Oscilloskop, tappar fokus
Oscilloskop, tappar fokus
Fick för en tid sedan ett oscilloskop av märket Advance, rejäl tung sak med många trevliga funktioner. Det funkar som det ska såvitt jag har kunnat undersöka, men det forlorar fokus. Det går att använda i ca 10-15 minuter sen försämras fokus gradvis, och även graden för hur mycket ratten påverkar. Även intensitetskontrollen blir sämre. Får skåpet stå igång så händer det till sist ingenting när man vrider på rattarna.
Vad tror ni kan vara fel på denna gamling?
Vad tror ni kan vara fel på denna gamling?
Kan förstås var både det ena och det andra. Men då det är ett sådant fel som kommer efter en tid så kan det tex kanske vara en lödning som är dålig. Är det nu också ett gammalt oscilloskop så är det inte helt omöjligt att så skulle kunna vara fallet. Personligen hade jag kollat igenom alla lödpunkter och ev tom lött om alla för säkerhetskull. Brukar göra det på appareater som har lite intemitenta fel för sig eller tex att en bild på tex en TV sakta försvinner eller så och det har fixat många grejer till att fungera som dom skall igen.
Garanterat ett värmerelaterat problem.
Har det nån fläkt?, om inte ta av höljet och se om det händer då också.
Hade ett värmerelaterat problem på mitt TEK 465B, var inte helt lätt att hitta, då det aldrig kom upp i temperatur med höljet avtaget, och följdaktligen fungerade det, men inte när höljet kom på.
Nåväl, det visade sig vara en trissa som inte tyckte om värme.
Andra misstänkta detaljer är likriktarbryggor och el-lytar, även gamla tantaler kan hitta på konstigheter.
Har det nån fläkt?, om inte ta av höljet och se om det händer då också.
Hade ett värmerelaterat problem på mitt TEK 465B, var inte helt lätt att hitta, då det aldrig kom upp i temperatur med höljet avtaget, och följdaktligen fungerade det, men inte när höljet kom på.
Nåväl, det visade sig vara en trissa som inte tyckte om värme.
Andra misstänkta detaljer är likriktarbryggor och el-lytar, även gamla tantaler kan hitta på konstigheter.
Nu äntligen har jag kommit till skott och provat skåpet igen. Passar även på att tacka för svaren hittills.
Har plockat av alla kåpor men det tycks inte göra någon skilnad. Kan även tillägga att en liten förändring skett sen sist jag provade skåpet, vad den beror på vet jag inte, men det är ett år sen sist och skåpet har flyttats runt lite sen dess. Förändringen är att skåpet nu även när det är helt "kallstartat" får bäst fokus med ratten i botten. Allt annat ger sämre fokus. Intensitetskontrollen funkar som innan; som den ska när skåpet är nystartat och inte speciellt bra när skåpet gått en stund, går bland annat inte att släcka helt med den.
Finns även en trimpot för astigmatism på framsidan, men den har jag inte rört än.
Jag har tittat lite i skåpet och fått syn på 6 lytar, vara 2 ser lite skumma ut då toppen som verkar vara gjort i någon form av gummi börjat spricka lite i en "bula". Dock ligger spänningen snyggt och symmetriskt på ca 18,3 volt över dom båda.
Vidare sitter den en dubbellyt med tre anslutningar varav en är ansluten till jord, vad jag blir lite undrande över är att båda dom andra har positiv potential, ca 160 resp. 165 volt.
Dom tre övriga vet jag inget om, mer än att min multimeter pep av smärta när jag försökte mäta den första, troligen rätt mycket spänning över dom. Såg precis att min multimeter ska klara 1000 volk likspänning dock, är det möjligt att det var mer?
Nå, hur ska jag fortsätta?
edit: skruvade loss lytpaketet och kollade på dom tre okända. Det är nog inte elektrolyter då dom saknar polaritetsmärkning. Dom har förövrigt en kapacitans på 1 uF och en spänningstålighet på 1500 v.
Har plockat av alla kåpor men det tycks inte göra någon skilnad. Kan även tillägga att en liten förändring skett sen sist jag provade skåpet, vad den beror på vet jag inte, men det är ett år sen sist och skåpet har flyttats runt lite sen dess. Förändringen är att skåpet nu även när det är helt "kallstartat" får bäst fokus med ratten i botten. Allt annat ger sämre fokus. Intensitetskontrollen funkar som innan; som den ska när skåpet är nystartat och inte speciellt bra när skåpet gått en stund, går bland annat inte att släcka helt med den.
Finns även en trimpot för astigmatism på framsidan, men den har jag inte rört än.
Jag har tittat lite i skåpet och fått syn på 6 lytar, vara 2 ser lite skumma ut då toppen som verkar vara gjort i någon form av gummi börjat spricka lite i en "bula". Dock ligger spänningen snyggt och symmetriskt på ca 18,3 volt över dom båda.
Vidare sitter den en dubbellyt med tre anslutningar varav en är ansluten till jord, vad jag blir lite undrande över är att båda dom andra har positiv potential, ca 160 resp. 165 volt.
Dom tre övriga vet jag inget om, mer än att min multimeter pep av smärta när jag försökte mäta den första, troligen rätt mycket spänning över dom. Såg precis att min multimeter ska klara 1000 volk likspänning dock, är det möjligt att det var mer?
Nå, hur ska jag fortsätta?
edit: skruvade loss lytpaketet och kollade på dom tre okända. Det är nog inte elektrolyter då dom saknar polaritetsmärkning. Dom har förövrigt en kapacitans på 1 uF och en spänningstålighet på 1500 v.
hadde problem med mitt gamla tektronixskop , lade ner tid på den då den är ett analogt minneskop
ett av felen var focus
den styrdes genom en lite udda men fullt förklarig lösning
potten reglerade en lampa som belyste en ldr, ldr'en satt på så hög negativ spänning att det är rimligt att göra det
bygg en högspänningsprob, en enkelt modell är 10st 1MΩ och sätta dom i serie, och mäta med en vanlig multimeter vid den som är längst ner i kedjan,
försök följa vart kablarna går från potten för focus
min focus rättades till efter byte av ldr och byte av lampa till en lysdiod, hadde ingen lämplig lampa hemma
ett av felen var focus
den styrdes genom en lite udda men fullt förklarig lösning
potten reglerade en lampa som belyste en ldr, ldr'en satt på så hög negativ spänning att det är rimligt att göra det
bygg en högspänningsprob, en enkelt modell är 10st 1MΩ och sätta dom i serie, och mäta med en vanlig multimeter vid den som är längst ner i kedjan,
försök följa vart kablarna går från potten för focus
min focus rättades till efter byte av ldr och byte av lampa till en lysdiod, hadde ingen lämplig lampa hemma
grym: vad kul, detta är också ett analogt minnesskop. Känns som att det är värt att lägga ner lite tid då mitt andra minnesskop, ett Telequipment DM64 (tror jag) fick för sig att tvärdö med bränd lukt som följd. Spontant känns detta lite enklare att försöka med. Advanceskopet ska enligt en bekant på fysicum ha varit ett riktigt värstingskop på sin tid.
Jag ska mecka ihopa en högspänningsprob så fort jag kan och kika vidare!
Jag ska mecka ihopa en högspänningsprob så fort jag kan och kika vidare!
skrev fel innan det är ett teleequipment som jag har, växlar alltid dom två i namn, suck
vill du kkanjag kolla om jag hittar schemat till det jag har så du kan ta en titt, dom är i princip lika i konstuktionen vid focus och astigmatism , det gäller väl dom flesta rörbaserade skop, och tv apparater med för den delen
vill du kkanjag kolla om jag hittar schemat till det jag har så du kan ta en titt, dom är i princip lika i konstuktionen vid focus och astigmatism , det gäller väl dom flesta rörbaserade skop, och tv apparater med för den delen
Det skulle vara riktigt trevligt med ett schema! Skopet heter "Advance oscilloscope OS2200", observera det är inget röroscilloskop.
En liten lägesrapport; jag har följt kablarna från fokusratten. Mittenanslutningen går direkt bak till bakändan av röret och anslutningarna till banan går till ett kretskort. Detta kretskort har fått alla sina lödningar omgjorda, tyvärr utan resultat. Jag tycker även att felet inträffar snabbare och snabbare för varje uppstart, speciellt fenomenet att intensiteten inte går att justera något vidare.
En liten lägesrapport; jag har följt kablarna från fokusratten. Mittenanslutningen går direkt bak till bakändan av röret och anslutningarna till banan går till ett kretskort. Detta kretskort har fått alla sina lödningar omgjorda, tyvärr utan resultat. Jag tycker även att felet inträffar snabbare och snabbare för varje uppstart, speciellt fenomenet att intensiteten inte går att justera något vidare.
ny lägesrapport: Sist jag provstartade skopet så fungerade intensitetsregleringen som den skulle, fokus blev inte speciellt dåligt heller, men ratten måste fortfarande stå i botten för att skopet ska bli användbart.
Är det en bra ide att byta ut gamla nätdelselektrolyter fastän jag inte kan garantera att dom är kassa? (min multimeter vill inte mäta så pass stora elyter) Dom kanske ändå kommer ge sig för eller senare. Har även hittat en diod som bränt kretskortet svart, men dioden i sig ser inte konstig ut.
Är det en bra ide att byta ut gamla nätdelselektrolyter fastän jag inte kan garantera att dom är kassa? (min multimeter vill inte mäta så pass stora elyter) Dom kanske ändå kommer ge sig för eller senare. Har även hittat en diod som bränt kretskortet svart, men dioden i sig ser inte konstig ut.
Inga problem, har 4 till. Bland annat ett Tek 2247A som jag litar på ganska väl. Vad jag är osäker på är var jag vågar jorda, jag har tyvärr ingen diffprob. Använder jag två kanaler för att kika på skilnaden måste jag väl dessutom tänka på hur potentialerna ligger relativt jord för att inte överskrida skopets 400 volt specificerade maxspänning?
Okej, det ska jag göra. Men jag har sett att vissa av nätdelarna ligger flytande från jord, hur gör jag med dessa?
Upptäckte precis att jag faktiskt har en "Differential amplifier" som modul som jag kan sätta i mitt andra Advanceskop som funkat bra hittills, ska försöka undersöka hur bra den funkar.
Upptäckte precis att jag faktiskt har en "Differential amplifier" som modul som jag kan sätta i mitt andra Advanceskop som funkat bra hittills, ska försöka undersöka hur bra den funkar.