enklast lm317 med ett motstånd, kolla i databladet
lite svårare, transistor zenerdiod och två motstånd
En färdig regulator är alltid enkelt, men det känns onödigt att betala frakt på en beställning bara för en sån.
Den andra kopplingen låter vettigare i det läget, men jag undrar om jag har någon tillräckligt liten zener hemma. Har jag det inte är det samma problem som regulatorn.
Eller en liten likritarbrygga, kondensator, 7805 och ett motstånd som strömbegränsning.
Har inte kollat nu, men har för mig att spänningsfallet över 7805 brukar vara ganska högt? En likriktarbrygga käkar också upp mer spänning än vad som är lämpligt när grejerna helst ska fungera med låg matningsspänning, därför mitt förslag med bara en likriktardiod. Sedan har jag ju inte en sån hemma heller, så problem nummer ett dyker upp ännu en gång.
Kom bara ihåg att du eldar upp det överblivna spänningsfallet så du får en fruktansvärt dålig verkningsgrad vid hög inspänning. tänk oxå på att din spänningsreg måste klara av att kyla bort minst 0.5W.
"Fruktansvärt dålig verkningsgrad" beror väl på vad man jämför med. En halvwatt hit eller dit är inte mycket att bråka om när det ska kunna användas istället för orginal 15W glödlampa när man inte behöver så mycket ljus. Det spelar ingen större roll om det är 14,5 eller 14,8W man sparar, jag vill bara att det ska bli lite mer el över till annat utan att behöva släcka ner helt.
När jag gick på gymnasiet pysslade vi en del med konstantströmsgeneratorer som var uppbyggda av enbart två transistorer och ett motstånd om jag inte minns galet. Någon som vet vad jag menar för sort? Jag minns nämligen inte hur de kopplades...

Transistorer och motstånd finns det ju gott om här hemma, så en sån borde inte vara ett problem att pussla ihop av överblivna komponenter.
Förresten, tack för hjälpen, uppskattas mycket även om jag låter lite negativ till era förslag.