Resultatet ska bli en lastbil (Volvo FL6-14 -90) med plats för 4-5 hästar och bodel för 4 pers.
Hästdelen är färdibyggd förutom att det ska in en modul för att kunna lasta in sadlar, foder osv (Den måste vara uttagbar så man även kan lasta in div terrängbilar i bilen...(lastutrymmesdelen är 4,6m)
I bodelen är det mycket kvar

Bilen kommer oftast användas med tillgång till 230V, därav valet av kök.
Den kommer dock utrustas med en mindre batteribank på 24V 225Ah (6 st 12V 75Ah fritidsbatterier). Denna kommer via en växelriktare kunna mata micro och kyl.
All belysning och vattenpumpen kommer som standard gå på 24V, när 230V finns tillgänglig tänkte jag använda typ biltemas stora laddare ,som kan ge upp till 40A, som laddare och spänningsomvandlare.
Denna här. Under körning är tanken att bodelsbatterierna ska laddas när startbatteriet är fullt. Hur detta löses praktiskt har jag ingen riktig kollpå än

Vattensystemet var tänkt att bestå av en 200 liters färskvattentank, med en genomströmingsvarmvattenbredare för duschen och uttag för vattenslang utomhus! Även en 200 l gråvattentank (100-150 l kan bli aktuelt om det blir trångt under bilen, funderade lite på att lägga 20-30 cm grova rör innanför rambalken tillsammans med kardanen. 1.5m blir ca 100 liter, har inte bilen hemma än så jag kan inte riktigt mäta)
Frågan är hur märkbart det kommer bli med en sånn tank halvfull, kommer man få en knuff vid varje inbromsning? iof kan man ju tycka att på 10-11 ton lastbil borde inte 50 kilo vatten göra så mycket...
Har konstaterat att 24V inte är så vanligt för husbil/husvagns tillbehör,
hitta en 24V vattenpump visa sig svårare än vad man kunde tänka sig från början. Finns miljoner 12V pumpar för inga pengar alls...
Men att köra allt på 12V kräver för det första en extra 12V laddare i bilen, och sen blir ju alla strömmar dubbelt såhöga!
Bodelen kommer till viss del kläs på väggarna med nålfiltsmatta, taket är lite obestämt men något tygklätt skummgummi är troligt. Golvet kommer bli laminatklickgolv.
Massa funderingar blir det, ska bli spännande att få hit bilen så man kan börja skruva ihop allt...
[/url]