bygga 12v foderspridare hjälp!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
skogstokig

bygga 12v foderspridare hjälp!

Inlägg av skogstokig »

Hejsan!

Ny här på forumet. Har bara kollat/läst lite förut.

Jag har en liten ide om att bygga en egen enkel foderspridare. Tänkte använda ett bilbatteri sok spänningskälla, men, jag behöver en liten motor och en timer som man kan ställa in olika klockslag på när motorn ska gå igång.

Har kollat runt på nätet men tycker inte att jag har hittat något vidare med grejer. Så jag tänkte att ni som är bra insatta kan få hjälpa mej med detta! :wink: :)

Har jag tänkt rätt eller behövs det något mera i kretsen??

Snälla häjlp mej med detta :wink:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

timer clas i sjöns billigaste 230 digital timer, bygg om den till 12v och en tidsförkotare av en 4093 , en mosfet som drar motorn, vindrutetorkarmotor eller kolla på ebay efter motor
färdigt.
skogstokig

Inlägg av skogstokig »

grym skrev:timer clas i sjöns billigaste 230 digital timer, bygg om den till 12v och en tidsförkotare av en 4093 , en mosfet som drar motorn, vindrutetorkarmotor eller kolla på ebay efter motor
färdigt.
:? ursäkta men vad är en 4093 och hur bygger jag om en 230V till 12V? Har ej så stor koll på hur det funkar. :roll:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

4093 är en cmos digital ic, lämplig att annvända för diverse generatorer och tid kretsar

ombyggnaden är att löda på sladdar på kortet , byta ett motstånd och löda bort reläet och dra kablen till 4093 kortet

, jag tror det finns en tråd om detta antingen här eller på robsoftforumet
skogstokig

Inlägg av skogstokig »

grym skrev:4093 är en cmos digital ic, lämplig att annvända för diverse generatorer och tid kretsar

ombyggnaden är att löda på sladdar på kortet , byta ett motstånd och löda bort reläet och dra kablen till 4093 kortet

, jag tror det finns en tråd om detta antingen här eller på robsoftforumet
Ok. tack så mycket. ska kolla igenom trådarna på Robsoft.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Hur går det med sökande efter en tråd om detta??.. Jag skulle gärna vilja se. Har ev ett kul projekt att använda det till. Letade lite själv men fann inget.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Ja som jag skrev i en annan tråd
"Det börjar dyka upp fler å fler personer från närområdet här i forumet"

Välkommen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag kan göre en guide, ska försöka göra några foderspridare till i sommar, påminn mig om någon vecka igen så jag inte glömmer av det , om det är av intresse
skogstokig

Inlägg av skogstokig »

grym skrev:jag kan göre en guide, ska försöka göra några foderspridare till i sommar, påminn mig om någon vecka igen så jag inte glömmer av det , om det är av intresse
JA absolut! Vore kanonbra! :D Lovar att påminnelse kommer om några veckor! :twisted: :wink:
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Jätterbra Grym!
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Jag har gjort några Vildsvinsfoderautomater baserade på kopplingsur från Clas Ohlson. Eftersom minsta tiden på dessa kopplingsur är 1 minut så har jag triggat en Se555 krets justerbart till mellan 1 - 30 sekunder. Motor som fodrar ut så använder jag Kylfläktmotor 12 volt till bil.

Just nu så håller jag på med en ny variant med baserad på PIC-processor med lite fler funktioner som t.ex. med Ir-sensor för loggning av besökstider.
Funderar även på koppla in en GSM som sänder tider via SMS.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Care to share? Bilder, ritningar, byggbeskrivningar? :razz:

/PeterH
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag är oxå intresserad
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Så hur går det?, Nån som har en beskrivning hur man bygger om timern?? skulle vara kul att se i bilder
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Ok! Får se om jag hittar på schemat men här Kommer en bild på min gamle foderautomat. Den är baserad på en digital kopplingsur från www.gubbdagis.se som triggar en Sa 555 med lagom justerbar tid. Vet ej om de finns kvar men har kvar ett par stycken om någon skulle vilja ha.

http://img394.imageshack.us/my.php?imag ... 290pw1.jpg
Senast redigerad av Niklas-k 7 juli 2007, 11:32:29, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar