Problem med oscilloskop

Användarvisningsbild
PaNiC

Problem med oscilloskop

Inlägg av PaNiC »

Jag har ett digitalt skop, Hitachi VC-6025. Vid start försöker det kalibrera, men misslyckas tydligtvis och jag får två felmeddelanden:

Calibration
Failed at sweep CKT > push auto

Fail swpgate
Swpgate signal is disconnected

Trycker jag då Auto som det vill så startar skopet och fungerar normalt, fastän lysdioderna för att indikera autoläge på time/div och resten av indikationerna fungerar inte. Dessutom är linjen för lång för rutnätet.
Vad som uppenbart är är att svepgeneratorn tydligtvis har något problem. Servicemanualen säger att Swpgate-signalen bestämmer när ett svep börjar.
Har någon erfarenhet av dessa skop? Det verkar inte vara så vanligt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag känner inte till just den här typen men har du testpunkter i strömförsörjningen så börja där. Det låter som om det saknas plus eller minus spänning i en del av strömförsörjningen.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Det var precis vad jag tänkte, så jag började där. Fann att spänningarna nog var lite out of range, men sedan vet jag inte precis hur exakt min halvdyra multimeter är heller.

Sedan tänkte jag, swpgate signal is disconnected.. Om man nu tolkar det på enklast möjliga sätt, så är något fysiskt löst. Så jag började leta.
Och jävlar ja, en jumperkabel har bevisligen inte blivit lödd när skopet tillverkades 1989. Otroligt märkligt att det har fungerat alla dessa år. Så jag lödde fast kabeln på vinst och förlust, och voila. Skopet fungerar.
Bilder imorgon :).
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Stort Grattis! Då kan du sova gott inatt! :D
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är märkligt att det så ofta är glappkontakt som är problemet. I mer än hälften av de burkar jag rotar med så är det någon simpel glappkontakt som ställer till det.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hm...
Var lite nyfiken på hur det såg ut, så jag matade in "Hitachi VC-6025"
i Google och klickade på "bilder". Märkligt skop..... :-)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Hehe, mycket märklig modell, låter det inte lite väl mycket för att kunna arbeta med det längre stunder? :lol:
Länk
Skriv svar