Jag har länge tänkt bygga en maskin som bakar småkakor, en/fem i taget och på beställning.
Tänker mig kakor som tar mellan 5 och max 12 minuter, från bondkakor till chokladkakor, helst sju sorter eftersom det är tradition.
Alla dessa gräddas i ca 175 grader.
http://receptfavoriter.se/mat-recept-vi ... epet..html
Jag vill vädra mina funderingar och bolla lite, mina kollegor är inte intresserade eller så säger de BARA "klart du ska bygga"...
Planen:
Smör förvaras kylt, mjöl i rostfri behållare med skruvmating från en strippad JEDE kaffeautomat, socker, nötkross, choklad kross, pärlsocker, samma matning som mjölet.
Någon vill ha 1st "nötkaka", väljer genom att trycka 1 gång på knapp (APEM serie IP eller EAO högfrekensknapp) nötkaka, Mistubishi PLC får signal och plockar fram receptprogrammet.
Kombination av olika kakor och en "sjusorters" knapp ska vara möjliga och mer än ett fat fyllt runtom levererar inte maskinen vid en enskild beställning.
Mjöl och övriga torra ingredienser åker ner i en liten form, doserade i tunna lager eller matas samtidigt mkt sakta för att "blandas".
Kakformen fylls lagom, behållarnas matarskruvar/motorer har givare som återkopplar till logiken och/eller sensor för lagom full form.
Kan vara optiskt, ultraljud, våg eller liknande.
Bäst är kanske att väga varje behållare för att vara så exakt som möjligt?
Vad finns det för sensorer för vikt?
Formen tillsluts med ett lock med munstycke för det kylda smöret, munstycket måste sitta i behållaren, formen kanske lifts emot denna av en liten linjärenhet.
Smöret sprutas in med kraftigt tryck, där använder jag mig av ett kyl och pressystem (skruvpress) som redan finns som prototyp för att portionera ut smör vid hotellfrukostbufféer.
Förbestämd mängd sprutas in, det höga trycket (och ett pyshål i locket) tränger smöret ihop med de torra ingredienserna och blir kaka.
Formen sänkt, genom en envägsventil i botten på formen poppas kakan upp ur formen med tryckluft, där är jag mycket vag för jag vet inte hur jag får tag i kakan än.
Botten kan kanske åka in? Skruv snurrar upp? Sakan knuffas av servo?
Kakan åker ut på ett rullband av rostfritt kedjenät och gräddas av 2st överliggande och 2st underliggande Elstein infraröda värmare.
http://www.elstein.com/products/FSR-1-e ... diator.php
En tempgivare kopplad via analogmodul till PLCn/halvledarrelä ut eller till elektronisk/mekanisk termostat/processregulator (Omron) anger och reglerar tempen.
Kanske en fast mekanisk bimetalltermostat på 175 grader duger?
De har stort område (hysteres) mellan av och på tyvärr, bra fabrikat??
Kakan gräddas, bandet åker fortare/saktare för att anpassa gräddningstiden, drivningen måste skyddas ifrån värmen.
Bandet dras fram av en DC motor med PWM reglering som styrs från PLCn, finns en trevlig färdig modul från Tyskland för det.
Kakan åker ut på romantiskt blommigt fat med fot som roterar allt efter det kommer fler kakor, där duger det kanske med en DC motor på tid från plcn?
Sensor bevakar fatets närvaro före start, men vad gör man om ngn tar bort det under gräddning??
Kommer en kaka ändå ju, måste ut...
Skojigast vore om maskinen kunde klippa ut tårtpapper själv från ett A4 magasin och lägga ut det på fatet men där tror jag att gränsen är nådd, ngn som har tips om hur i allsindar man ska göra med klippandet??
Ljud, ljus, rostfritt, touchscreen istället för knappar, välvd genomskinlig ugnstunnel i härdat glas osv. är möjliga om så behövs.
Formen kan vara graverad med fikets namns.
Chokladplotter?
Tänk lukten...

Nå, vad säger ni?
(Val av PLC behöver man inte ta upp, jag vet att det finns andra fabrikat men bara vissa kan jag ev. få spons på...)
Tack på förhand!
Hälsningar
Bruno

Edit: stavning, grammatik, o lite som var glömt...