För alla som sett Jeff Hans videos vet ungefär vad jag strävar efter.
http://www.youtube.com/watch?v=UcKqyn-gUbY
Det finns en bra community för DIY multitouch displayer www.nuigroup.com inte så stor men mkt bra info.
Så till projektet och bygget:
Har idag införskaffat en skiva 400x300x8 mm plexiglas från Svepo plast i Farsta, glasmästaren skulle ha 600:- för skivan och svepo tog 200 för samma skiva. Vidare beställde jag en IR-lins till webkameror som skall släppa igenom IR ljuset, varför skall ni få reda på lite längre ned.
Har också införskaffat ett gäng IR-dioder samt en webcam. Logitech quickcam communicate, tror jag den heter.
Principen för en FTIR(Frustrated Total Internal Reflection) är enligt nedstående bild:

(vet ej om man får länka bilden från dess ursprungliga plats någon moderator kan ju säga till eller ta bort direkt annars?)
När man rör vid ytan reflekteras IRljuset från fingret och fångas upp av kameran sedan finns ett "blob detecting" program som fångar upp dessa rörelser och beröringar.
1. Fick hem en plexiglas skiva då från Svepo plast 400x300x8 mm måtten valdes till förhållande 4:3 vilket är vettigt när man sedan skall projicera en bild från en projektor bakifrån på skärmen.

Började med att slipa alla kanterna med först 120 papper , sedan vattenslip med 1200 papper (kanske inte är optimalt men hade inga papper med värden därimellan hemma) sedan gick jag på med häxans mässing och koppar polish.

Resultatet. Kanske inte ser så bra, men de var några smårepor kvar så de går väl att få bättre skulle behövt nåt papper kanske 400 - 800 några ggr först innan för att få de optimalt. Allt detta för att så mkt ljus som möjligt skall gå in i skivan.
2. Ramen, det optimala skulle vara att ha en aluminiumprofil som är exakt 8 mm men ja hittade ett par gamla ikea ramar som jag köpt för länge sen och dessa passade perfekt,

Sedan borrade jag 5 mm hål runt hela, med 2 cm mellanrum. Försänkte dem sedan en bit för att dioden skulle ligga dikt an mot plexiskivan. Använde dock bara till slut varannat hål.
Skruvade ihop de båda ramarna mot varandra. Hålen borrades först en bit med plexiskivan i sedan togs den ut och så borrades hålen igenom , var tvungen för ramen var lite skev, och skivan får inte ha några små borrmärken, detta sprider genast ljuset.
3. Montering av IR dioderna gjorde 4 serier med 6 i varje samt ett motstånd till varje serie så klart.

4. Montera kameran och testa. Tyvärr var inte ramen särskilt bra, ljuset dög helt klart, men det läckte för mkt ut från ramen. Det var kanske 2 - 3 mm glapp, för skivan, i ramen. Så antingen hade ja tänkte fixa någon sorts gummilist att sätta i, eller så får ja tillverka en ny med exakt 8 mm spår så inget ljus kan läcka ut från sidorna och störa kameran.
Dock funkade den bra med fuktiga fingrar. man såg helt klart "blobs". Något sämre resultat vid fingerrörelser dock. Men med lite tweaks tror jag det kmr bli bra.
Skall också införskaffa en begagnad projektor till projektet. Samt lite arkitektpapper för att projicera på.

film och fler bilder kmr lite senare.