Vi har ett projekt på gång att få ett radiostyrt flygplan att navigera efter gps.
planet är av nybörjar-karaktär för maximal stabilitet och kapabelt att mer eller mindre flyga hands-off tills batteriet tar slut då det sakta landar utan stall-tendenser.
Projektet är pic-baserat, med gps som enda bestämda sensor, men vad kan man använda för att exakt kunna avgöra lutning i sid/höjd- och skev-led?
Jag klurade på 3st digitala magnetiska kompasser, men de verkar upp till flera graders fel-marginal (och dessutom skitknepigt att programmera) så det känns inte särskillt aktuellt..
Andra funderingar har varit 2st luft-trycks sensorer placerade i fram/bak-ända av flygplanskroppen för variations-mätning, men där mäter vi också propellerns luftflöde (nosmonterad propeller).
Det är projektets andra hälft som står för programmeringen, och jag är ganska ny på området (jag är piloten..

Vad finns det mer för sätt att noggrant mäta lutning?
GPSen kommer ge en rad information, hastighet, höjd, färdriktning och position så den är mer eller mindre allt som behövs, men den är å andra sidan inte särskillt exakt så en bättre sensor är att föredra..
Accelerometer har övervägts och förkastats pga deras oförmåga att mäta små gradvisa förändringar, olika rc-gyron ger ungefär samma problem och kompassen verkar för o-exakt.. :/
Hjälp någon??