Solid State-brytare för vattennivå.
Solid State-brytare för vattennivå.
Jag tänkte bygga en manick som kan hålla ordning på när länspumpen i lillebåten ska gå. Det är inte jättestort utrymme och det är lite skräpigt, så en vanlig nivåbrytare blir bökig.
Jag skulle vilja bygga en solid state, eller med ett relä, men med elektrisk avkänning isf flottör. Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag har hittat ett "vattenlarm" på kjell http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7740000. Så det borde ju gå att utgå ifrån en sån... Alla tips är välkomna. Pumpen kräver 12V@3A.
Jag skulle vilja bygga en solid state, eller med ett relä, men med elektrisk avkänning isf flottör. Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag har hittat ett "vattenlarm" på kjell http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7740000. Så det borde ju gå att utgå ifrån en sån... Alla tips är välkomna. Pumpen kräver 12V@3A.
Först och främst vill jag rekommendera att du kör med 2 sensorer: en för 'PÅ' och en lägre för 'AV', detta ger att pumpen inte kör i takt med småvåger.
Sen finns det ett problem med elektroderna: de MÅSTE vara gjort i ett material som tål den elektriska korrosion som kommer att finnas, syrafast stål är ett tips.
Ytterligare ett problem: galvanisk kontakt med andra delar av båten som kan ge krypströmmar som antingen slår pumpen på kontinuerligt eller inte alls.
Om man lägger ner en GND-elektrod kan denna få till en seriös frätning av andra delar av båten som har kontakt med/krypströmmar från +12V.
Så det kan vara dags att ompröva beslutet om att inte ha flottör, denna kan göras av ett växlande tungelementrelä med en magnet i en bit flytskum, har inbyggd hysteres och är galvanisk frånskiljd från bottenvattnet.
Det vore skitkul att bygga den elektronisk men jag vill avråda pga. fukt och de problem som uppstår.
Sen finns det ett problem med elektroderna: de MÅSTE vara gjort i ett material som tål den elektriska korrosion som kommer att finnas, syrafast stål är ett tips.
Ytterligare ett problem: galvanisk kontakt med andra delar av båten som kan ge krypströmmar som antingen slår pumpen på kontinuerligt eller inte alls.
Om man lägger ner en GND-elektrod kan denna få till en seriös frätning av andra delar av båten som har kontakt med/krypströmmar från +12V.
Så det kan vara dags att ompröva beslutet om att inte ha flottör, denna kan göras av ett växlande tungelementrelä med en magnet i en bit flytskum, har inbyggd hysteres och är galvanisk frånskiljd från bottenvattnet.
Det vore skitkul att bygga den elektronisk men jag vill avråda pga. fukt och de problem som uppstår.
Tack Icecap för svaret. Det där med galvanisk korrosion har oroat mig lite med. Nu ska jag ju inte ha den i aluminiumbåten, den skulle ju i så fall mest likna en treo i ett glas vatten! Den ska sitta i en liten plastbåt. Bild, obs stor: http://www.familjenlundell.se/images/rs ... g_5104.jpg Motorn har inte elektrisk kontakt med varesig batteriet eller skrovet, eller vattnet som ska pumpas ut. Jag har lite silvertråd (eller rättare sagt frugan har) som jag tänkte använda till elektroder. De borde väl tåla det? Någon form av hysteres behövs ju som sagt.
Anledningen till att jag bygger denna pumpautumatik är för att rädda mamma och pappas ryggar. Förra året vattenfylldes båten och slog runt. Det blev rätt besvärligt för dom...
Anledningen till att jag bygger denna pumpautumatik är för att rädda mamma och pappas ryggar. Förra året vattenfylldes båten och slog runt. Det blev rätt besvärligt för dom...
Silvertråd är inte rätt grej!
Gå till en elektriker och fråga efter en bit rostfritt najtråd eller till den lokala smed och fråga om han har rostfri svetstråd som du kan köpa en liten bit av.
Jag vill fortfarande påstå att det bästa är tungelementet som i sin tur drar ett relä som klarar pumpen, där har du thresholt direkt. Den kan försimplas till att ha ett vanligt tungelementrelä + flottörmagnet och sedan styra en MOSFET som sedan driver pumpen.
Flottörn med magneten görs så att det är en liten "kapslat" enhet, du måste likaväl skydda elektroderna ju.
Men OK, måste det vara fullelektronisk ville jag använda en CMOS-logikkrets 4011, koppla en "stor" elektrod till GND och lägga lägst. Sedan 2 elektroder i stigande höjd, namngivit '1' och '2'. Till varje elektrod ('1' & '2') kopplas det var sitt 1M motstånd till +12V. Med 4011'an gör du sedan en SR-flip-flop och använder en överbliven gate till att vända på signalen från elektrod '1' som alltså blir signal '-1'. Lägg in '-1' på ena ingången av SR-flip-flop'en och '2' på den andra ingången.
Nu kommer den SR-flip-flop att byta läge när '2' för kontakt med 'GND' och vara kvar i den ställning till '1' släpper kontakten med 'GND'.
Sedan tar du en P-MOSFET och styr med rätt ut-signal från RS-flip-flop'en, that's it.
Gå till en elektriker och fråga efter en bit rostfritt najtråd eller till den lokala smed och fråga om han har rostfri svetstråd som du kan köpa en liten bit av.
Jag vill fortfarande påstå att det bästa är tungelementet som i sin tur drar ett relä som klarar pumpen, där har du thresholt direkt. Den kan försimplas till att ha ett vanligt tungelementrelä + flottörmagnet och sedan styra en MOSFET som sedan driver pumpen.
Flottörn med magneten görs så att det är en liten "kapslat" enhet, du måste likaväl skydda elektroderna ju.
Men OK, måste det vara fullelektronisk ville jag använda en CMOS-logikkrets 4011, koppla en "stor" elektrod till GND och lägga lägst. Sedan 2 elektroder i stigande höjd, namngivit '1' och '2'. Till varje elektrod ('1' & '2') kopplas det var sitt 1M motstånd till +12V. Med 4011'an gör du sedan en SR-flip-flop och använder en överbliven gate till att vända på signalen från elektrod '1' som alltså blir signal '-1'. Lägg in '-1' på ena ingången av SR-flip-flop'en och '2' på den andra ingången.
Nu kommer den SR-flip-flop att byta läge när '2' för kontakt med 'GND' och vara kvar i den ställning till '1' släpper kontakten med 'GND'.
Sedan tar du en P-MOSFET och styr med rätt ut-signal från RS-flip-flop'en, that's it.
Du kan inte använda en tryckgivare tillsammans med en slang till botten av sumpen då? Eftersom det inte kommer att vara nått flöde genom den slangen kommer det inte heller att fastna något som kan påverka mätningarna. Mät bara trycket och dra igång pumpen med mjukvaruhysteres i mätningarna. Borde väl funka ok?
Här finns en vattenmätare som är betydligt billigare än Kjells
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4tare#2592
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4tare#2592
det finns en ox som fungerar ungefär som följer
den drar igång pumpen någon sekund med jämna mellanrum, om det inte finns vatten går pumpem lätt och strömmen är låg, då stänger man av pumpen
annars går den tills den går lätt och vattnet är urpumpat
troligen en av dom bättre varianterna
annars skulle jag köra med en vanlig tungelementrelä, flotör med magnet och en avstudsare till den
den drar igång pumpen någon sekund med jämna mellanrum, om det inte finns vatten går pumpem lätt och strömmen är låg, då stänger man av pumpen
annars går den tills den går lätt och vattnet är urpumpat
troligen en av dom bättre varianterna
annars skulle jag köra med en vanlig tungelementrelä, flotör med magnet och en avstudsare till den
Har sett en variant av pumpstyrning i någon båttillbehörs katalog
där gick pumpen en kort stund med jämna intervaller och den mäter belastningen
så när strömförbrukningen ökar så börjar den pumpa, tills den börjar gå lätt igen och då strömförbrukningen går ner så pumpar den väl en stund för att säkert veta att den är tomt med vatten och sedan återgår den till övervakningsläget
där gick pumpen en kort stund med jämna intervaller och den mäter belastningen
så när strömförbrukningen ökar så börjar den pumpa, tills den börjar gå lätt igen och då strömförbrukningen går ner så pumpar den väl en stund för att säkert veta att den är tomt med vatten och sedan återgår den till övervakningsläget