Pokerklocka

Berätta om dina pågående projekt.
bos
Kontakt:

Pokerklocka

Inlägg av bos »

Det här projektet är inte längre pågående, då det blev klart för ca 2 veckor sen. Jag vill dock ändå dela med mig det, eftersom det är orsaken till att jag lärde mig PIC.

Jag och mina bekanta spelar poker (hold'em) ca 3-4 gånger per vecka. Man måste hålla koll på tiden för att öka blinds-nivåer, och liknande. Vi har gjort det med mobiltelefoner, och jag tyckte det var en otymplig lösning så jag fick idén att bygga en sorts pokerklocka (tänk schackklocka).

Utan tillgång till en riktig verkstad så blev själva förpackningen inte helt snygg. Vände t.ex locket upp och ner ett par gånger och fick hålen på fel sida, och så vidare. Men det är ju trots allt bara en prototyp - och den fungerar! - så man ska väl inte klaga.

Bilder (tyvärr utan work-log för stunden):

http://bos.hack.org/hacks/pokerclock/

Funktionen är enkel. DIP-switcharna på sidan används för att ställa in förinställd tid (5, 10, 15 eller 20 minuter) samt låta alarmet vara på/av. De fem knapparna på fronten är +1 min, -1 min, start, stopp, reset. Displayerna överst är tiden, displayerna underst är blinds-nivån.

När tiden gått ner till noll så blinkar en 6V-lampa i tankt med att en buzzer för oväsen.

Koden till PICen skrevs helt i assembler och innehåller 404 bytes kod. Detta till trots att det inte saknas något.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Och ja, jag gillar återvinning av hårdvara :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Samma här. :D

Praktiskt projekt! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag tycker detta var ett av dom coolare projekten på senare tid. Funktion före form! Självklart skulle det ju vara trevligt med en snygg låda, men det går ju att göra i efterhand.

Ifall jag får för mig att göra en likadan, kan man sno koden från dig?

/Magnus
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Snabelost skrev:Ifall jag får för mig att göra en likadan, kan man sno koden från dig?
Självklart.

Eftersom detta projekt var mitt första PIC-projekt så blev det av den typen att man lägger rälsen samtidigt som tåget kör, så därför har jag inga scheman eller ritningar just nu, men så fort jag satt mig ner och fixat klart dem så ska jag lägga upp kretsschema, kod och allt relevant på samma sida. Med lite tur blir det nog i veckan som kommer.
Skriv svar