Måste ventilera min markisidé med er känner jag. Har två stycken markiser i mitt rum som jag tänkte försöka fixa någon motordrivning till. Idag drar man upp/ner dom som de flesta andra markiser, med hjälp av ett snöre på insidan. Det jag tänkte var att ha en starkare elmotor som kan hissa markisen upp och ner. Tänklte styra det hela genom att modda ett par fjärrstyrda vägguttag från Ullared och använda den medföljande fjärrkontrollen för start och stopp. Mitt lilla problem är att markisen har ju en spärr för att få den att fastna i uppdraget läge vilken släpper om man drar till i snöret en gång. Den kan ju bli ett problem med motorstyrningen. Min tanke är då att aldrig köra markisen så långt upp att spärren låser markisen, men isåfall krävs en motor som kan hålla fast markisen i läge själv. Nån som har ett tips om lämpliga motorer, så billiga som möjligt? Andra idéer? Synpunkter? Shoot!
Det är mycket möjligt. De kostar ju inte mycket på skroten heller kan jag tänka mig. Men frågan är om de klarar att dra markisen upp och ner. Markiserna är väl kanske 1,30 breda eller något och de är ganska sega att dra upp och ner kan jag tillägga. Vad tror ni?
Nej, det är sant, det är inte högsta prioritet med hastigheten. Vet inte mycket om motorer och utväxling, men får läsa på lite där. Hur fungerar det med skruvdragarmotorer tror ni?
En del skruvdragare är löjligt svaga och så är dom för högt växlade för markiser. Vindrutetorkare låter bättre.
Edit: Kan inte garantera att kuggarna i vindrutetorkarna klarar markisen, men de klarar fastfrusna torkarblad. Du får prova.
Jo det är nog sant. Japp jag får prova med en vindrutetorkarmotor. Har du någon aning om hur stor en sådan motor är ungefär? Någon som har nån idé på en enkel utväxling?
Om spänningen ännu inte är bestämd så föreslår jag att du kollar på torkarmotor för lastbil (buss) istället. Då blir det 24V (halva strömmen) och mera kraft (starkare drev) men ändå inte mycket större motor. Med PWM kan man dra ganska stora laster och om man har en trumma med liten diameter så behövs inte mera utväxling.
Det var en bra tanke. Helt klart värt att tänka på om det skulle vara så att en bilvindrutetorkarmotor inte orkar med. Men frågan är bara var man hittar såna motorer. Mig veterligen så känner jag inte till någon skrot som tar hand om lastbilar här i närheten.
Möjligt att även skruvdragare kan fungera, de låser ju sig själva, kör skruvdragare till mina persienner, det orkar de med, men är nog inte så mycket mer (visserligen är det ganska mycket friktion i snörerna)
Tänkte på borrmaskin annars, finns ju att få tag på ganska billigt, då kan du även köra direkt från fjärrstyrda uttaget, utan att behöva transformatorer mellan. (lågspänningsmotorer har en förmåga att dra ganska mycket ström, tror mina, små skruvdragare drar runt 4A, transformatorer som levererar såpass mycket kostar en del)
Andy: Det kan jag alltid göra. ska ta en kik på det.
Det där med borrmaskinsmotorer lät ju också bra. Tror jag måste prova för att få veta om det verkligen fungerar. Det är som sagt ganska segt att dra upp markiserna. Kan man PWM:a borrmaskinsmotorn då för att få lämpligt varvtal eller hur går man till väga för att lösa det. Någon utväxling?
till och börja mät hur mycket du får dra i veven - använd en fiskevåg och se hur många hg (1 hg = 0.98066 newton) du måste dra även i den tyngsta passagen.
gör motsvarande (med kanske hävarm) och se hur mycket tilltänkta motorn orka vrida, fastlåst
med kännedom om vev/hävarmslängden och hur många Newton så kan du sedan börja räkna - är motorstyrkan mindre än momentet för att veva även i den tyngsta av passagen i markisvevandet - då får du titta på utväxlingar.
Okej. Nu är det ingen vev på markisen, utan ett snöre som man drar i på insidan. Men det kanske är samma princip ändå? Mäta hur mkt kraft som går åt för att dra upp markisen. Tack för hjälpen.
Borrmaskiner har kugg eller planetväxel för det mesta, de sitter inte still av sig själva om de inte har en döhård broms.
Vindrutetorkarmotor gör däremot det, snäckväxel är det i de.
XXARGS test med fiskevåg är toppen, kolla var det står på torkarmotorn, kanske du får veta direkt om det finns uppgift om NM.
De har dessutom två hastigheter, ibland tre.
Fäst en fiskevåg i din bils torkararm, en decimeter från axeln, så får du veta hur den drar och då får du hum.
1kg vid 10cm från axelns centrum är som 100g vid en meter, ca 1 newton per meter
Använd en vindstyrkesnurra för att få upp markiserna när det blåser för mkt, det brukar sitta såna kopplade till styrningen på fabrikstillverkade elmarkiser.
När du åndå håller på så fixar du ner de när det är ljust och upp när det är mörkt, ngt ljusrelä bör duga.