Bygga en Radio
- parabol_daniel_daniel
- Kontakt:
Bygga en Radio
Hej jag hade tänkt bygga en enkel liten radio, vad behöver jag, räcker det med en svängningskrets och en förstärkare?
- parabol_daniel_daniel
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är roligt att bygga radio, men skall man bygga/kontruera på "riktigt" så är det tämligen svårt utan erfarenhet av HF och bra med instrument.
Dock finns det många bra integrerade kretsar som hjälper en genom att man inte behöver bygga lika mycket diskret ( en bra superhetrodyn med stereodekoder byggd helt diskret kräver omkrng 100 komponeter...)
TDA 7040 är en bra hjälpreda. TEA 5711 om den fortfarande går köpa är i princip en färdig radio, bara kringkomponenter och n förstärkare så har du en radio. TDA 7000 skall också gå bra att använda 8 har dock ingen egen erfarenhet av den). TDA 7021 är en lite moderna krets som skall kunna driva ett par hörlurar utan förstärkare. Som du ser av mina tips så är det många Philips-kretsar som kan göra jobbet. Kolla runt på Philips hemsida och se vad du vill göra.
Dock finns det många bra integrerade kretsar som hjälper en genom att man inte behöver bygga lika mycket diskret ( en bra superhetrodyn med stereodekoder byggd helt diskret kräver omkrng 100 komponeter...)
TDA 7040 är en bra hjälpreda. TEA 5711 om den fortfarande går köpa är i princip en färdig radio, bara kringkomponenter och n förstärkare så har du en radio. TDA 7000 skall också gå bra att använda 8 har dock ingen egen erfarenhet av den). TDA 7021 är en lite moderna krets som skall kunna driva ett par hörlurar utan förstärkare. Som du ser av mina tips så är det många Philips-kretsar som kan göra jobbet. Kolla runt på Philips hemsida och se vad du vill göra.
Macce, maken till dåligt humör eller?Macce skrev:Krav på sensitivitet?
För att rätta dig säger bör man nog säga antingen sensitivity på engelska eller känslighet på svenska.
F.ö. är det helt OK att tala om FM-bandet det är accepterat och vedertaget. Även om du har rätt i att det är en modulationsform.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Intressanta grejer det här med radio. En gång när jag satt och lyssnade via en mikrofonförstärkare på labbplattan fick jag in någon ryss station mitt i allt. Så det kan ju inte vara allt för svårt att bygga en radio. Jag vill minnas att jag har sett ett schema med två transistorer och lite annat i någon 512 bok eller liknande.
squiz3r: Det heter "mottagare" med två t.
Motagare= Person du som slåss med.
squiz3r: Det heter "mottagare" med två t.
Motagare= Person du som slåss med.

- 13th.Marine
- EF Sponsor