Cookiematic

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Vad är godaste småkakan?

Bondkakor
5
12%
Chocolate chip cookies
12
29%
Nötkakor
6
15%
Kolakakor
2
5%
Vaniljdrömmar
14
34%
Brysselkex
0
Inga röster
Schackrutor
2
5%

Antal röster: 41
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Cookiematic

Inlägg av Smoothmachines »

Eftersom jag inte lyckades få spons från Gold Medal (amerikanska pop-corn och sockervaddsmaskiner) för att bygga en utomhusautomat som skänker bort sockervaddar till förbipasserande på väg hem från jobbet fnular nu jag på ngt annat...

Jag har länge tänkt bygga en maskin som bakar småkakor, en/fem i taget och på beställning.
Tänker mig kakor som tar mellan 5 och max 12 minuter, från bondkakor till chokladkakor, helst sju sorter eftersom det är tradition.

Alla dessa gräddas i ca 175 grader.
http://receptfavoriter.se/mat-recept-vi ... epet..html
Jag vill vädra mina funderingar och bolla lite, mina kollegor är inte intresserade eller så säger de BARA "klart du ska bygga"...

Planen:
Smör förvaras kylt, mjöl i rostfri behållare med skruvmating från en strippad JEDE kaffeautomat, socker, nötkross, choklad kross, pärlsocker, samma matning som mjölet.

Någon vill ha 1st "nötkaka", väljer genom att trycka 1 gång på knapp (APEM serie IP eller EAO högfrekensknapp) nötkaka, Mistubishi PLC får signal och plockar fram receptprogrammet.

Kombination av olika kakor och en "sjusorters" knapp ska vara möjliga och mer än ett fat fyllt runtom levererar inte maskinen vid en enskild beställning.

Mjöl och övriga torra ingredienser åker ner i en liten form, doserade i tunna lager eller matas samtidigt mkt sakta för att "blandas".
Kakformen fylls lagom, behållarnas matarskruvar/motorer har givare som återkopplar till logiken och/eller sensor för lagom full form.
Kan vara optiskt, ultraljud, våg eller liknande.
Bäst är kanske att väga varje behållare för att vara så exakt som möjligt?
Vad finns det för sensorer för vikt?

Formen tillsluts med ett lock med munstycke för det kylda smöret, munstycket måste sitta i behållaren, formen kanske lifts emot denna av en liten linjärenhet.
Smöret sprutas in med kraftigt tryck, där använder jag mig av ett kyl och pressystem (skruvpress) som redan finns som prototyp för att portionera ut smör vid hotellfrukostbufféer.

Förbestämd mängd sprutas in, det höga trycket (och ett pyshål i locket) tränger smöret ihop med de torra ingredienserna och blir kaka.
Formen sänkt, genom en envägsventil i botten på formen poppas kakan upp ur formen med tryckluft, där är jag mycket vag för jag vet inte hur jag får tag i kakan än.
Botten kan kanske åka in? Skruv snurrar upp? Sakan knuffas av servo?

Kakan åker ut på ett rullband av rostfritt kedjenät och gräddas av 2st överliggande och 2st underliggande Elstein infraröda värmare.
http://www.elstein.com/products/FSR-1-e ... diator.php
En tempgivare kopplad via analogmodul till PLCn/halvledarrelä ut eller till elektronisk/mekanisk termostat/processregulator (Omron) anger och reglerar tempen.
Kanske en fast mekanisk bimetalltermostat på 175 grader duger?
De har stort område (hysteres) mellan av och på tyvärr, bra fabrikat??

Kakan gräddas, bandet åker fortare/saktare för att anpassa gräddningstiden, drivningen måste skyddas ifrån värmen.
Bandet dras fram av en DC motor med PWM reglering som styrs från PLCn, finns en trevlig färdig modul från Tyskland för det.

Kakan åker ut på romantiskt blommigt fat med fot som roterar allt efter det kommer fler kakor, där duger det kanske med en DC motor på tid från plcn?
Sensor bevakar fatets närvaro före start, men vad gör man om ngn tar bort det under gräddning??
Kommer en kaka ändå ju, måste ut...

Skojigast vore om maskinen kunde klippa ut tårtpapper själv från ett A4 magasin och lägga ut det på fatet men där tror jag att gränsen är nådd, ngn som har tips om hur i allsindar man ska göra med klippandet??

Ljud, ljus, rostfritt, touchscreen istället för knappar, välvd genomskinlig ugnstunnel i härdat glas osv. är möjliga om så behövs.
Formen kan vara graverad med fikets namns.
Chokladplotter?

Tänk lukten... :drool: Frestelsen... :twisted: Den integrerade VISAkortläsaren som bara ropar "kom, det är nästan gratis!" , webbplatsen där kafébesökarna kan välja och beställa kakorna på väg till fiket, kanske via wap, talsvar eller SMS? Dras av på mobilräkningen? Alla kakor man kommer att beställa bara för att få se de bakas... :sick: hihi...

Nå, vad säger ni?

(Val av PLC behöver man inte ta upp, jag vet att det finns andra fabrikat men bara vissa kan jag ev. få spons på...)

Tack på förhand!
Hälsningar
Bruno :tyst:

Edit: stavning, grammatik, o lite som var glömt...
Senast redigerad av Smoothmachines 29 april 2007, 02:33:10, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Om du kan matcha min mosters vaniljdrömmar har du en kund ;)
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Just vaniljdrömmar var bara en fråga om smak, måste se vilka som rankas först.
Det går nog inte att baka de automatiskt i samma maskin om jag kommer ihåg rätt...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det här var nog ett av de roligaste projekt jag läst här :)

Borde den inte ha en liten buffert med kakor så att man inte behöver vänta 5 minuter?

Det låter som en ruskigt dyr apparat?
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Ja, nog blir det dyrt men jag har grejor på hyllan och jag kan säkert få spons.
Jag tror inte den ska ha buffert, jag tänkte att just görandet av kakorna på beställning var viktig men jag kanske är ute o cyklar?
Tror ni att det är för lång tid för att få första kakan? minst 5-7min?
Jag har ett mikrovågshuvud liggande, kanske man kombinerar det med element för att snabba på utan att få förkolnade plättar?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Glöm mikrovågor, det funkar inte att grädda kakor med det.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag tänkte en buffert som på hamburgerrestaurangen typ, blir kakan gammal så slängs den. Men man kan ju ha en liten väntetid för syns skull, så att man tror att man får en purfärsk kaka och det kan ju vara värme i bufferten. Men det är väl ett senare problem :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Med buffert kan det ju gå så illa att ingen köper kakorna på ett tag och de
kakor som ligger i buffer börjar att mögla = inte bra.

Lägg till:
1St kölapps skrivare
1St Tal syntes med slutsteg

Min tanke är då:
Kunden kommer och väljer samt betalar, automaten skriver ut ett kölapp.
Nu kan kunden gå in i affären eller fiket och vänta på att hans nummer ropas upp av maskinen.

Bra och trevlig idé annars...
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Jätteskoj med talsyntes för könummer, om det är Braille vid knapparna är det dessutom synskadad-vänligt!
Man får hoppas att lukten lockar in folk så att gobitarna inte möglar, hemska tanken!!
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Som sagt, gamla kakor måste slängas.

Jag har varit på en restaurang som hade elektriska kölappar som pep och blinkade när maten var klar, men då fanns där människor som såg till att "kölapparna" kom tillbaka...

Nä jag tror nog att det är bra om kakorna kommer ut snabbt.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Max Hamburgare i Linköping har jag sett det på, det kändes ganska larvigt trots att det är ganska high-tech, mkt hantering kring det, som du skrev.
Kan det vara en RFID grunka? Då måste den vara aktiv. Kanske man skickar sms via nätet eller GSMmodem med flat-rate abonnemang? Men då måste man ha kundens nummer... arghhh!
Det är mycket viktigt att tekniken tar ett steg bakåt, att maskinen inte liknar bankärende via nätet, där man aldrig upphör ange info.
Tror folk gillar mest att se när det rör sig och när det händer ngt fysiskt, lukt, kyla, väte, vind och värme, även ljud.
Jag höll på länge med publika utställningar, det som gick hem var alltid det barnsligaste, det som såg enklast ut.
Alla tips välkomna, idéen verkar intressera många och det är kul.
(när vi gjorde Brainbar2 var det löjligt lätt att få med sig folk, sprit...)
farskost

Inlägg av farskost »

Frysta ogräddade kakor som gräddas vid beställning, borde var lätt att få till o det blir nybakt : )
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Det är ju fusk, även om det blir samma smak så tillverkas de inte på beställning, nej, man fyller på ingredienser och ut kommer kakor på ett romantiskt fat, ofrånkomligt :D
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

OT: Jag måste till Max =P

OnT: Coolt projekt, lycka till!!! Blir intressant att följa.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Kom ju på en grej, buffert går inte så lätt, man måste kunna beställa kaka, då måste den komma ut i rätt sort. Magasin med smuliga smöriga kakor osv., en kaka i taget, position? Blir ändå bra krångligt...
Skriv svar