FM-sändare till MP3 mm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

FM-sändare till MP3 mm

Inlägg av 13th.Marine »

Hade tänkt bygga en FMsändare att ha till trucken på sommarjobbet (är redan trött på mainstreammusiken nu när jag jobbat 4 dagar).

I ett första skede så räcker en räckvidd på 1-3m.

Har kollat avlyssning men kan inte finna nått som sänder i stereo så det är något jag gärna vill ha.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16895
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

visst är det kul att bygga, men i detta fallet så finns det små smidiga färdiga för en hundring eller två, massor av dom på ebay

problemet att bygga är att få till radiodelen ok, både stereo kodningen och själva fm sändaren

men vill du så finns ickrets för stereo kodning hos kjell och fm sändarritningar på nätet

man kan ju lägga krutet på andra saker istället
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Det är ju ingen sport =P

Funderade nämligen på om jag skulle kunna boosta den lite sen för att ehm... sända lite längre...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16895
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

håller nästan med dig, (vissa saker är ju preskriberade, med några totals watt och radio black metal :badgrin: :tyst: )

det finns fördelar med att bygga själv, den lilla sändaren jag köpte ger ett ickekul ljud ifrån sig som hörs vid låga ljudnivåer, i och för sig så dränks det ordentligt i garager när väl entombed och slayer drar några tag med distade gitarrer, men ändå, kollade på databladen för den ic'en som kjell säljer och troligtvis så struntar köpteprylarna i bra filter mellan den och sändaren,

men smidigast är att köpa en aningens olaglig sändare från ebay, en som har lite högre uteffekt, skulle man vilja ha mera effekt så går det börja bygga ett effektsteg till den

annars fanns det stereoencodersritningar i elektor för många år sedan, byggd på en 4066 ,tor jag har kopior liggandes någonstans

jag förespråkar inte olagliga sändare, men med lite sunt förnuft och rätt ställe så stör det ingen om dom klarar 50m istället för 5 m
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det som många missar eller rent av ignorerar är just att kolla upp hur långt hemmabygda saker når, deviationen och hur pass stor del av frekvensbandet sändaren tar upp. Sedan kommer ju det här med störningarna.

Men visst går det om man vet vad man gör och har tillgång till bra mätare.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7127
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Inlägg av Teknikern »

Jag köpte en MP3-sändare på ONOFF för ett par dagar sen för ett par hundringar, klippte sladden till biladaptern och kopplade den med en sockerbit på 12 voltslinan i datorn och pillade in en 1,5 meters kabelstump bakom +-blecket i sändaren samt kopplade den till datorn så nu kör jag webbradio här på landet. Den går över 50 meter med detta arrangemang. :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Så du menar att 1kW sändaren är presikerad nu då ? Bra, för jag har aldrig byggt en sådan... tror jag eller nåt.....

Nu när man fyllt 35... Köp en färdig... Inte värt riskerna att bygga själv - en hel del före detta signalspanare som i dessa nerdragningar i försvaret har fått jobb på PTS, så underskatta inte dem inte... Finns många riktigt duktiga och lätt elaka killar där numera och straffen är inte att leka med... En dålig idé helt enkelt om man inte bor i västernorrland där ingen bryr sig om något längre...
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Fast har dom några resurser på PTS då?
Mer än i de stora länen.. Känns mest som dom håller på med pappersarbete.
Och kanske åker runt i sina bussar när någon stor radiopirat svingat sin sabel
i veckor.

Dom lär ju inte ha mottagarstationer i varje buske direkt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;) Nej, Storstockholm och västa Götaland är nog där de samlar sina resurcer, som sagt - västernorrland är nog rätt tryggt...
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Lagen upphör inte att gälla i västernorrland heller :) Plus att det finns ett par gårdar som ligger närmre än 3 mil från varandra så nog kan man åka dit där också.

Piratradio som var förr med bandspelare i kyrktorn/höghustak/båtar etc det var tider det. Synd man var för ung för att få vara med själv!

Slutade visst med att PTS eller deras motsvarighet då fick såpass bra utrustning att de kunde fastställa platsen mer eller mindre direkt. :?:

Nåväl annat det än radiorix!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Johan.o:
"Fast har dom några resurser på PTS då?"

Jodå, och det gäller inte bara i de stora länen. De gör ständigt mätningar på *alla* radiostationers utsändningar. Då märker de om det är något annat som stör. De passar även på att kolla runt ifall någon sänder otillåtet eller med för hög effekt mm.

Vid tre tillfällen har jag hjälpt närradiostationer med limiters och filter som spårat ur och gett för hög deviation. På papprena som kommit från PTS så har man då sett att de gjort mätningarna under en ganska lång tid. Detta har alltså varit i små orter på olika plater i sverige. Så jag skulle inte bli förvånad om det sitter mätstationer utspridda lite här och var, för om det var så att de åkte runt och kollade så har PTS haft märkligt bra tajming. :D


Sedan kan jag ärligt säga att det gör lite ont i magen när jag ser inlägg där någon berättat att de byggt/moddat en radiosändare (vad 17 är "MP3-sändare"??) som sänder med otillåten effekt. Inte så att jag är någon "paragraf-ryttare", men man förstår direkt att det kommer innebära problem och störningar för någon seriös sändare. Men det är bara att hoppas att PTS upptäcker det snart.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16895
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

för min del ser jag inget som ger mig samvetsbetenkligheter att ordna en fmsändare så att den klarar 50 eller 100 m om man bor så att ingen annan har ont av det, därefter börjar ju gråzonen bli lite mörkare :wink:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7127
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Inlägg av Teknikern »

JimmyAndersson skrev: Sedan kan jag ärligt säga att det gör lite ont i magen när jag ser inlägg där någon berättat att de byggt/moddat en radiosändare (vad 17 är "MP3-sändare"??) som sänder med otillåten effekt. Inte så att jag är någon "paragraf-ryttare", men man förstår direkt att det kommer innebära problem och störningar för någon seriös sändare. Men det är bara att hoppas att PTS upptäcker det snart.
Du behöver inte börja med Losec än, en moddad minisändare går inte längre än max 100 meter och sen stendör signalen. Jag bor ju på landet och här finns ju inte ens poliser när buset bryter sommarstugor, misshandlar och rånar pensionärer eller kör som svin påtända eller dyngfulla så risken är obefintlig att nån skulle bry sig. Närmsta grannen bor rätt över vägen och han lyssnar numera bara på min webbkanal för han har bara modem och sen är det nästan 1 kilometer till nästa granne.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter bra. :D
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Sen vet man aldrig vad det är i de köpta sändarna heller... köpte en billigt på Tradera, och den lät sk*t. Öppnade lådan och hittade enklaste möjliga sändarbygge, mono med 2-3 transistorer :cry:
Skriv svar