Enkel mjukvara för digital timing analys?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Enkel mjukvara för digital timing analys?

Inlägg av pagge »

Är det nån som vet nåt enkelt program som kan utföra statisk timing analys på digitala grindar? Jag skulle vilja ha nåt program där jag klickar ut digitala komponenter med möjlighet att ange propagation delay / setuptid / hålltid m.m. och att programmet sen räknar ut vad jag har för marginaler på min timing.

Problemet är ju rätt lätt löst med paper och penna (klassisk tentauppgift i kurser i Digital Eletronik :) ), men det är ju tidsödande och lätt att man slarvar. Frågan är alltså om nån känner till nåt rätt lättviktigt program som gör sånthär. När jag googlar hittar jag bara bjässeprogram för ASIC design som t.ex. PrimeTime, det är inte riktigt det jag är ute efter.

Tacksam för tips.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Skulle det fungera med mixed signal spice (Gnucap) eller Icarus verilog?
De innehåller kanske inte komponentbibliotek, om det är det du behöver, men vill du själv ange fördröjningstiden för respektive grind så fungerar säkert Gnucap.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Har du formlerna så är det inte allt för svårt att skriva ett enkelt excel ark som löser uppgifterna åt dig. kommer inte ihåg vad openfoffice varianten heter men det är minst lika enkelt om inte enklare med oo :)
Skriv svar