Projekt Hästlastbil med bodel!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Projekt Hästlastbil med bodel!

Inlägg av AndLi »

Har påbörjat ett lite större projekt...
Resultatet ska bli en lastbil (Volvo FL6-14 -90) med plats för 4-5 hästar och bodel för 4 pers.

Hästdelen är färdibyggd förutom att det ska in en modul för att kunna lasta in sadlar, foder osv (Den måste vara uttagbar så man även kan lasta in div terrängbilar i bilen...(lastutrymmesdelen är 4,6m)

I bodelen är det mycket kvar :) Tanken är att det ska bli en hörnsoffa som ska bli en 1.2x2m säng på natten. En enklare trinett men kyl,vask, el-spis och micro. (alltihop 230V), en toa/dusch och ett sovloft på 2.5x1.7m över förarhytten.

Bilen kommer oftast användas med tillgång till 230V, därav valet av kök.
Den kommer dock utrustas med en mindre batteribank på 24V 225Ah (6 st 12V 75Ah fritidsbatterier). Denna kommer via en växelriktare kunna mata micro och kyl.
All belysning och vattenpumpen kommer som standard gå på 24V, när 230V finns tillgänglig tänkte jag använda typ biltemas stora laddare ,som kan ge upp till 40A, som laddare och spänningsomvandlare.
Denna här. Under körning är tanken att bodelsbatterierna ska laddas när startbatteriet är fullt. Hur detta löses praktiskt har jag ingen riktig kollpå än :)

Vattensystemet var tänkt att bestå av en 200 liters färskvattentank, med en genomströmingsvarmvattenbredare för duschen och uttag för vattenslang utomhus! Även en 200 l gråvattentank (100-150 l kan bli aktuelt om det blir trångt under bilen, funderade lite på att lägga 20-30 cm grova rör innanför rambalken tillsammans med kardanen. 1.5m blir ca 100 liter, har inte bilen hemma än så jag kan inte riktigt mäta)
Frågan är hur märkbart det kommer bli med en sånn tank halvfull, kommer man få en knuff vid varje inbromsning? iof kan man ju tycka att på 10-11 ton lastbil borde inte 50 kilo vatten göra så mycket...

Har konstaterat att 24V inte är så vanligt för husbil/husvagns tillbehör,
hitta en 24V vattenpump visa sig svårare än vad man kunde tänka sig från början. Finns miljoner 12V pumpar för inga pengar alls...
Men att köra allt på 12V kräver för det första en extra 12V laddare i bilen, och sen blir ju alla strömmar dubbelt såhöga!

Bodelen kommer till viss del kläs på väggarna med nålfiltsmatta, taket är lite obestämt men något tygklätt skummgummi är troligt. Golvet kommer bli laminatklickgolv.

Massa funderingar blir det, ska bli spännande att få hit bilen så man kan börja skruva ihop allt...

[/url]
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

låter som ett digert bygge :D

måste du ha 24v pump?

får sådanna saker kan du ju plocka från ett 12v batteri, ev med laddningfördelare på det batteriparet , eller ha en swtchad omformare 24/12 (passar ju i detta forumet :) )

diu kan ju alltid sätta in ett svalpskydd i rören
gör det av en veckad rostfri plåtbit, fukar bra och är lätt att göra
Khaki

Inlägg av Khaki »

Ett rekordeligt bygge, sånt gillar jag. Hoppas du har gott om tid och pengar.

Det låter dock som du behöver lite tips.
Vad ska du med 24V i bodelen till??? Det blir ju bara problem.

Tänk husvagn, tänk båt så finns allting färdigt. :)
Trinett har man på jobbet, inte i ett fordon. Kyl köper du till husvagn eller båt, 12 V kompressor + ev gasol. Spis finns i olika kombinationer 230V-gasol eller vanligt spritkök. Finns hur mycket lampor och pumpar och grejor som helst till 12V, men till 24V? Inte mycket+dyrt.

Växelriktare till micro och kaffebryggare (finns 12V men är inte mycket att ha), kör du dom inte samtidigt behöver du inte så stor växelriktare.
DC omvandlare 24V-12V för att ladda bodelsbatterier när du kör, när du står parkerad räcker det med 12V-laddare till bodelen om du inte använder bilens el, vilket du nog inte gör.

Varmvattenberedare finns ex.vis för båt 230V+motorns kylvatten, funkar utmärkt.

Med dom här grejorna räcker det med ett vanligt 10A uttag där du parkerar i stället för 3x16A som du nog behöver annars.

Du har inte plats på utsidan ramen för några beg. dieseltankar till spillvattnet? Då kan du få med fästen och allt är lätt att tömma.

FL6-14? Då åker du väl på vägavgift förutom skatten. :cry:

Ska bli intressant att följa bygget. :) :)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Haha, jag läste trådens rukrik som "Hästlastbil med bordell" vilket var *lite* fel.... och tur var väl det :)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Trevligt projekt!

Du vill definitivt inte ha TVÅ elsystem! Alltså separat 24 och 12v... JAg har det i min jeep och även fast det är små elsystem så blir det massa stök i onödan! Och att koppla 12V laster på bara ett batteri skall du glömma! Dom där laddningsutjämnarna som finns kanske funkar om du bara tar minnesspänningen till stereon från första batteriet men med sötrre laster så skiter sig batterierna direkt.

Att köra "landström" med en biltemaladdare funkar nog men risken finns ju att du överladdar batterierna. Eller att du konstant ligger och drar ur lite och sedan laddar upp igen vilket förkortar livslängden om du inte köper bra batterier.

Det finns massor med smarta saker för båtar som du kan kika på.
www.victron.se/
Där finns även omvandlare från 24 till 12 som kan ladda ett 12v batteri om du ändå måste ha två systemspänningar.
I Victrons applikationsexempel finns mycket våta drömmar för en husbilsbyggare!

//B1N4RY
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Själv håller jag på med en 12meters scania husbuss.
(Har några bilder på http://www.lafurs.se/buss)

Efter mycket funderande (både ekonomiskt och praktiskt) har jag kommit fram till att det är en dålig ide att köra 24v i bodelen. De flesta prylarna kostar mer och är svårare att få tag på till 24v. Tex om du vill ha en dimmer till en lampa i bodelen så är det nästan omöjligt att hitta till en rimlig kostnad som fungerar till 24v.

Att strömmarna blir dubbelt så stora är inte nått större problem. Den enda större förbrukare du har är ju kylskåpet och att dra en 4 eller 6mm2 kabel dit är ju inga problem.

En eventuell växelriktare som drar en del ström kan man ju placera nära batterierna så slipper man dra grova kablar så långt.

För laddningen under gång så tänkte jag sätta dit en sepparat 12v generator på 150A. Jag har gott om plats runt motorn så att få dit en extra generator borde inte bli några bekymmer.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

grym:
måste och måste, men en 24V pump hade underlättat. Tycker iden att plocka 12V från bara ett av batteri inte låter så bra, då hellre en 24/12V omvandlare.

Khaki:
Det handlar också om pengar... tittar man på husvagnskylar kostar de en hel del pengar om man jämför med en vanliga 230V. Vi har inte heller några planer att ha gasol i bilen. Som jag förstod det så var de kylarna också mindre effektiva när de körs med el, för att också funka med gasol.

det är den typen av varmvattenberedare, som går på bilens kylarvatten med.

Det är en bra ide med begagnad diseltank, blir en över eftersom den ena behöver flyttas för att få plats med trappan till bodelen.

Med orginallastvikter åker jag på vägavgift ja, men planen är att väga ner den till en totalvikt på ca 11990 kilo. ska inte vara några problem eftersom halva lastutrymmet blir klassat som bodel och det finns en ny framstam mitt i skåpet (mellan bodel och lastdel)

strombom:
klipper du av 2 m på slutet, sätter en överdel över hytten och målar den blå har du vår bil :)

b1n4ry:
mmm, tycker det verkar dumt att ladda ur batterierna olika, de kommer nog ha ett hårt liv endå...
Funderade lite på om man kunde koppla om laddaren så att när den laddat klart batteriena kopplar bort dem ochman kör bodelen på bara laddaren. Fast jag har läst någonstans om att de behöver ett batteri anslutet för att ge spänning, borde dock ha med styrningen i den att göra...
victron hemsidan hade verkligen massa skojiga grejor, allt man behövde för att ladda två batteribanker. Tror inte jag har tid att ge mig på att designa en egen mosfet switch:)

Dennis_F:
Funderade också fram och tillbaka på 12/24 v.. Föll för 24V för att jag slipper installera en extra generator och alla strömmar blir hälften så stora.
Kylen kommer matas 230V konstant(via omformare ), så egentligen har jag inga stora 24V förbrukare. Blir vattenpumpen och möjligen en 24V vattenkokare... Annars är tanken att hålla det så enkelt som möjligt, dimmer verkar lyxigt, två lampor med olika effekt på två brytare är nog det längsta jag sträcker mig. Den är ju inte byggd för att semestra i, utan att ha någon stans att bo under tävlingar!
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

strombom: Den där ser lite farlig ut.. Vad händer när hästarna ställer sig längst akterut och man kör över ett gupp? :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hästarna står som standard längst bak i den bilen, tror de sänker bankändan när de lastar/lossa hästarna!
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

AndLi skrev: Dennis_F:
Funderade också fram och tillbaka på 12/24 v.. Föll för 24V för att jag slipper installera en extra generator och alla strömmar blir hälften så stora.
Kylen kommer matas 230V konstant(via omformare ), så egentligen har jag inga stora 24V förbrukare. Blir vattenpumpen och möjligen en 24V vattenkokare... Annars är tanken att hålla det så enkelt som möjligt, dimmer verkar lyxigt, två lampor med olika effekt på två brytare är nog det längsta jag sträcker mig. Den är ju inte byggd för att semestra i, utan att ha någon stans att bo under tävlingar!
Jo, det är klart. Det blir väl sällan du står still mer än kanske 1 dygn på samma ställe så då har du ju råd med en del förluster genom ett antal 24-12v dc/dc omvandlare och växelriktare.
Jag hoppas få ner energiförbrukningen såpass att jag kan stå 5 dagar utan att ladda batterierna. (600ah 12v)

Angående kylskåp så tycker jag precis som du att husvagnsskåpen med kompressor är åt helsike för dyra och vill man ha gasol så är gasoltypningen svindyr (minst 10kkr). Därför kommer jag också att köra med 230v kylskåp + växelriktare. Jag kommer att koppla växelriktaren på kylskåpets termostat så att den enbart startar då termostaten slår till. Tomgångsströmen brukar vara rätt hög på billigare växelriktare men om den enbart är på då kompressorn skall gå så eleminerar man ju det problemet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den jag har en förbrukning under 300mA när den inte belastas. Jag har inte sett någon billigare. Men å andra sidan inte någon sådan till det priset sedan dess heller. Men tomgångsförbrukningen tror jag inte är ett stort problem.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det någon speciell typ av kyl det pratas om då det pratas kompressor eller är det typ campingkylar som menas? För campingkylar som är gasol och/eller eldrivna har normalt inte någon kompressor i sig och har dålig verkninggrad pga detta.

Personligen hade jag nog köpt någon vanlig bättre begagnad mindre kyl för säg en 1000-lapp eller så som då är kompressordriven. Dessa använder strömmen mycket mer effektivare och drar runt 100W och mindre beroende på storlek.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du läser tråden så framgår det ganska tydligt.
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

Dennis_F skrev:Själv håller jag på med en 12meters scania husbuss.
(Har några bilder på http://www.lafurs.se/buss)
Hemsidan skrev:
Den började sin bana i Kiruna och innan jag tog över den hade den också gått 6 år som skolbuss i Skövde.
Den har jag nog åkt i :)
Skriv svar