Projekt=> Lödröksutsug

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Projekt=> Lödröksutsug

Inlägg av Limen »

Tjenare!

Sitter här och funderar på om man skulle kunna bygga en lödröksutsug av vanliga 80mm fläktar. Har 5 st liggandes (den djupare modellen, 32mm djupa). Skulle dessa gå att använda på något sätt?
Skulle man kunna "seriekoppla" fläktarna genom att sätta dem framför varandra och på så sätt få lite mer tryck på det? Skulle ju vara praktiskt om man även kunde sätta i någon sorts kolfilter och kanske en wunderbaum :)

Kasta ideér på mig... ^^;
Senast redigerad av Limen 19 juni 2007, 20:02:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Wunderbaum! :lol:

"Skulle man kunna "seriekoppla" fläktarna genom att sätta dem framför varandra och på så sätt få lite mer tryck på det?"

Japp, men låt dem inte rotera åt samma håll. Vänd istället på varannan fläkt (har personligen bara provat med 2st) så blir det mer drag. Vet inte riktigt varför det fungerar, men det gör iallafall det. :)

Lödrök verkar vara ganska "lätt", så jag tror att det borde fungera.
Vart ska lödröken ta vägen sedan?
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Funderar på om man ska bygga in fläktarna i en ljudisolerad låda och sedan dra flexslang i aluminium från låden till labbordet. Då slipper man ju få röken rätt upp i näsan iaf.
Hur mycket av lukten tror ni blir kvar om man kör luften genom ett kolfilter?
Användarvisningsbild
matwb
Kontakt:

Inlägg av matwb »

Limen, har skit många fläktar liggandess och du har precis gett mig en idé :) Fin idé, faktiskt... Jag kan även slänga en skiss. BTW: Lådan kan vara i trä, och så skall du ha ett typ av slang som du nämner, med en till fläkt som drar all luft ut... Håller med om att det är en bättre grej för näsan :)

* Skrev lite snabbt, kan vara stavfel :P
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Ett filter fungera ju nog, men bäst vore ju om du kunde dra en ut en slang så röken hamnar utanför huset.
JimmyAndersson skrev:Japp, men låt dem inte rotera åt samma håll. Vänd istället på varannan fläkt (har personligen bara provat med 2st) så blir det mer drag. Vet inte riktigt varför det fungerar, men det gör iallafall det.
Anledningen är (jag gissar) att två fläktar som roterar åt samma håll får luften att bara "rotera runt", dvs snurra runt axeln på samma sätt som fläkten och får därför ingen axiell rörelse..
Man gör samma sak på båtmotorer, för att få bättre "driv"...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Sannolikt ger mer en ett par fläktar efter varande inget mer "drag".
Luften har snart den toeretiska farten (stigning x varvtal) i alla fall.
Resten av fläktarna kommer bara att "åka med" i draget.
Eller kanske övervarva när de går utan motstånd...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men om man sätter dem mot varandra så blåser de ju mot varandra?
Optimalt vore ju varannan fläkt med spegelvända blad, så alla blåser åt samma håll, men snurrar åt olika håll.

Det blir efter en viss gräns inget ökat luftflöde med fler fläktar i rad, däremot klarar de ett högre mottryck.
Att sätta dem utan mellanrum är ju helt förkastligt. Dessutom låter det mer då. 10cm mellan bör man ju ha iaf. Och kanske ett kryss av plast/plåt i mitten, så det blir som 4 rör. Det hindrar att luften snurrar runt. 100 i rad så kanske det funkar som en luftpump istället för en fläkt... :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

helt klart så funkar det att höja trycket med flera fläktar efter varandra, men som sagt innan man behöver hindra luftströmmen att snurra
ett låtkryss eller lite lameller , eller som en fast motpropeller, kolla funktionen i gasturbiner eller ångturbiner
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Många av Deltas kraftiga fläktar har motriktade fasta lameller. De låter därefter också. :D

Men en lödröksug behöver inte ha ett flöde likt en dammsugare. Det räcker med en svag bris.

Hmm... idé! Har en sån blå andningsmask i silikongummi. Till den har jag grovfilter, partikelfilter samt giftiga-gaser-filter. Filtrerar lätt bort t.ex mögelsporer, brandrök, metangas eller andra kolväten. Bra att ha ifall någon skiter i samma rum. :D
Det borde ju funka klockrent som lödrökfilter. Undrar dock hur snabbt det sätts igen? Filtrerna är inte direkt billiga.

Tål att testas. :)
ricard

Inlägg av ricard »

Att dra luften genom ett filter med små fläktar kanske är svårt?

Jag har en sån där lång utfällbar arm i aluminium som har suttit på ett lödsug.
Den har nog en 3-4 leder.
Finns till försäljninig billigt i linköping om någon vill ha.
Den är dock lite osmidig att skicka.
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Till övertrycksmontrarna på muséet har vi byggt en egen filterlåda. Lådan i Plyfa, insug genom vanliga gasmaskfilter och ett par fläktar som blåser in i montern. Det borde ju funka att köra på samma sätt, fast tvärtom. Dvs suga in i lådan och blåsa ut genom gasmaskfiltren. Om man sätter flera fläktar parallellt i nå'n sorts kammare så borde man väl få ett branog skapligt flöde?

\\Sky
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Kastade ihop en liten prototyp idag. Tyvär gick det inte att fasvända dessa fläktar så alla fick snurrar åt samma håll nu.

Så fick man användning för de där gamla rostiga vinkeljärnen också ^^
Bild
Bild
Bild

Lite småjobbig kabeldragning
Bild
Bild
Bild

Provkörde kalaset nu och var inte riktigt nöjd med blåset. Offrade en cornflakes-kartong och klippte till fina kryss:
Bild
Bild

På med ett par bananer och sen dags för ytterliggare provkörning:
Bild
Bild

Blev bättre blås med cornflakes-kryssen. Ska ta med lite ventilationsslang från jobbet och testa om det är nog för att fånga upp röken. Sen filter-frågan vet jag inte riktigt hur jag ska lösa. Tror inte denna klarar så mycket motstånd. Och vart kan man få tag på (billiga) kolfilter?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ser kul ut med alla fläktar på rad. :D

Men varför vinkeljärn? Det hade räckt med limpistolen. Spånskiva och smältlim brukar bli hållbart. Särskillt om man även lägger några limklickar mellan fläktar och spånskivan.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Jadu, jag gillar att göra saker rejäla :) Alla fogar är dessutom limmade och samma med alla kanter på fläktarna :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Men då är allt i sin ordning. :)

Det är något speciellt med ett spånskive-chassi med bananhylsor. Man blir nyfiken på vad som finns på insidan. Det påminner mig om många roliga projekt när jag gick på högstadiet.

Snygga "halvskalningar" av sladdarna. Sånt är så praktiskt. :)
Skriv svar