Mäta vattenståndet i borrad brunn

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
limpan4all

Mäta vattenståndet i borrad brunn

Inlägg av limpan4all »

Jag skulle ha behov av att veta hur mycket vatten som finns kvar i scoutstugans borrade brunn.
Brunnen är borrad 90m och har en tillrinning på bara 126 liter i timmen.
Vattnet tar då och då slut i ett antal timmar.
Om man kunde mäta nivån på det kvarvarande vattnet så skulle man konternuerligt kunna se hur nära gränsen man ligger, och därmed bli försiktigare med sin vattenförbrukning.

Den första lösningen jag kom på vara att sänka ned en analog tryckgivare (typ Farnell 419-7963) till dränkpumpens nivå, men då får man ju allt strul med kontaktering och risk för vatteninträngning med 90 meter vattenpelare som vill in.

Den andra lösningen jag kom på var att placera givaren uppe vid toppen av brunsröret och förbinda den med 90 meter långt PEM rör och trycksätta det hela med en extern kompressor tills ett visarinstrumentet (vanligt 0-5V med handritad skala) visar rätt vattennivå.

När sedan vattennivån sjunker så minskar även trycket i PEM röret och visarinstrumentet visar ett lägre värde.
Med denna metod behöver ingen el/elektronik trycksättas och det blir bara en enkel kalibreing någon gång om året för att kompensera för den gas/luft som löst sig i vattnet eller försvunnet på annat sätt.

Nu till frågorna.
Har någon en bättre lösning att förslå?
Har någon en lämplig givare "liggandes"?

Eller har jag tänkt fel någonstans?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Beroende på vad som finns plats för kan man göra en flottör med en vikt på och en lina upp, den lina går runt ett hjul och då har du det relativt enkelt med resten, inget elektronik i vattnet osv.

Men att mäta vattenpelare ska duga också, sätt på en ventil så att du kan pumpa röret tomt lite då och då, det räcker väl med cykelventil, det blir ju "bara" upp emot 9 bar....
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Kan man inte mäta avståndet till vattenytan med ultraljud?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Eller ett ekolod, som flyter på ytan & mäter avståndet till botten.
Det borde ju finnas massvis med begagnade sånna från gamla båtar.

Flyttar tråden, då projektet bara är i planerings stadiet än.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har för mig att ekolod inte fungerar så bra om det är liten diameter i brunnen. Jag skulle mäta vattenpelaren om det går att få till trycket utan att det kostar för mycket. Tar man en kompressor som ger mindre än 9bar så tappar man mätområde högst upp (om man sticker ner röret hela vägen). Eventuellt kan man bara sticka ner röret så långt mätområdet räcker för, men då ser man inte riktigt hur dåligt det står till.

Man bör också se till att kompressorn ej kan gå hela tiden om det blir läckage.

Edit: meningsbyggnad
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Du vet ju hur stor tillrinning det är.

Bara att sätta en mätare på pumpen och se hur länge den går för att få fram hur mycket vatten som pumpats bort.Och en liten processor som räknar ut vattennivån.
Skriv svar