Sommarprojekt: KUBB-deluxe

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
meckis
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juli 2005, 09:27:36
Ort: HBG
Kontakt:

Sommarprojekt: KUBB-deluxe

Inlägg av meckis »

Hej alla glada Kubb spelare (ni som nu gillar det)

Satt o blängde igenom reklamen för en vecka sedan o såg att kubbspelen hade börjat säljas nu när sommaren börjar nalkas. Så jag tänkte för mig själv, varför ser alla kubbspel så trista ut? Borde man inte göra något åt det? Så efter diverse tänkande o filosoferande kom jag fram till en del saker. att t.ex göra lite plexi-inlägg med ledbelysning, o kansske lite lys effekter.

Eftersom vi numera har en bordsfräs på jobbet som bara längtar efter att användas, får man ju roa sig o fräsa lite plexi! så plexi it is.

kubbspelet har ju 3 olika pjäser, kungen, slagpinnarna, o tornen. Hade ju varit fräckt att pimpa alla 3. (finns förvisso 4 banmarkeringspinnar med iofs) Som en gemensam nämnare tänkte jag göra ett inlägg i alla med 10mm plexi i alla delar, som sedan när man startar dom lyser med någon snygg färg.

sedan kanske man kan göra lite special features på vissa av dem, t.ex att tornen byter färg när dom välter? kastpinnarna hade kanske varit snygga om dom typ flooda i olika fäger när dom kastas?

tror nog att detta kan bli ett roligt sommarprojekt, har lite tid över nu för detta :) vad tycker ni? helsjukt projekt? kan tänka mig att för "mr prylgalen" hade detta varit den ultimata presenten!!!

/Meckis
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Låter nice. Låter som en accelerometer, RGB-led och en microprocessor i varje kloss löser problemet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul och orginellt projekt! :)

Sätt igång och jobba nu. Jag är nyfiken. :D
Användarvisningsbild
Landrash
Inlägg: 366
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:29:07
Ort: Stockhom

Inlägg av Landrash »

*haha* Det kommer synas vad du/ni gör iaf. Får jag föreslå en fyr belysning i kungen? ;)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Kanske blir svårt att bygga något som tål misshandeln som grejerna utsätts för :lol:

Men skoj projekt, ska bli kul att se!
Användarvisningsbild
meckis
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juli 2005, 09:27:36
Ort: HBG
Kontakt:

Inlägg av meckis »

det kommer definitivt bli microprosessor, men nöjer mig med tiltsensor. blir mycket enklare så. elfa har en billig o enkel som detekterar vinklar större än 30 grader från lodrätt.

ska bli ett skoj projekt, har tänkt bygga det "rugged" med så det håller för MYCKET misshandel!

tanken är att det ska vara laddningsbara celler i dem med, med inbyggd enkel laddare, så man bara pluggar i en sladd för o ladda kubbspelet!

sitter just nu o caddar i DR engrave för det ska fräsas lite inom kort =)
Användarvisningsbild
meckis
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juli 2005, 09:27:36
Ort: HBG
Kontakt:

Inlägg av meckis »

Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om kast pinnarna blinkade med ett starkt vitt (?) ljus när man kastade dem kunde det blivit en cool effekt (åtminstånde i mörker).

//Daniel A
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Och vibrerade till när man ska släppa dem för fullträff kanske? :D
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Ooooooh, låter som en najs pryl att ha till när nollorna kommer efter sommaren.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det finns ju gott om plats för batterier iaf, om man fräser ut pinnen inuti. Då har man en chans att "korrigera" viktfördelningen också, eftersom man definierar upp med plexit (eller den ska vara exakt på mitten?).

>> squiz3r

Det är coolare om de blinkar snabbt med RGB (så det ser vitt ut när den är stilla). Så fort den rör på sig blir det då färgglada ränder i luften!
Användarvisningsbild
meckis
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juli 2005, 09:27:36
Ort: HBG
Kontakt:

Inlägg av meckis »

hmm, låter som en bra ide!!

:)

bara man lyckas klämma in all elektronik i kubben på ngt smidigt sätt!
Användarvisningsbild
meckis
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juli 2005, 09:27:36
Ort: HBG
Kontakt:

Inlägg av meckis »

fräste ur en test till den fyrkantiga kubben, inuti är där plats för 16st lysdioder!

Bild
http://img502.imageshack.us/img502/4183/dsc00089bh4.jpg
Gimbal
Inlägg: 8022
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Går ju att göra hur komplicerat som helst. Tänk att ha en sändare i kungen och synka alla delar. Alla blixtrar till samtidigt och glöder ut med olika hastighet.
Eller med 16 dioder kan du få ett snyggt roterande ljus.

Nåja, kan nog bli snyggt.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Go for it, skitkul idé! Man kan tänka sig små högtalare i dem också, för ljudeffekter vid olika tillfällen, kastpinnarna kan ju låta när de kastas?
Skriv svar