Rack för 30st 19"-enheter.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Rack för 30st 19"-enheter.

Inlägg av JimmyAndersson »

Ibland hittar man lösningar som löser flera problem åt gången.
Det här är ett sånt projekt.

Först lite bakgrundsfakta:

För några år sedan plockade jag bort en garderobsdörr i studion och ställde in massor med apparater. Det blev ett billigt rack. :) Framför garderobsracket står ett mixerbord.

I hallen har jag en garderob som man kan gå in i. Där finns skjortor, campingutrustning och etsprylar. En märklig blandning alltså...

Jag tänkte slå flera flugor (eller var det slipsar?) i en smäll och fixa mer praktiskt förvaring av allt.

Lösning:

Jag ska bygga ett 19"-rack med utrymme för 30HE (15HE i varje rad.)

Snabb skiss:
Bild

Ungefärliga mått:
Höjd: 80cm.
Bredd: 110cm.
Djup: 45cm.
Underst kommer det sitta hjul så att man lätt kan flytta på racket när man vill komma åt på baksidan.

Ovanpå racket ska mixerbordet stå. Grejjerna i garderobsracket ska in i detta rack istället. Då kan jag flytta in campingprylarna i garderobsracket (som nedgraderas till vanlig garderob). Här kommer slutklämmen: Garderoben i hallen som man kan gå in blir då ledig! Där kommer jag fixa ett litet bord för Dremel-jobb och massor med hyllor för komponentförvaring. 8)

Men det här projektet ska handla om bygget av racket.

Grunden blir troligen 40x40mm reglar.
Mixern väger nog 10-15kg ungefär och är lika stor som racket.

På sidorna ska det sitta uttag för nätspänning och ljud.
Behöver jag en skiva i botten och högst upp för stabiliteten?

Frågan är vad jag ska använda för material på sidorna...
Vilket väger minst? MDF eller spånskiva? (Man kanske vill flytta någon gång och här finns ingen hiss....)

edit: Ändrade sökvägen till bilden.
Senast redigerad av JimmyAndersson 5 juni 2007, 20:51:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kul projekt!

MDF väger mer per volym, men är mera hållbart så du kan ta klenare material. när jag monterade slutsteg i en låda byggd av 19mm mdf blev en bit på 20*40 cm över, denna klöv jag så det i princip blev 9,5mm MDF, omöjligt att knäcka utan verktyg.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Låter riktigt bra ju!

Tack för idén med hjul, tror jag precis kom runt en ombyggnad modell stor pga det =)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Låter bra. :)
Jo garderoben hade ju nackdelen att det var väldigt svårt att komma åt på baksidan av apparaterna...

Någon som vet ungefär vad det brukar kosta att få MDF-skivor tillsågade så man slipper släpa hem jättestora skivor? Jag har gjort det tidigare och det var som att spela Tetris i trappuppgången...

edit: Tror förresten att jag kommer använda 6mm MDF. Det borde nog räcka.

Nu måste jag fixa alla mått och sedan köpa material innan bygget kan börja.
Senast redigerad av JimmyAndersson 30 maj 2007, 21:32:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Spännande projekt! Lycka till :)

Någon som vet ungefär vad det brukar kosta...

Kan inte kosta alltför mycket. Hör med ditt lokala snickeri. Vet själv att det blir så grymt mycket bättre att få det gjort på riktiga sågar än att man skall stå i förrådet med en sunkig billig stickståg från Rusta ;)
Senast redigerad av Fritzell 30 maj 2007, 21:37:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde nog valt att svetsa ihop en ram av fyrkantsrör, och klä den i sådanna fall med lämpligt material,

har stora aversioner mot trä , hyllor och dyra elektronikprylar ihop

och i skissen så även om det blir trä eller metall så låt dom ribborna som går i botten vara en ram som går obruter runt om, annars är det lätt att det sviktar
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag betalade strax över 20 euro för att få skivorna sågade till slafset till serverskåp jag gjorde.

Det var två typ 50x120cm stora bitar och 3st typ 50x50 stora. 12mm var tjockleken om jag inte minns helt fel.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag var och köpte lite reglar på optimera, deras grunpriser är visserligen rätt höga, men dom tog inget extra för att såga till dom i önskad längd.
falt

Inlägg av falt »

Kul bygge, men jag har en invändning. Vill du inte ha plats för benen när du sitter vid mixerbordet?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

I vanliga fall, men det mixerbordet används mest för att samla ihop ljudet från synthar så då styr jag volym via datorn. Effekter, filter mm kan jag styra med en liten "fjärrkontroll" (ser ut som en liten mixer) vid datorn.

Det händer iofs att jag sitter vid mixerbordet när jag rattar elgitarrer och annat analogt, men jag räcker alla rattar även om jag sitter med knäna framför apparaterna under mixern. (Jag har apparater under mixern redan nu, lite förstärkare och nätdelen på 2HE till mixern.)

Men tanken var bra. :)
falt

Inlägg av falt »

Ja det hadde varit lite synd att komma på det i efterhand ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Usch ja. :D

men... men... mina ben då?? :oops: :lol:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Amputering funkar ju också... 8)
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Ska bli kul att följa detta men jag undrar, har du hittat något bra ställe som säljer rack skenor? Det enda jag har hittat är Claes och dom var ruskigt dåliga.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

www.Biltema.se

Finns 5 olika, sök på "Expansionsbeslag".
Skriv svar