Resaturering av rör-preamp

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Resaturering av rör-preamp

Inlägg av oJsan »

Började röja ut några garderober igår, ska nämligen flytta snart. Vad passar då bättre än att hitta massor av roliga saker i garderoben. För ~10 år sedan fick jag två bruna "burkar" av min fars dåvarande chef. Den gången var det han som städade en garderob och ville bli av med rat. Han visste att jag var intresserad av elektronik så "burkarna" hamnade hos mig. Den ena var en en Dyna Pas-2 (preamp) och den andra var ett Dynaco Stereo 35 (förstärkarsteg). Tror att jag testade att koppla in dem men pottarna var slitna så det lät inge vidare bra... För-förstärkaren har jag inte rört på länge men slutsteget använde jag rätt flitigt under några år... (brummar tyvärr en del). Båda är således i behov av genomgång.

Bild av förförstärkaren, som den såg ut när jag fick den:
Bild

Idag när jag klev upp så ville elektronikforumets mySQL-motor ta sovmorgon - bra, då kanske jag skulle få något vettigt gjort! Plockade fram förförstärkaren och tyckte att den såg lite väl risig ut. Kollade på nätet hur man enklast rengör mässing. Hexan och Autosol var visst vanligast. Ingen fanns hemma och jag hade inte så stor lust att åka och köpa kl. 10:00 en söndag. Hittade ett par MacGyver-trix på nätet, testade ett av dem. Plockade bort alla volymrattar och lät dem ligga i en blandning av varmt citronkoncentrerat och tvättmedel - ingen större framgång dessvärre. Pinnade istället iväg och letade en mack som hade Autosol! Några utslitna handdukar och ömma fingertoppar senare var jag nöjdare än nöjdast! Förförstärkaren låter förmodligen inte ett dugg bättre än den lät för 10 år sedan, men ack så mycket vackrare den är att beskåda!

Efter Autosolbehandling:
Bild
En bild till:
Bild

Att börja med polering känns egentligen väldigt bakvänt. Vanligtvis så är polering det sista man gör... MEN - Nu när förförstärkaren ser så fin ut på utsidan så kanske jag finner motivationen att ta sig an insidan! Men det blir nog efter flytten... och efter semestern. Tills dess ska jag samla idéer och tips. Skulle gissa att Elfa inte tillhandahåller så mycket komponenter till dessa prylar... :roll:

Vill man se hur den ser ut på insidan så kan man klicka här.

(Egentligen borde den här tråden passa in under Material/Bearbetning, men eftersom huvudsyftet ändå är elektronikrenovering så fick det bli här istället...)

Edit: :oops: Så tokigt, trots att jag uttryckligen motiverar kategorivalet så hamnar den ändå fel.. så om någon moderator känner sig manad så borde rätt kategori vara "Projekt".
Edit2: stavning...
Senast redigerad av oJsan 22 april 2007, 23:10:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Snyggt. :tumupp:

Varför får aldrig jag sådana trevliga leksaker :(
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag hävdar att de inte är samma =P
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vikket råttbo. Fina grejjer annars, dessa dynakit byggsatser är gammla klassiker, finns restaureringskit på nätet att köpa.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Marine: Jo det är samma! :lol:

Tekko: Ja det är verkligen ett råttbo, har sett bilder på snyggare kabeldragning. Tips på restaureringskit?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Så tjusig den blev!

Ok, som jag förstår är det enda kända problemet potar som väsnas? Det brukar ofta lösa sig med en kombination av kontakspray (obs, skall avdunsta helt och inte lämna oljiga rester!) och motionerande, d.v.s vrida potarna mellan ändlägena upprepade gånger. Ge alla omkopplare, brytare och rörhållare en omgång med kontaktspray och motion.

Lytarna i nätdelen brukar jag omforma, d.v.s mata med strömbegränsad spänningskälla och övervaka med voltmeter. Det funkar lika bra att använda förstärkarens likriktare och sätta ett 10 eller 15kohms motstånd i serie med kondingen, poängen är att låta spänningen stiga sakta över lyten. Min erfarenhet (liten skall poängteras :) ) är att lytar av den årgång som sitter i din förstärkare ofta låter sig omformas. Det är värre när de är så här gamla :)

Tanka hem PDF:er med rördata här och kolla upp spänningarna på rören, skall överensstämma med databladen. Passa dig för läckande kondingar i signalvägen också! Det är vanligt att kondingar av äldre årsmodell börjar bete sig som högohmiga motstånd. Även om kopplingskondingarna verkar schyssta skulle jag byta dem bara för att förstärkaren förmodligen låter mycket bättre sedan.

Have fun och lycka till!

Edit: Jodå, Elfa har massor med passande komponenter. De här är mina favoritutbyteskondingar. Motstånden ska det egentligen kvitta vilken typ du använder, bara de tål effekten. Det som kan vara kruxigt att få tag i är kanske elmekaniska prylar, såsom omkopplare och potar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

BLÄÄÄ Oskar :shock: Sicken bajskonding UUUUUUSCH :sick: Fy fan va den ser äcklig ut :sick:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Fram med diskborsten, och full med ny borsyra, så blir den nog pigg igen :D
JonasE

Inlägg av JonasE »

Men hallå! Som nån sa innan, varför ger ingen mig sådana kuliga saker? =)

Har renoverat en hel del rörprylar, framför allt jukeboxförstärkare från 50-talet. Det är både enkelt och kul att renovera rörförstärkare. Dels för att det är ganska lätt, dels för att det är lätt att nå ett bra resultat (ni ANAR inte hur bra de där gamla jukeboxförstärkarna från 50-talet kan låta med bra högtalare och bra signalkälla!).

Receptet är enkelt: Byt alla kondingar oavsett, de som är OK nu kan få för sig en massa dumheter efter ett par timmars drift, och då kan det både lukta illa och kosta onödiga pengar (lita på mig...). Mät alla resistorer, om de inte är ok så byt. Eller, om det inte är mer än vad som syns på bilderna, byt dem också till moderna varianter med lägre brustendens. Gamla rör som är ok är oftast bättre än nya. Behandla alla Mullard som du kommer över med silkeshandskar. :wink:

Lycka till!

Du kommer garanterat bli nöjd (om du får den att funka ok), om inte så ska du få min adress... 8)

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fundera på omkopplare och potar. Du hittar nya billiga lite här och där (BHIAB) eller ELFA.
Elektrolytkondingar kan ev bytas. Är de gamla och trötta kan soppan ha dunstat och då blir det bara brum. BHIAB och Conrad.se är billiga på elektrolyter.
Ge dig inte på att riva för mycket utan behåll allt så intakt det bara går.
Nya rör hittar du hos LHs, eller GMF eller EdgarAudio om du inte ska handla utifrån.
Jag tror jag har en säck rör - PMa mig om du behöver - som passr. Det lär väl vara en lagom kombination ECC 81/82/83.
Skriv svar