Bygga en egen cutoff till lipo

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Lorenz

Bygga en egen cutoff till lipo

Inlägg av Lorenz »

Jag har köpt två lithium polymer accar till min rc bil (En LRP Shark :D ), problemet med accarna är att om man laddar ur dom under 6.3 volt så är dom i princip skrot. Tyvärr så har jag ingen auto cut off (som stänger av bilen när man är nere på 6.3V) inbyggt i mitt fartreglage.

En separat cutoff går på runt 3-400 kr, tycker det är i dyraste laget.

Hur svårt kan det vara att bygga en liten krets som släpper igenom ända tills spänningen sjunker och när spänningen är nere på 6.3V så tänds en LED och strömmen bryts.
Någon som har några idéer?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Väldigt enkelt, (tror jag) ett relä/effekt transistor och en OP-amp samt lite annan små elektronik...

//Daniel A
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gjorde nästan samma sak till en kompis som satte sådanna celler i en x, vad dom nu heter, dom med fyra propellrar och flyger som ett ufo

då hadde jag ingen avstängning men två lysdioder som tändes i steg när spänningen sjönk

annvände lm4040 som spänningsreferens och två komperatorer , lite filtrering på inkommande spänning och lysdioder på utgångarna, han säger att det fungerar bra, att göra så man stänger av spänningen till servostyrningen borde räcka?
då behöves bara en lämplig fettransistor som är dragen vid ok och bryta den när spänningen sjunkigt till lagom nivå
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det går att göra på detta vis att mäta spänningen men om en motor drar mycket ström så sjunker förstås spänningen och kan även sjunka under dessa 6.3V men utan att det skadar batteriet då det är vid utan belastning som det egentligen skall mätas.
Lorenz

Inlägg av Lorenz »

Någon som har ett exempel på ett kopplingsschema?

Skulle vara riktigt bra :)

Är det något speciellt man måste tänka på när man bygger till lite större/starkare strömmar och påfrestningar som elektroniken utsätts för när man kör offroad?
Skriv svar