ja f-n det har du rätt i! :) det är ju nästan så att jag måste testa bara för att göra det!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att du vill stänga av när du inte använder varmvatten kna jag förstå. Men varför ska du pulsa resten av tiden? Vad vinner du på det? Conrad har en styrning för varmvattencirkulation. Kolla på den.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jo, rörfirman sa att de gör så i hyreshus och att de vinner på det en hel del, och jag har sett att kurvan planar ut ganska mycket när man kör så med upplevd kvarbehållen funktion på varmvattnet iallafall.

Nu hade de även som förslag att man skulle ha en 30 litersberedare uppe i huset och sen cirkulera genom den och ha en el-patron i den med... tydligen en inte helt ovanlig lösning heller, men då riskerar man komma i det läget att man slappar på att se till att det kommer värme från sol eller ved och tillslut bara gå på el....

Ska kolla på den där styrningen med! föröskte hitta den på nätet här men det fanns inte mycket info om den om det är den jag tror... art nr 610541
Skriv svar