Det är som ni säger, flaggor på olika höjd för de två bilarna. Jag har bara provat med en bil hittills, men för att simulera två så har jag för tillfället två flaggor på antennen. Strålen bryts inte av enbart antennen (då hade den varit _smal_

).
Man måste trixa en del med IR-ledar och sensorer. LED:arna strålar så brett att de belyser lätt bägge sensorerna. Därför skickar jag först ett pulståg på ena LED:en (300 us), sedan läser jag av dess IR-sensor. Sedan väntar jag 300 us, för att sedan upprepa det hela på nästa LED-sensor-par. Egentligen ska sensorerna ha mellan 400 och 800 us pulståg för att garantera rätt signal ut, men det har jag tummat lite på
Fördelen med denna konstruktionen är att man knappt behöver sikta alls, till skillnad från om man använt en laserpekare. Nackdelen är att om man vill bygga ut den till flera bilar så måste periodtiden utökas till n * 600 us. Därmed sjunker tidsnoggrannheten och flaggorna måste göras längre för att man inte ska missa någon bil. Idag ska nog inte 30 km/h vara något problem dock.
Seriekommunikationen är av typen bitbang, inspirerad från diverse källor på nätet...
Vid 9600 bps är det uppenbarligen inga problem att använda intern oscillator utan att tappa tecken.