gradskiva i autocad eller liknande?
gradskiva i autocad eller liknande?
min vinkelmätare för utomhusbruk har gradering i streck och det gör saker onödigt koplicerade, tänkte rita en extra som jag kan tejpa fast ovanför den ordinarie skalan, men får inte till det i autocad, kan inte programmet tillräckligt bra
provade med att rita linjer och fick dom till att hoppa i min 5 graders intervall, och i inställningarna fans möjlighet att göra egna men får inte det att funka med 1 grads inställning
orkar inte räkna ut varje position för 360 linjer
vill ha det som en gradskiva med ett streck för varje grad och var tionde sticker ut lite till
seeg i skallen, måste sova, men allternativa simpla metoder ?, kommer behövas mera av i framtiden så hur man gör det är viktigare än att få det gjort
provade med att rita linjer och fick dom till att hoppa i min 5 graders intervall, och i inställningarna fans möjlighet att göra egna men får inte det att funka med 1 grads inställning
orkar inte räkna ut varje position för 360 linjer
vill ha det som en gradskiva med ett streck för varje grad och var tionde sticker ut lite till
seeg i skallen, måste sova, men allternativa simpla metoder ?, kommer behövas mera av i framtiden så hur man gör det är viktigare än att få det gjort
-
-
hmm.. array. det minns jag inte..
Göra en rak linje och sen "ro" rotate och bara skriva in vinkeln.
Mycket går fruktansvärt mycket smidigare med tangentbordet när man suttit ett tag med AutoCad
Sen tar du "tr" trimm och kapar ner strecken efter cirklarna så har du gradskalan.
Om du ska ha en hel-halvcirkel så behöver du bara rita en kvart av cirkeln och sen använda "mi" mirror så får du hela halvcirkeln.
Sen kanske gör kör med "old-school" ofta. Men det funkar och när man inte jobbar med det så gör det ofta inte så mycket att det tar en liten stund extra.
hmm jag kanske oxå är lite seg i huvudet just nu.. hmm
Göra en rak linje och sen "ro" rotate och bara skriva in vinkeln.
Mycket går fruktansvärt mycket smidigare med tangentbordet när man suttit ett tag med AutoCad
Sen tar du "tr" trimm och kapar ner strecken efter cirklarna så har du gradskalan.
Om du ska ha en hel-halvcirkel så behöver du bara rita en kvart av cirkeln och sen använda "mi" mirror så får du hela halvcirkeln.
Sen kanske gör kör med "old-school" ofta. Men det funkar och när man inte jobbar med det så gör det ofta inte så mycket att det tar en liten stund extra.
hmm jag kanske oxå är lite seg i huvudet just nu.. hmm
Jodå, en array skapar n-antal kopior av orginalet.
En "polär" array är en array projicerad på en båge.
Man kan välja mellan fast vinkel mellan varje kopia och antal kopior som skall göras, samt den omslutna vinkeln osv.
Dvs, skall man göra en 180 graders "gradskiva, med 2 grader mellan varje streck, lägger man in 2 grader som stegavstånd och 180 grader som omslutande vinkel.
Det är det klart snabbaste sättet, ett kommando som fixar det direkt.
Tangentbords kommandot är "array".
En "polär" array är en array projicerad på en båge.
Man kan välja mellan fast vinkel mellan varje kopia och antal kopior som skall göras, samt den omslutna vinkeln osv.
Dvs, skall man göra en 180 graders "gradskiva, med 2 grader mellan varje streck, lägger man in 2 grader som stegavstånd och 180 grader som omslutande vinkel.
Det är det klart snabbaste sättet, ett kommando som fixar det direkt.
Tangentbords kommandot är "array".
för att verkligen utnyttja ett program ordentligt ska man både annvända den mycket och ha att göra med saker som kräver lite mer än standrd i programmet, jag gör varken det ena eller andra i cad, tyvärr
kommer en bild på det färdiga
någon som vet exakt vad tripoden annvändes till i militären?, köpte den billigt på ett överskott ställe

kommer en bild på det färdiga
någon som vet exakt vad tripoden annvändes till i militären?, köpte den billigt på ett överskott ställe