Dansk telestandard

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Dansk telestandard

Inlägg av pcmper »

Skall koppla in en teleanslutning till internet i Danmark och undrar om det är samma telejack som i gamla Svedala eller något annat :?:

Är sen telestandarden med DTMF-toner också samma eller :?:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

DTMF är jag tämligen säker på att är samma. Jacken vet jag inte. Man får ju tre olika kontakter till telefonen avsedda för den nordiska marknaden.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Om du har en enkel sladd med modularjack så du kan byta stickpropp borde det inte vara några större bekymmer. Bara att köpa ny stickpropp och använda. ...för visst är väl modularjacken likadana överallt?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har för mig RJ11 är densamma i olika länder. Annars skulle laptop o.dyl. med inbyggt modem få problem.

Kolla:
en.wikipedia.org/wiki/Telephone_jack
en.wikipedia.org/wiki/Image:Telefonkontakt.jpg
kropla.com/portugal.htm <- Tveksam?

Verkar som sverige kör sin egen "Svensk Standard" SS 455 15 50.
Kolla också på Norges plug för jämförelse.
xxargs

Inlägg av xxargs »

En skillnad som jag vet (efter att ha telegodkänt utrustningar) är att grejorna måste överleva 110 Volt ringsignal även efter man har lyft luren (off hook), man låter ibland ringsignalen ringa färdigt i Danmark vare sig luren är på eller av medans i sverige så upphör ringsignalen omedelbart vid lurlyft.

små detaljer som man kan ramla på som konstruktör av telelinjedelar....

Skillnaderna beror på vilka som var dominerande leverantör av telefonväxelutrustning i resp. land samt vilken typ av telefonkabel som lades ut. Sverige som byggde efter 'kristid'-filosofi med smalare ledare (högre slingresistans) skiljer sig därför ganska mycket mot övriga länder där dom kör med ganska grov tråd...
Skriv svar