matwb:
"jag skall integrera ett rörelse-detektor, som t.ex när man klappar så skall den starta."
Men då behövs ju en ljud-detektor istället.
Kjell har skrivit "rörelse-detektor" eftersom den (i din länk) även reagerar på rörelser, i form av att ultraljudsensorn registrerar att ultraljudet studsar annorlunda än vid förra mätningen.
Så du får nog precisera om du vill att discokulan ska starta när den hör ljud eller om den ska starta när något/någon rör sig.
Det kommer bli lite problem om du bara vill att den ska reagera på klappljud ifall du spelar ganska hög musik samtidigt. Tricket för att detektera klappljud är att man först filtrerar bort alla andra frekvenser än de man är intresserade av och sedan detekterar om volymen (när någon klappar) är så pass mycket högre än det eventuella övriga ljudet (musiken) som finns i närheten. Det jag menar som kan ställa till problem är ifall du spelar musik med hårda korta ljud, som t.ex r'n'b/tecno/trance mm.
I vanliga fall brukar man ha just ljudstyrda ljuseffekter, men att discokulan reagerar på rörelse blir nästan roligare. Om du vill att discokulan ska starta när något rör sig så tycker jag att du har hittat lite "fel" produkt. Något med IR borde passa bättre. Ungefär som
den här.
Lycka till och håll oss gärna uppdaterade med bilder på byggandet!