Är nybörjare vad gäller analog elektronik och skulle behöva lite råd. Jag ska bygga en liten förstärkarkrets som tar en insignal motsvarande 60 mV (p-p) och förstärker den till line level (alltså så att den kan pluggas in på baksidan av en vanlig audioförstärkare). Jag har skissat lite på en lösning som jag skulle vilja ha anmärkningar på. Så... med risk för att göra bort mig totalt , here goes:
Som ni ser tänkte jag mig en spänningsföljare för att belasta signalkällan så lite som möjligt, sedan en inverterande op-förstärkarkoppling (tänkte polvända utsignalen) och tillsist ännu en spänningsföljare för att få låg utimpedans. C2=C3=1uF sattes dit för att DC inte skulle "läcka" mellan stegen (om det nu gör det?). R3=R4=470 kΩ och C1=10uF (avkoppling) satte jag dit för att möjliggöra enkel spänningsmatning. R5=R6=100 kΩ finns där för att möjliggöra enkel spänningsmatning även då signalen går in på + på op-förstärkarna. Tillsist är ju förstärkningen F=R1/R2 och då är sista frågan om någon vet hur mkt insignalen ska förstärkas för att anpassas till line level.
Förstår om ingen orkar svara på allt men alla bidrag är väldigt uppskattade...
Jag skulle vara orolig att likspänning går ut från ingången. Sätt C2 på ingången istället. Eftersom ingången har hög impedans behövs ej så stor konding. Utgången på OP1 ligger på halva matningen och svänger 60mV * F. Du behöver ingen konding där. Linjenivå ligger mellan 0,2V - ca 1V beroende på förstärkare, säg 10ggr förstärkning. Utgången på OP2 behöver ingen konding eftersom den ligger runt halva matningen och svänger visserligen förstärkt 10 ggr men fortfarande inga problem.
Lägg istället C3 på utgången för att hindra likspänningen att ställa till det på nästa förstärkare (om det behövs). Större konding här om nästa steg är så lågohmigt Edit: att spföljare behövs.
Men efter att ha kollat runt lite får jag för mig att den där kretsen (alltså "typical application"-exemplet) inte har riktigt den frekvensgången som jag är ute efter. Jag grundar det på att den är gjord för att förstärka en grammofonsignal, och sådana pre-amps brukar nog ha en riaa-eq. Alltså så att frekvensgången blir så här:
Själva op-stärkaren (alltså LM833) är nog ett bra val för min del men jag känner mig fortfarande osäker på den övriga kopplingen. Kanske framförallt om BÅDA spänningsföljarna är nödvändiga och om jag tänkt rätt med anpassningen för enkel spänningsmatning.
Verkar det som om jag tänkt rätt vad gäller anpassningen för enkel spänningsmatning? Är väldigt osäker på den, framförallt kopplingarna via R5 och R6 till spänningsföljarna...
Du har fått till det bra för att vara nybörjare!
Flyttar du C3 till utgången behöver du inte R6.
R5 (R6) är rätt tänkt! Med R3/R4 så lyfter du upp till U+/2. C1 skulle kortsluta insignalen om du inte hade R5. Nu kommer R5/C1 att dämpa insignalen men inte så mycket pga R5 resistans, höga frekvenser dämpas mera. Eftersom ingången till op är högohmig kommer du ej att tappa något över R5 (till ingången). Du kan få läckage till signalkällan men inte DC-mässigt om C2 sitter där.
Om du ska behöva OP1 och OP3 beror på impedansen på signalkällan och efterföljande steg. Om du inte känner till vad som sitter där är det säkrare att ha dom där. I andra steget är det R2 som bestämmer inimpedansen. Z=R2. I de flesta fall tror jag att du kan ta bort OP1 o OP2. Audiofilerna kommer att påpeka att du inverterar signalen och därför skulle sätta in en inverterare till eller ta bort den du redan har.
Sug på den du Det finns en annan tråd om Jimmya's mixer som diskuterar detta.
Ser själv ingen mening med R5 och R6. På in- och ut-gångenarna för varje förstärkarsteg behövs en kopplingskondensator.
En ide är att lägga en en liten likspänning på >60/2 mV på första steget och sedan bara använda en kopplingskondensator på utgången och ingången från hela kretsen.
Beroende på signalkälla kan du säkert använda bra en op, med lite högre kopplingsmostrån. Finns säkert i databladet hur man kopplar lämpligast för enkelmatning. Annars gäller samma princip som du redan använt: låta allt flyta i likspänning.
När det gäller line-signal-värde är det väldigt flumigt. Man pratar ju om -10dBV = 0,316 Vrms och +4dBu = 1,23 Vrms för professionell utrustning. Men något peak-värde finns det ingen standard på. För semi-pro (-10dBV) kan peak-spänningen vara bara någon volt till nästan +-15V för professionell +4dBu.
EDIT: Har inte kollat vad Mindmapper skrev men han har säkert rätt. Kom på mig själv att R5 och R6 behövs för att få ström till ingånarna på op-förstärkarena. De kan antingen kopplas till jord eller matningsspäningen.
Finns ingen ingångskondensator så känns R5 lite överflödig. Men det beror ju lite på hur signalkällan ser ut. det kan ju finnas utgångskondensator där. Och då är det ju bra men R5. Finns C3 så måste ju R6 finnas också. Men om man tar bort R5 och R6 så är det ju avbrott man ersätter dom inte med ledare.
Tack för input! Förstod jag er rätt om man inte behöver lyfta + på op:arna (spänningsföljarna) till U+/2 om man inte har någon kondensator på ingången? Isf hur kommer det sig?
Edit: Ska man kunna ta bort R5, R6 så måste bias komma någon annanstans ifrån. Men det är väl osäkert om det kommer in på ingången, och isåfall kommer det rätt nivå?
I ditt tidigare inlägg skrev du att om jag flyttar C3 till utgången så behövs inte R6. Är det för att bias då finns kvar i signalen som kommer in på den sista op:n, alltså att signalen fortfarande är överlagrad biasen som lades på via R5 in på första spänningsföljaren? (Kanske är "way off" nu, men frågar man inget får man inget veta )
Vad jag menar är att du inte kan bestämma DC nivån på ingången om du inte har en kondensator. Då gör inte R5 någon nytta.Du får du lita på att den är bra.
Som det är ritat nu kummer du ju att ha en DC nivå på U+/2 ut. Det är inte så lyckat.
Ska du ta bort R6 så ska C3 bort också. DC nivån borde vara rätt efter den förra OP:n så att det stämmer ändå.
Jag kanske ska påpeka att jag inte pillar så mycket mer sådant här. Det är mest allmänna reflektioner.
Du måste nog justera likspänningsnivån på ingången till OP1. I stegen som har förstärkningen 1 är det inga problem. Men eftersom AC och DC förstärks lika mycket kommer en likspänning in på OP2 att förstärkas 10ggr. Eftersom du vill ha OP3's ingång på u/2 måste du justera DC nivån in på OP2 enklast bör bli att göra det med DC nivån redan på OP1's ingång.