USB till Parallell adapter
USB till Parallell adapter
var igår och köpte en liten adapter för att få en extra parallell port till datorn
men när jag satte i den kom den inte upp som en port (LPT[x]) i enhetshanteraren, bara som en enhet "Stöd för USB-skrivarport"
Hur ska jag göra för att kunna använda den som en vanlig LPT port?, någon typ av emulator?
men när jag satte i den kom den inte upp som en port (LPT[x]) i enhetshanteraren, bara som en enhet "Stöd för USB-skrivarport"
Hur ska jag göra för att kunna använda den som en vanlig LPT port?, någon typ av emulator?
Kolla när du "installerar" en ny printer, kommer inte "USB-skrivarport" med
bland de valbara portarna ?
Var det inte med någon driver för att få den att även synas som ett LPTx device?
(Behövs inte om svaret är "ja" på första frågan ovan...)
Att använda den till något annat än en skrivare kan du sannolikt glömma,
precis som Icecap säger...
bland de valbara portarna ?
Var det inte med någon driver för att få den att även synas som ett LPTx device?
(Behövs inte om svaret är "ja" på första frågan ovan...)
Att använda den till något annat än en skrivare kan du sannolikt glömma,
precis som Icecap säger...
Fungerar aldrig. Har testat det mesta... INGET fungerar... (alltså använda dessa till annat än skrivare)
Har en som fungerar i princip...
Var en tysk som gjort en USB till Parallell som verkligen emulerar en RIKTIG parallell... Men sååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå slött... fast långsammare.
Totalt oanvändbart till annat än ev. kunna koppla in en licensdongel som accessas 1 gång per programstart... kanske...
Var en tysk som gjort en USB till Parallell som verkligen emulerar en RIKTIG parallell... Men sååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå slött... fast långsammare.
Totalt oanvändbart till annat än ev. kunna koppla in en licensdongel som accessas 1 gång per programstart... kanske...
för en fältekniker som hantera obskyr gammal utrustning så är det totalt livsfarligt att åka med en laptop utan minst en riktig RS232-port och en riktig paralellport. - tyvärr så slits datorerna hårt i allt resande och det börja bli kris att hitta lämpliga ersättare - bl.a Lenovo har ju övergett oss tekniker och bara sikta på de kostymklädda och iställer får man nöja sig med en eländig Siemensfujitsu eller HP - än så länge....
Att försöka lösa strulande utrustning med RS232/USB-converter eller dito paralellport går helt enkelt inte - man vet inte vilke del som strular mest - om RS232/USB har hängt sig i ena eller andra riktningen eller dess drivrutin har gjort dito och kräver fullständig omstart av windows innan det hela har gått igång igen... ett tag...- har man bränt en halv dag i strul pga. krånglande USB men tror att det är den anslutna utrustningen som bråkar - så vill man inte ta i USB-grejor med tång ens i fortsättningen...
Till detta så inför RS232/USB otäcka tidsdelayer i sin transaktionshantering mellan USB-hub - OS - Applikation och har man snabb 'fråga-svar-fråga-svar' applikation kan man lätt råka ut för avsevärd långsammare respons eller bli utslängd pga korta timeout - som är hårdkodade i applikationen i många fall.
det är bara strul med USB-portersättare så fort man använder till något annat än det simplaste utrustningarna som printer eller kopplad till standardmodem....
tyvärr....
Att försöka lösa strulande utrustning med RS232/USB-converter eller dito paralellport går helt enkelt inte - man vet inte vilke del som strular mest - om RS232/USB har hängt sig i ena eller andra riktningen eller dess drivrutin har gjort dito och kräver fullständig omstart av windows innan det hela har gått igång igen... ett tag...- har man bränt en halv dag i strul pga. krånglande USB men tror att det är den anslutna utrustningen som bråkar - så vill man inte ta i USB-grejor med tång ens i fortsättningen...
Till detta så inför RS232/USB otäcka tidsdelayer i sin transaktionshantering mellan USB-hub - OS - Applikation och har man snabb 'fråga-svar-fråga-svar' applikation kan man lätt råka ut för avsevärd långsammare respons eller bli utslängd pga korta timeout - som är hårdkodade i applikationen i många fall.
det är bara strul med USB-portersättare så fort man använder till något annat än det simplaste utrustningarna som printer eller kopplad till standardmodem....
tyvärr....
Svar till AndersL:
väntar fortfarande på SUNIX...
Som en liten extra förtydligande och uppvisning av ren frustration/irritation jag upplevt i detta ämnet citerar jag mig själv igen (från en annan tråd):GrodanB skrev:Fungerar aldrig. Har testat det mesta... INGET fungerar... (alltså använda dessa till annat än skrivare)
GrodanB skrev:(lite ontopic och lite off topic)
Vet inget om Mach men det är hopplöst att avända USB till Parallell (borde inte få heta så)... De påstår till och med att de är IEEE 1284 (med dubbelriktad kommunikation) vilket jag har testat att den absoult inte är...
Det är en USB till skrivarport inget annat...
Så tecno har lite fel... Det är en ÄKTA skrivar port men inte en äkta IEEE1284 (aka Parallell port, LPTx)
Finns massor av program som hävdar att de fixar detta med mjukvara men det är inte sant då det är hårdvaran som brister. Finns till och med skrivare som inte fungerar med dessa kablar.
Finns en i tyskaland som säljer en "lösning" som faktiskt fungerar men den är så slö att den bara duger till att koppla upp sig mot och göra enkla handskakningar. Jag vill ha detta till en EEPROM brännare och ett mätsystem (audio FFT analys) och köpte hans lilla USB lösning. Jag kan koppla upp mig mot min utrustning men inte använda den när det kommer till att föra över data.
Något frustrerad efter att ha köpt 2 sådan här kablar (300+ SEK per styck gav jag) skrev jag detta:
Kablarna man köper är generellt baserade på PL-2305 kretsen... vilket är en krets som inte ger en komplett IEEE 1284 port TROTS att kablarna säger det... Så det finns inte en chans i H*lvete att man kan koppla till något annat en skrivare... (Bi directional my a**...) ÄVEN om man skriver en egen drivare till kablen...
Nestade qoutes fungerade inteSå vill du skippa denna frustration så håll dig borta från dessa kablar om du inte skall ha dem till skrivare...
Är det till en Laptop du skall använda detta?
Då finns det PCMCIA/PC-Card lösningar. Q2 2007 släpper SUNIX ett Expresscard (om vi har tur) dvs. april-juni någon gång... Bara hoppas att det inte är en USB skitlösning (Expresscardspecen har en seriel PCI-express buss och USB i sig så de kan ha fuskat...)

Senast redigerad av GrodanB 24 maj 2007, 13:01:19, redigerad totalt 1 gång.
Är det någon som stött på en fungerande USB - Parallelladapter för icke skrivartillämpningar? Det borde ju finnas
Varför borde det göra det?
Denna typ av funktioner använder skrivarporten som en ren bitfipplad I/O-port och inte en skrivarport. Och ofta med relativt stränga krav på tidsnoggrannhet. Det finns inte en chans att den typen av bitfippling blir bra tidsmässigt över en USB-linje.
En annan fråga. Finns det definierat i standarden hur en IEEE1284-port skall fungera in mot processorn/datorn? Är inte det bara en standard för hur den skall uppträda utåt mot skrivaren? Isåfall kan en USB-skrivarport mycket väl uppfylla den specen ändå.
Varför borde det göra det?
Denna typ av funktioner använder skrivarporten som en ren bitfipplad I/O-port och inte en skrivarport. Och ofta med relativt stränga krav på tidsnoggrannhet. Det finns inte en chans att den typen av bitfippling blir bra tidsmässigt över en USB-linje.
En annan fråga. Finns det definierat i standarden hur en IEEE1284-port skall fungera in mot processorn/datorn? Är inte det bara en standard för hur den skall uppträda utåt mot skrivaren? Isåfall kan en USB-skrivarport mycket väl uppfylla den specen ändå.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
xxargs:
"Till detta så inför RS232/USB otäcka tidsdelayer i sin transaktionshantering mellan USB-hub - OS - Applikation och har man snabb 'fråga-svar-fråga-svar' applikation kan man lätt råka ut för avsevärd långsammare respons eller bli utslängd pga korta timeout - som är hårdkodade i applikationen i många fall."
Usch ja...
Jag har under ett halvår vänt och vridit på allt i min studiodator pga att ljudet då och då ändras i frekvens ganska mycket. Det har kunnat röra sig om sänkningar i toner på 5-10Hz. Grafikkort brukar kunna hitta på såna här hyss, men i det här fallet var de drivrutinerna oskyldiga.
I förrgår hittade jag problemet: En liten digitalmixer som har kontakt med datorn via USB! Så fort jag kopplade ur den så upphörde problemen.
Ändå är det inte särskillt mycket data som skickas, men USB<->OS-lösningen kan göra att hela systembussen fryser fast. Precis likadant som med vissa grafikkortsdrivers som låser hela bussen tills det skyfflat färdigt datan.
Kan ingen göra ett nytt seriegränssnitt som är bakåtkompatibelt med USB?
"Till detta så inför RS232/USB otäcka tidsdelayer i sin transaktionshantering mellan USB-hub - OS - Applikation och har man snabb 'fråga-svar-fråga-svar' applikation kan man lätt råka ut för avsevärd långsammare respons eller bli utslängd pga korta timeout - som är hårdkodade i applikationen i många fall."
Usch ja...
Jag har under ett halvår vänt och vridit på allt i min studiodator pga att ljudet då och då ändras i frekvens ganska mycket. Det har kunnat röra sig om sänkningar i toner på 5-10Hz. Grafikkort brukar kunna hitta på såna här hyss, men i det här fallet var de drivrutinerna oskyldiga.
I förrgår hittade jag problemet: En liten digitalmixer som har kontakt med datorn via USB! Så fort jag kopplade ur den så upphörde problemen.
Ändå är det inte särskillt mycket data som skickas, men USB<->OS-lösningen kan göra att hela systembussen fryser fast. Precis likadant som med vissa grafikkortsdrivers som låser hela bussen tills det skyfflat färdigt datan.
Kan ingen göra ett nytt seriegränssnitt som är bakåtkompatibelt med USB?