mäta sträcka med acceleromter.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
zeddus84
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:39:25
Ort: Tullinge
Kontakt:

mäta sträcka med acceleromter.

Inlägg av zeddus84 »

Hur bra tror ni att det går att mäta en färdad sträcka med en accelerometer? Alltså integrera mätvärdena från accelerometern till hastighet och sedan till sträcka. I teorin är det ju inga problem men det betyder ju inte att det är en särskilt precis metod. Är det någon som testat detta och i så fall hur bra fungerade det?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Vad har du för accelerometer?
svaret beror mycket på accelerometern precision
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Haubits 77B kör ju med ett system som kallas POS där man använder sig av ett gyro för positionsbestämning. Vad jag har förstått så kalibrerar man in det och sen håller den helt enkelt koll på alla rörelser man gör och kan bestämma en ny position från det. Jag tror man brukar kalibrera om det cirka en gång(eller ibland fler gånger) per dag.

Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26635
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Inertinavigationssystem har varit använd i många år och kan fungera skapligt men det kräver självklart att sensorerna är av hög klass för att det ska fungera bra och det kostar! Multum!
Mr M
Inlägg: 165
Blev medlem: 20 januari 2006, 21:35:14

Inlägg av Mr M »

Det kommer att bli svårt att bestämma position. Detta eftersom du först måste kalibrera in accelerometrarna så att du verkligen får 0g vid 0g och att skalan blir rätt så att 1g ger 1g. Accelerometrarna måste också vara noggrannt monterade mot varandra (exakt 90 grader). Sen måste du under körning hålla reda på exakt vilket håll jord-g-vektorn pekar (till detta behöver du gyron) och dra bort den med vektorsubtraktion innan du dubbelintegrerar fram positionen.

Om det smyger sig in ett litet fel i något av de stegen så sticker din position iväg åt fel håll väldigt fort.

Därför används oftast GPS tillsammans med accelerometrar+gyron för att tillsammans ge en noggrann position. Man sammanväger signalerna oftast med ett Kalmanfilter.
zeddus84
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:39:25
Ort: Tullinge
Kontakt:

Inlägg av zeddus84 »

Härligt att få så många svar... Om jag bara vill mäta en riktning.. dvs jag behöver inte någon tvåaxlig accelerometer, blir det enklare då?

Grundidén är att mha en kompass och en accelerometer räkna fram en rutt som något har färdats. accelerometern är alltid riktad i färdriktningen.
Mr M
Inlägg: 165
Blev medlem: 20 januari 2006, 21:35:14

Inlägg av Mr M »

Hur ska du i så fall veta ifall accelerometern lutar eller om det är bilen som rör sig? :humm:

För om accelerometern lutar så ger den ett utslag precis som om bilen skulle röra sig. Accelerometern kan inte skilja dessa åt. (Därför kan man använda accelerometrar som vinkelgivare) :wink:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

En liten GPS modul kanske? Enklare lösning i en del fall...
zeddus84
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:39:25
Ort: Tullinge
Kontakt:

Inlägg av zeddus84 »

Jag tror vi kommer hålla oss till plana ytor så lutning spelar nog inte så stor roll.

Vilken noggranhet kan man få på en GPS idag? Har hört att det är runt 20 m felmarginal. Har iofs också hört att det ändrats...
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

oj, det var längesedan det var så 'grov' upplösning', med WAAS och EGNOS är man nere på någon meters upplösning om GPS:n fått vara igång en stund.

givetvis måste GPS:s supporta WAAS vilket i stort sett alla moderna dito gör numera. misstänker att det är mycket av Håkan Lans ideer som ligger bakom VAAS/EGNOS då det handlar om att skicka korrektionsdata från kända punkter i bl.a Sverige

---

Dock är tröghetsnavigering med gyro etc. fortfarande intressant om man åker i tunnar utan satellitt-täckning.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Det går också att kombinera tröghetsteknik med GPS, för att få det bästa från två världar... GPS står för långtidsstabilitet och tröghetsnavigering för noggrann korttids relativmätning. Finns flera sådana system på marknaden... Dock snuskigt dyra!
Användarvisningsbild
snubber
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 april 2007, 07:51:16
Skype: Leif Nilsson SM7MCD
Ort: Småland
Kontakt:

Inlägg av snubber »

Har testat att integrera signalen 2ggr från en B&K piezo-givare på en radiostyrd bil, lyckades hålla felmarginalen på cm för några meters färdväg. Dvs runt en procent. Jag kunde mao ha koll på bilen inom ett "normalt" rum.
Detta var för ca 10 år sedan, och som andra påpekat, idag finns GPS ...
Kanske man kan kombinera dessa? :roll:

Leif
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp - GPS för långsam korrigering av drift och accelerometer/gyro/kompass för snabba rörelser. Så gör man om man vill ha snabb respons OCH frihet från drift.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Snubber, förutom GPS kan man även stötta accelerometrar med sk odometrar. En odometer mäter i princip sträckan som ett hjul snurrat. T.ex via en varvtalsräknare på drivaxeln samt kunskap om hjulens omkrets.
Med lite smart signalbehandling kan man detektera när hjulen slirar samtidigt som man kan skatta (och kompensera bort) driften i accelerometern.
Användarvisningsbild
snubber
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 april 2007, 07:51:16
Skype: Leif Nilsson SM7MCD
Ort: Småland
Kontakt:

Inlägg av snubber »

Jo genom att kombinera flera givare som mäter enligt olika principer kan man minska felet betydligt.
Syftet med mitt test då, var att demonstrera att om vi integrerar första gången får vi hastighet, och andra gången får vi läget.
Inget viktigt alltså, bara kul :wink:
Skriv svar