Disco-kula + rörelsedetektor...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
matwb
Kontakt:

Disco-kula + rörelsedetektor...

Inlägg av matwb »

Hej!

Såg filmen accepted innan och det slog mig idag och kanske använda en befintlig disco-kula men jag skall integrera ett rörelse-detektor, som t.ex när man klappar så skall den starta.

Är ganska så nybörjare så ge gärna tips.

Hade tänkt använda detta kanske:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0545&path=

Det är en den bästa men jag orkade inte leta mig vidare på ELFA eller liknande sidor :o (lat idag, efter alla gäster vi fått).

Ha en trevlig dag!

// MATWB
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Inte alls en dålig idé. Det kan nog funka.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Går inte att få tag på från kjell och co längre om du tänkt köpa den. Gått ur deras sortiment.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Visst kommer det funka, men den kommer även reagera på stark musik, vilket brukar finnas i samband med en discokula.
Användarvisningsbild
matwb
Kontakt:

Inlägg av matwb »

MadModder skrev:Inte alls en dålig idé. Det kan nog funka.
Låter bra.
Landrash skrev:Går inte att få tag på från kjell och co längre om du tänkt köpa den. Gått ur deras sortiment.
Best.vara (Beställningsvara)
$tiff skrev:Visst kommer det funka, men den kommer även reagera på stark musik, vilket brukar finnas i samband med en discokula.
Jupp, några tips på andra detektor? Jag letar efter Klapp-detektor :o :)
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Blir jobbigt om folk börjar applådera :) En IR-detektor kanske ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

matwb:
"jag skall integrera ett rörelse-detektor, som t.ex när man klappar så skall den starta."

Men då behövs ju en ljud-detektor istället. :)

Kjell har skrivit "rörelse-detektor" eftersom den (i din länk) även reagerar på rörelser, i form av att ultraljudsensorn registrerar att ultraljudet studsar annorlunda än vid förra mätningen.

Så du får nog precisera om du vill att discokulan ska starta när den hör ljud eller om den ska starta när något/någon rör sig.

Det kommer bli lite problem om du bara vill att den ska reagera på klappljud ifall du spelar ganska hög musik samtidigt. Tricket för att detektera klappljud är att man först filtrerar bort alla andra frekvenser än de man är intresserade av och sedan detekterar om volymen (när någon klappar) är så pass mycket högre än det eventuella övriga ljudet (musiken) som finns i närheten. Det jag menar som kan ställa till problem är ifall du spelar musik med hårda korta ljud, som t.ex r'n'b/tecno/trance mm.

I vanliga fall brukar man ha just ljudstyrda ljuseffekter, men att discokulan reagerar på rörelse blir nästan roligare. Om du vill att discokulan ska starta när något rör sig så tycker jag att du har hittat lite "fel" produkt. Något med IR borde passa bättre. Ungefär som den här.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade med bilder på byggandet! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
matwb
Kontakt:

Inlägg av matwb »

JimmyAndersson skrev:matwb:
"jag skall integrera ett rörelse-detektor, som t.ex när man klappar så skall den starta."

Men då behövs ju en ljud-detektor istället. :)

Kjell har skrivit "rörelse-detektor" eftersom den (i din länk) även reagerar på rörelser, i form av att ultraljudsensorn registrerar att ultraljudet studsar annorlunda än vid förra mätningen.

Så du får nog precisera om du vill att discokulan ska starta när den hör ljud eller om den ska starta när något/någon rör sig.

Det kommer bli lite problem om du bara vill att den ska reagera på klappljud ifall du spelar ganska hög musik samtidigt. Tricket för att detektera klappljud är att man först filtrerar bort alla andra frekvenser än de man är intresserade av och sedan detekterar om volymen (när någon klappar) är så pass mycket högre än det eventuella övriga ljudet (musiken) som finns i närheten. Det jag menar som kan ställa till problem är ifall du spelar musik med hårda korta ljud, som t.ex r'n'b/tecno/trance mm.

I vanliga fall brukar man ha just ljudstyrda ljuseffekter, men att discokulan reagerar på rörelse blir nästan roligare. Om du vill att discokulan ska starta när något rör sig så tycker jag att du har hittat lite "fel" produkt. Något med IR borde passa bättre. Ungefär som den här.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade med bilder på byggandet! :) :tumupp:
Exak, vad jag tänkte på när jag skrev länken.
IR-detektor, hur funkar den? Mobilen? :P

Tack för svar.

P.S: Självklart skall bilder komma snart :)
Skriv svar