Solid State-brytare för vattennivå.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Solid State-brytare för vattennivå.

Inlägg av simon78 »

Jag tänkte bygga en manick som kan hålla ordning på när länspumpen i lillebåten ska gå. Det är inte jättestort utrymme och det är lite skräpigt, så en vanlig nivåbrytare blir bökig.

Jag skulle vilja bygga en solid state, eller med ett relä, men med elektrisk avkänning isf flottör. Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag har hittat ett "vattenlarm" på kjell http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7740000. Så det borde ju gå att utgå ifrån en sån... Alla tips är välkomna. Pumpen kräver 12V@3A.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Först och främst vill jag rekommendera att du kör med 2 sensorer: en för 'PÅ' och en lägre för 'AV', detta ger att pumpen inte kör i takt med småvåger.

Sen finns det ett problem med elektroderna: de MÅSTE vara gjort i ett material som tål den elektriska korrosion som kommer att finnas, syrafast stål är ett tips.

Ytterligare ett problem: galvanisk kontakt med andra delar av båten som kan ge krypströmmar som antingen slår pumpen på kontinuerligt eller inte alls.

Om man lägger ner en GND-elektrod kan denna få till en seriös frätning av andra delar av båten som har kontakt med/krypströmmar från +12V.

Så det kan vara dags att ompröva beslutet om att inte ha flottör, denna kan göras av ett växlande tungelementrelä med en magnet i en bit flytskum, har inbyggd hysteres och är galvanisk frånskiljd från bottenvattnet.

Det vore skitkul att bygga den elektronisk men jag vill avråda pga. fukt och de problem som uppstår.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tack Icecap för svaret. Det där med galvanisk korrosion har oroat mig lite med. Nu ska jag ju inte ha den i aluminiumbåten, den skulle ju i så fall mest likna en treo i ett glas vatten! Den ska sitta i en liten plastbåt. Bild, obs stor: http://www.familjenlundell.se/images/rs ... g_5104.jpg Motorn har inte elektrisk kontakt med varesig batteriet eller skrovet, eller vattnet som ska pumpas ut. Jag har lite silvertråd (eller rättare sagt frugan har) som jag tänkte använda till elektroder. De borde väl tåla det? Någon form av hysteres behövs ju som sagt.

Anledningen till att jag bygger denna pumpautumatik är för att rädda mamma och pappas ryggar. Förra året vattenfylldes båten och slog runt. Det blev rätt besvärligt för dom...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Silvertråd är inte rätt grej!

Gå till en elektriker och fråga efter en bit rostfritt najtråd eller till den lokala smed och fråga om han har rostfri svetstråd som du kan köpa en liten bit av.

Jag vill fortfarande påstå att det bästa är tungelementet som i sin tur drar ett relä som klarar pumpen, där har du thresholt direkt. Den kan försimplas till att ha ett vanligt tungelementrelä + flottörmagnet och sedan styra en MOSFET som sedan driver pumpen.

Flottörn med magneten görs så att det är en liten "kapslat" enhet, du måste likaväl skydda elektroderna ju.

Men OK, måste det vara fullelektronisk ville jag använda en CMOS-logikkrets 4011, koppla en "stor" elektrod till GND och lägga lägst. Sedan 2 elektroder i stigande höjd, namngivit '1' och '2'. Till varje elektrod ('1' & '2') kopplas det var sitt 1M motstånd till +12V. Med 4011'an gör du sedan en SR-flip-flop och använder en överbliven gate till att vända på signalen från elektrod '1' som alltså blir signal '-1'. Lägg in '-1' på ena ingången av SR-flip-flop'en och '2' på den andra ingången.

Nu kommer den SR-flip-flop att byta läge när '2' för kontakt med 'GND' och vara kvar i den ställning till '1' släpper kontakten med 'GND'.

Sedan tar du en P-MOSFET och styr med rätt ut-signal från RS-flip-flop'en, that's it.
Millox

Inlägg av Millox »

Du kan inte använda en tryckgivare tillsammans med en slang till botten av sumpen då? Eftersom det inte kommer att vara nått flöde genom den slangen kommer det inte heller att fastna något som kan påverka mätningarna. Mät bara trycket och dra igång pumpen med mjukvaruhysteres i mätningarna. Borde väl funka ok?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En annan variant är endast en "givare" som när den upptäcker vatten drar pumpen en viss tid, säg 15-30 sekunder beroende på kapacitet på pump och vattenmängd i kölsvinet. På så vis blir ingen elektrod liggande i vatten utom just när vattnet har stigit så högt att pumpen triggas igång.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Här finns en vattenmätare som är betydligt billigare än Kjells

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4tare#2592
GFEF

Inlägg av GFEF »

En till sak att tänka på är smuts på elektroden.
Behövs inte mycket olja på elektroden för att
stoppa en elektrisk nivåstyrning.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Ultraljudsgivare är bra men dyra.
farskost

Inlägg av farskost »

Skulle inte någon typ av kapacitiv avkänning fungera?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns en ox som fungerar ungefär som följer

den drar igång pumpen någon sekund med jämna mellanrum, om det inte finns vatten går pumpem lätt och strömmen är låg, då stänger man av pumpen
annars går den tills den går lätt och vattnet är urpumpat

troligen en av dom bättre varianterna

annars skulle jag köra med en vanlig tungelementrelä, flotör med magnet och en avstudsare till den
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag tackar för alla tips. Jag gick den enkla vägen med en standard flottörbrytare. Nu gäller det bara att se om batteriet räcker. Enligt uträkningar ska ju det orka pumpa ut 4800l på en laddning. Det borde räcka, till och med för en svensk sommar!
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Har sett en variant av pumpstyrning i någon båttillbehörs katalog

där gick pumpen en kort stund med jämna intervaller och den mäter belastningen

så när strömförbrukningen ökar så börjar den pumpa, tills den börjar gå lätt igen och då strömförbrukningen går ner så pumpar den väl en stund för att säkert veta att den är tomt med vatten och sedan återgår den till övervakningsläget
Skriv svar